چراغ روشن خانه همسایه
ترجمه: نیلوفر توکلی
هرجا شور و شوقی وجود داشته باشد، زندگی وجود خواهد داشت. بسیاری از کاربران شبکه‎های اجتماعی، برای اینکه مطلبی به اشتراک بگذارند به دنبال مناسبت‎های جدیدی می‎گردند که با عکس یا مطلب مورد نظرشان همخوانی داشته باشد. آنها منتظر بهترین زمان ممکن هستند. این روزها مناسبت‎های کوچکی پدید آمده‎اند که نقش مهمی در شبکه‎های اجتماعی ایفا می‎کنند.
بیشتر کاربران اینستاگرام پست‎های خود را فورا به اشتراک می‎گذارند. ؛اما«لیلا خان» گاهی مدت‎ها برای پست کردن یک عکس، صبر می‎کند. او برای پست کردن عکسی که دوستش هنگام خوردن هندوانه از او گرفته بود، شش هفته صبر کرد.
لیلا خان دختری ۱۳ ساله، اهل پالوآلتو در کالیفرنیا است. او برای پست‎های اینستاگرامش تدارک مفصلی می‎بیند و یکی از معیارهای اصلی او برای به اشتراک گذاشتن یک عکس، پیدا کردن مناسبت مرتبط با عکس است. او برای پست کردن عکس هندوانه‎ای خود دلیل مناسبی پیدا کرد: دوشنبه، روز ملی هندوانه.

روز ملی هندوانه مانند بسیاری از مناسبت‎های ملی جدید است که همراه با شبکه‎های اجتماعی رشد کرده‎اند. بنابراین لیلا خان تنها نیست. مردم در توییتر درباره هندوانه بحث می‎کنند. بعضی ممکن است وسط بحث بدوند و بگویند برای رشد هر هندوانه چند گالن آب مصرف می‎شود و این ممکن است منجر به خشکسالی کالیفرنیا شود. بقیه احتمالا بحث را ترک می‎کنند و از دوستان خود در فیس‌بوک می‎پرسند چرا ناگهان تمام شبکه‎های اجتماعی پر از هندوانه شده است. شبکه‎های اجتماعی روز ملی هندوانه را به وجود نیاورده‎اند. این روز هر سال سوم آگوست توسط انجمن هندوانه جشن گرفته می‎شود. مناسبت‎های عجیب مانند این، ده‎ها سال است که به مردم بهانه‎های کوچکی برای شاد بودن و به رسانه‎هایی مانند رادیو و تلویزیون راهی برای پر کردن برنامه‎هایشان می‎دهند.

شبکه‎های اجتماعی کار دیگری انجام داده‎اند. آنها برای میلیارد‎ها نفر نیاز جدیدی تعریف کرده‎اند: نیاز به حرفی برای گفتن. از این رو مناسبت‎هایی مانند «روز توییت کردن» و «روز آگاهی از سازهای غیرمعمولی» به وجود آمده‎اند. مناسبت‎هایی که به نظر می‎رسد فقط در اینترنت وجود دارند.
جان برایان هاپکینز، مشاور شبکه‎های اجتماعی می‎گوید: «وقتی موضوعی برای حرف زدن وجود ندارد، همه سعی می‎کنند حرفی برای گفتن بیابند.» هاپکینز خود سایت Foodimentary را اداره می‎کند؛ سایتی که به مناسبت‎های مرتبط با غذا می‎پردازد.
لیلا خان حرف تازه‎ای درباره هندوانه ندارد و عکس هندوانه‎ای او مهم به نظر نمی‎رسد. او و دوستش در یک روز گرم ژوئن هندوانه‎ای خریدند و یک دوست از آنها عکس گرفت. این جا یک سوال مطرح است: چرا باید تا آگوست برای پست کردن یک عکس ساده صبر کرد؟
لیلا این‌گونه توضیح می‎دهد: «چون فکر می‎کنم پست کردن یک عکس در حال خوردن هندوانه بدون دلیل و مناسبت خاصی عجیب است.»

لوسی نومرو دوست 13 ساله لیلا نیز می‎گوید: «حتی برای پست کردن چنین عکس ساده‎ای باید زمینه و دلیل مناسبی وجود داشته باشد.»
لیلا این‌گونه ادامه می‎دهد: «روز ملی هندوانه، این مناسبت با عکس من همخوانی دارد.» بنابر آماری که شرکت تحقیقات بازاریابی eMarketer ارائه داده است، آمریکایی‎ها روزانه بیش از یک ساعت از شبکه‎های اجتماعی استفاده می‏کنند. در اینستاگرام و توییتر هر روز یک مناسبت ملی برای پست کردن عکسی از یک دوست، حیوان خانگی مورد علاقه، میز شام و حتی مدل مو وجود دارد.

هیچ‌کس حرف آخر را در دنیای اینترنت نمی‎زند و این موضوع مناسبت‎های گوناگون را نیز شامل می‎شود. «تقویم دنبال کردن رویدادها» نام کتابی است که در سال ۱۹۷۵ منتشر شده است و هزاران مناسبت عجیب و غریب را در بر می‎گیرد. هرچند این کتاب نفوذ بسیاری دارد، ولی باید با شمار روزافزون سایت‎هایی مانند chekiday، brownilocks، wellcat و daysoftheyear رقابت کند.
آقای هاپکینز مدیر سایت Foodimentary می‎گوید که تاکنون حدود 120 مناسبت مرتبط با غذا به‌وجود آورده است. او هر سال تقویم را اصلاح می‎کند و مناسبت‎های جدیدی را به آن می‎افزاید. تبلیغاتی در سایت او وجود ندارد. دلیلش ساده است؛ او نمی‎خواهد کلیک بخرد و حواس مخاطب را پرت کند.

روزهای یادبود نیز سهم زیادی در مطالبی دارند که در توییتر به اشتراک گذاشته شده‎اند. سازمان ملل 18 جولای روز تولد نلسون ماندلا را «روز ماندلا» نام‌گذاری کرده است. این مساله برای جولو الدرسون، کسی که روزهای سال را گردآوری و ضبط می‎کند، به مشکل بزرگی تبدیل شده است زیرا روز یادبود انسان‎های بزرگی نظیر ماندلا، کسی که مقابل آپارتاید ایستاد در کنار روزهایی همچون روز آبنبات و پوشش چتر قرار گرفته است. آقای الدرسون در این‌باره می‎گوید: «این مساله قدری زشت به نظر می‎رسد.» 18 جولای روز ملی خاویار نیز نام‌گذاری شده است.
سایت آقای الدرسون در یورک انگلستان تاسیس شده است ولی خودش می‎گوید که ۹۰ درصد ترافیک سایت او، از جانب مخاطبانش در کشور آمریکا است.
این مساله تصادفی نیست. لی اریک اشمیت نویسنده کتاب «مراسم مصرف‌کننده: خرید و فروش مناسبت‎های آمریکایی» در این‌باره این‌گونه توضیح می‎دهد: «یکی از اولین کارهایی که بنیانگذاران آمریکا پس از شورش علیه بریتانیا انجام دادند، نابود کردن تقویم ملکه بود.»از آن زمان تاکنون آمریکا تعدادی مناسبت جدید ایجاد کرده‎ است که دو صفت معروف آمریکایی‎ها آنها را ایجاد کرده‎اند:علاقه به اختراع چیزهای جدید و ایجاد بهانه‎ای برای فروش محصولات مختلف. آقای اشمیت در این‌باره می‎گوید: «بیشتر مناسبت‎های کمترشناخته شده توسط گروه‌های تجاری ابداع شده‎اند. در مقابل شبکه‎های اجتماعی قدرت را به مردم بازگردانده‎اند.» او در پایان می‎گوید: «به نظر می‎رسد این قدرت از گروه‎های تجاری گرفته شده است چون دیگر هیچ خلاقیتی در این زمینه از خود نشان نمی‎دهند. » اگر به دنبال بهانه‎ای برای جشن گرفتن هستید، کافی است سری به شبکه‎های اجتماعی بزنید. مناسبت‎های جدید اینترنتی تمام روز‎های تقویم را پر می‎کنند.
منبع: نیویورک تایمز