نخستین بازار گیاهان دارویی کشور در اصفهان بهره برداری می شود
دنیای اقتصاد: پنجمین نمایشگاه تخصصی گل و گیاه، گیاهان دارویی و فضای سبز شهری، ماهیان و پرندگان زینتی عصر چهارشنبه در محل نمایشگاه های بین المللی استان واقع در پل شهرستان افتتاح شد.مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان در حاشیه افتتاح این نمایشگاه تخصصی گفت: این نمایشگاه با حضور 120مشارکت کننده از استان های البرز، همدان، مرکزی، مازندران، گیلان، کردستان، فارس، خراسان رضوی، تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی و در فضایی به مساحت 9 هزار متر مربع از اول تا ششم اردیبهشت سالجاری برگزار می شود.
رسول محققیان افزود: شرکت های حاضر در نمایشگاه امسال در زمینه های گل و گیاه آپارتمانی، گیاهان دارویی و داروهای گیاهی، گل آرایی، درختچه های تزئینی، انواع خاک، کود، سم و بذر، ماهی ها و پرندگان تزئینی و تجهیزات گلخانه ای به نمایش محصولات و خدمات خود می پردازند. به گفته وی، بازدیدکنندگان می توانند انواع گیاهان دارویی و داروهای گیاهی را در سالن شیخ بهایی، انواع گل و گیاه و ماهیان تزیینی را در دو سالن میرداماد و نقش جهان و نمونه های زیبای پرندگان تزیینی را در سالن نصف جهان مشاهده کنند. محققیان تاکید کرد: پنجمین نمایشگاه تخصصی گل و گیاه، ماهیان و پرندگان زینتی در اصفهان ثمره همکاری شهرداری با بخش خصوصی است.شهردار اصفهان نیز در بازدید از این نمایشگاه، گفت: نمایشگاه گل و گیاه و گیاهان دارویی، فضایی تخصصی است که در بخش فرهنگ سازی استفاده از گیاهان دارویی به جای استفاده از محصولات دارویی بسیار مؤثر و هدفمند عمل کرده است. مهدی جمالی نژاد افزود: این نمایشگاه سعی دارد در بخش ارایه و معرفی گیاهان دارویی به مردم به بهترین شکل ممکن وارد عمل شود و جدیدترین تکنولوژی ها را نیز به نمایش بگذارد. وی با اشاره به این که شعار "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" در استفاده از دانش بومی و فناوری های ملی نمود دارد، افزود: در این نمایشگاه محصولات و دستاوردهای خوبی در راستای این دو مؤلفه مشاهده می کنیم که در نهایت به بهبود فضای شهر و محیط زیست کمک می کند.مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان در این مراسم، با اشاره به اینکه اصفهان از نظر سرانه فضای سبز در بین کلانشهرهای کشور در جایگاه اول قرار دارد، اظهار کرد: سرانه فضای سبز در شهر اصفهان حدود ۲۶ متر مربع و میانگین فضای سبز در کشور ۲۲ متر مربع است.

به گفته احمد سلیمانی پور اگر بخواهیم این سرانه را حفظ کنیم باید سالانه ۱۰۱ هکتار فضای سبز به شهر اصفهان اضافه شود. وی با بیان اینکه اصفهان از لحاظ مدیریت در مصرف آب برای آبیاری فضای سبز جزو برترین های کشور است، افزود: متاسفانه وجود خشکسالی در اصفهان موجب شده آلاینده ها به سمت شهر اصفهان حرکت کنند که این موجب به خطر انداختن سلامت مردم و همچنین گیاهان شده است.مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه رفع آلاینده ها و ریزگردها دغدغه مدیریت شهری اصفهان است، بیان کرد: آبیاری فضای سبز شهر اصفهان از طریق آب چاه ها و رودخانه تامین می شود و متاسفانه تاکنون نتوانسته ایم از پساب در این زمینه استفاده کنیم. وی افزود: با توجه به شرایط آبی اصفهان باید گونه های گیاهی مقاوم به کم آبی و شوری را انتخاب کنیم همچنین سعی شده ۱۷۰ گونه گیاهی منحصر به فرد را به عرصه فضای شهری بیاوریم البته ۲۰ درصد از فضای هر ساختمان باید به فضای سبز ریشه‌دار تبدیل شود و این در حالیست که منازل در حال فاصله‌گیری از این موضوع هستند.به گفته سلیمان پور، طی سه سال اخیر شهرداری با سرمایه گذاری برای پساب سپاهان شهر ۱۴۰ لیتر دستگاه پمپاژ و سیستم تصفیه را در حد استاندارد بین المللی و سلامت آماده کرده که امسال به بهره برداری می رسد. وی افزود: عملیات لوله کشی پساب شاهین شهر(شمال شهر اصفهان) نیز به اتمام رسیده است و برای اینکه بتوانیم آب پایدار داشته باشیم بزودی تصفیه خانه آن را هم احداث خواهیم کرد.معاون خدمات شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه امروزه علیرغم مشکلات شهر اصفهان و بحران آب با مدیریت شهر، شاهد سرسبزی هستیم، گفت: با توجه به بحران آبی و محیط زیستی موجود باید با همکاری یکدیگر، این مسائل را رفع کنیم. باید دانست در این نمایشگاه بخش خصوصی حضوری ویژه داشته که باید راه را برای حرکت این بخش آماده کنیم.

احمدرضا مصور با اشاره به اینکه داشتن فضایی زیبا نیازمند عرصه وسیعی نیست، تصریح کرد: در ساختمان‌ها نیز می‌توان با مدیریت آب، فضای سبزی زیبا داشت. در این راستا باید مردم طبیعت دوست را تشویق به نزدیکی با فضای سبز کنیم و علاوه بر این باید گفت اگر اصفهان زیباست حاصل تلاش همه مردم است. به گفته وی، باید فرهنگ استفاده از آب های خاکستری را برای آبیاری گیاهان در منازل مسکونی نهادینه کرد.مدیر عامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان نیز در این مراسم با بیان اینکه پنجمین نمایشگاه گل و گیاه اصفهان در حوزه پرندگان زینتی نیز فعالیت دارد، گفت: پرندگان زینتی که در گذشته جایگاه مناسبی در بین عوام نداشتند را در این نمایشگاه ساماندهی کردیم. البته باید دانست نمایشگاه گل و گیاه در ۵ دوره اخیر به‌گونه‌ای پیشرفت کرده‌ که امروز ۴ سالن به این نمایشگاه اختصاص داده شده است.اصغر کشاورز با تاکید بر اینکه یکی از اهداف برگزاری این نمایشگاه حمایت از تولیدکنندگان است، با توجه به فرهنگ‌سازی صورت گرفته فروش ما به چهار برابر رسیده و این نشان می‌دهد پرورش گل و گیاه در فرهنگ مردم نفوذ کرده و این سبب افزایش کیفیت تولیدات گل و گیاه می‌شود. به گفته وی، حمایت از تولدکنندگان این بخش موجب افزایش اشتغال زایی در صنعت گل و گیاه شده است. وی با اشاره به فعالیت نخستین بازار گیاهان دارویی کشور در اصفهان، گفت: بزرگ‌ترین تولیدکنندگان گل و گیاه دارویی در این بازار حضور دارند.

مدیر عامل سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری اصفهان ادامه داد: در خصوص ماهیان زینتی نیز این موجودات تا چند سال اخیر وارداتی بودند که با حمایت شهرداری در پرورش ماهی ها، واردات به صفر رسید و حتی بخشی از آنها از استان صادر می شود. وی همچنین در خصوص گسترش بازارهای گل و گیاه در اصفهان، گفت: طی سالجاری قرار است بازار بزرگ گل و گیاه کشور در زمینی به مساحت 7 هکتار و هزینه‌ای بالغ بر 10 میلیارد در اصفهان کلنگ زنی ‌شود همچنین در نقاط دیگر شهر نیز بخش خصوصی ورود پیدا کرده است.مدیر برنامه‌ریزی و خدمات شهری شهرداری اصفهان نیز با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی کلان نمایشگاه گل و گیاه از بهمن سال گذشته آغاز شد، بیان کرد: در برنامه‌ریزی اهداف و نقشه راه مطرح و سیاست‌های کلان نمایشگاه در حوزه معاونت خدمات شهری تدوین شد و هدف از برگزاری نمایشگاه ورود بازار گل و گیاه به عرصه تجاری است.به گفته مجید عرفان منش، شرکت‌های فعال در عرصه خدمات نگهداری، تولیدکنندگان و دیگر نهادهای مربوطه در این نمایشگاه حضور داشته و برای نخستین بار در کشور پرندگان زینتی در نمایشگاه حضور یافتند، محدود تولیدکنندگان با سختی شناسایی و به نمایشگاه دعوت شدند و برنامه‌ریزی به سمتی می‌رود که نگاه ما به نمایشگاه نگاهی اقتصادی است. وی با تاکید بر اینکه به دنبال فرهنگ سازی مقوله تجارت هستیم، گفت: در این نمایشگاه اتاق تعامل و مبادلات اقتصادی شکل می‌گیرد که محلی را برای عقد قرارداد برای تولیدکننده بوده و مبادلات اقتصادی مورد تفاهم قرار می‌گیرد.