این رختشوی‌های بی‌سر و صدا
در میان کالاهای خانگی، میزان وابستگی به برخی محصولات بیش از سایر کالاها است. به طوری‌که تصور زندگی بدون آنها برای کاربر بسیار سخت یا حتی غیر‌ممکن است و کاربران ترجیح می‌دهند به هر زحمتی که شده این کالاها راخریداری کنند. ماشین‌های لباسشویی‌ از این دسته کالاها هستند.
کالاهایی که زحمت شست‌وشوی دستی البسه را برای کاربرانشان کم کرده‌اند و به همین دلیل بسیار محبوب و دوست‌داشتنی هستند. با توجه به محبوبیت بسیار زیاد این دستگاه‌های دوست‌داشتنی است که در بازار شاهد عرضه نمونه‌های گوناگون این دستگاه با برندهای متنوع هستیم.
این افزایش تنوع اگرچه موجبات افزایش قدرت انتخاب خریداران را فراهم آورده است، اما از سوی دیگر منجر به بروز سردرگمی‌هایی نزد برخی خریداران هنگام انتخاب شده است.
با توجه به این موضوع در این بخش ما به معرفی انواع گوناگون این کالا و یادآوری نکاتی که هنگام خرید باید مد نظر قرار داد پرداخته‌ایم. مطالعه این مطلب می‌تواند به شما در انتخاب راحت‌تر این کالا کمک کند.
تاریخچه ماشین لباسشویی
اولین نوع از ماشین‌های لباسشویی در سال ۱۷۹۷ میلادی ساخته شد که نوعی تخته شست‌وشو بوده است، اما ایده اصلی ساخت ماشین لباسشویی به شکل کنونی برای اولین بار در سال ۱۸۷۴ میلادی و توسط ویلیام بک استون آمریکایی مطرح شد.
در سال ۱۹۰۶ میلادی یک نوع موتور الکتریکی برای طرح ساده بک استون از ماشین لباسشویی در نظر گرفته شد و سرانجام در سال ۱۹۲۲ شرکتی بانام می‌تگ توانست اولین سری از ماشین‌های لباسشویی را به شکلی که اکنون مرسوم است به بازار عرضه کند.
این شرکت بعدها با دیگر شرکت‌های تولیدکننده ماشین لباسشویی در جهان نتوانست رقابت کند و به همین دلیل تنها بعد از یک دهه اعلام ورشکستگی کرد. اما مسیر تولید این کالا توسط سایرین ادامه پیدا کرد تا به امروز که شاهد عرضه نمونه‌های گوناگون این کالا در بازار هستیم.
انواع ماشین لباسشویی
به طور کلی و در یک دسته بندی بزرگ ماشین‌های لباسشویی‌ به دو صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک در بازار موجود هستند که ماشین‌های لباسشویی نیمه اتوماتیک به صورت دو قلو و سطلی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرند و از قیمت پایین‌تری نسبت به ماشین‌های لباسشویی‌ تمام اتوماتیک برخوردارند. اما ماشین‌های لباسشویی‌ اتوماتیک امکانات بیشتری در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند.
در دسته‌بندی‌های کوچک‌تر ماشین‌های لباسشویی به انواع تسمه‌ای، بدون تسمه، بخارشوی و... در حجم‌های گوناگونی (حجم بر اساس کیلو اعلام می‌شود) تقسیم‌بندی شده اند که هر کاربر باید مطابق با نیاز و تعداد نفرات خانواده یک نمونه مناسب را انتخاب کند.
معرفی مراکز خرید و فروش
مانند اکثر کالاهای خانگی، ماشین‌های لباسشویی هم با برندهای گوناگون دارای نمایندگی‌های فروش در نقاط گوناگون کشور است. اما به غیر از این، این کالا در مناطق ویژه خرید و فروش چون خیابان امین حضور، خیابان جمهوری، خیابان شریعتی و... هستند.
اگر به دنبال گرفتن تخفیف یا خرید چکی هستید بهتر است به سراغ بازار خیابان امین حضور رفته و ماشین لباسشویی خود را خریداری کنید. البته در اکثر موارد قیمت‌های ارائه شده در نمایندگی‌های فروش یکسان است و از تخفیف خبری نیست. ولی برخی فروشگاه‌ها در نقاط جنوبی شهر تسهیلاتی برای خرید به خریداران ارائه می‌کنند.
اگر برای خرید قصد داشتید به خیابان‌های امین حضور و جمهوری مراجعه کنید، باید بدانید که این دو منطقه در محدوده طرح ترافیک واقع هستند.




نکاتی برای استفاده بهتر
1. از استفاده پشت سر هم ماشین لباسشویی در فاصله زمانی کوتاه خودداری کنید. برخی افراد ماشین لباسشویی را پس از تخلیه لباس‌ها دوباره روشن کرده و به عبارتی در یک روز چندین بار از آن استفاده می‌کنند. این عمل باعث استهلاک ماشین لباسشویی می‌شود.
2. تا حد امکان از برنامه‌های دوره‌ای کم آب‌کشی برای آب‌کشی البسه استفاده کنید.
3. از لباسشویی زمانی استفاده کنید که لباس به اندازه کافی داشته باشید و ماشین لباسشویی را برای چند تکه لباس روشن نکنید.
4. فیلتر و دهانه پودر لباسشویی را به طور منظم تمیز کنید.
5. استفاده از لوله کشی آب گرم محل مسکونی در کاهش مصرف انرژی ماشین لباسشویی بسیار مفید است.
6. برای شستن لباس‌ها از درجه حرارت مناسب آب و برای آب کشی از آب سرد استفاده کنید.
7. قبل از روشن کردن ماشین لباسشویی توجه داشته باشید که سیستم الکتریکی منزل (پریز، فیوز و...) و سیستم آب منزل با جدول مشخصات فنی ارائه شده از طرف شرکت سازنده هماهنگی داشته باشد.
8. از ترکیب شوینده‌ها و مواد شوینده برای شستن لباس‌ها در ماشین لباسشویی پرهیز کنید. چراکه این ترکیبات بسیار خطرناک هستند. به‌عنوان مثال سفیدکننده‌ها در برخورد با صافی‌های شیمیایی دستگاه، گازهای خطرناکی متصاعد می‌کنند.
9. از پودر لباسشویی بیش از حد استفاده نکنید. زیرا کف زیاد به ماشین لباسشویی فشار می‌آورد و انرژی بیشتری مصرف می‌کند.
10. اگر ناگهان آب از ماشین لباسشویی سرازیر شد، قبل از هر چیز لوله فاضلاب را چک کنید و پس از آن به دنبال مشکل دستگاه بگردید.
11. برای شستن اشیائی چون عروسک، پتو، کفش به موارد ذکر شده روی آنها توجه کنید تا آسیبی به کالا و همچنین ماشین لباسشویی وارد نشود.