صدای مسلمانان ضد خشونت را بشنویم
مطلبی که از نظرتان می گذرد، تحلیل نیویورک تایمز از عملیات تروریستی چند روز پیش داعش در پاریس است و مبنای راهکارهای ارائه شده در آن، تئوری های اتاق فکرهای آمریکایی است که برمداخله نظامی در کشورهایی چون عراق و سوریه، ‌برای از بین بردن داعش تکیه دارد.

تحلیل‌های متفاوتی پس از تراژدی سیزدهم نوامبر منتشر شده است. بیشتر تحلیل‌ها هم بر این مبنا استوار است که باید با داعش مبارزه شود و این گروه از بین برود. روزنامه نیویورک تایمز هم در این بین با اشاره به این ضرورت یادداشتی منتشر کرده است که بر مبنای نابودی و جنگ با داعش استوار شده است.

به نوشته روزنامه نیویورک تایمز سلاخی‌های صورت گرفته در پاریس موجب شد تا فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه آن را اعلان جنگ از سوی داعش بداند و بگوید ما در شرایط جنگی هستیم. بر اساس معاهده ناتو و بند پنجم این معاهده، چنانچه یکی از کشورهای عضو ناتو مورد حمله قرار گرفت، دیگر کشورهای عضو به حمایت از آن برخواهند خاست. در این بند آمده است: «اگر حمله مسلحانه‌ای علیه یک یا چند کشور عضو شود، همه کشورهای ناتو باید علیه یک یا گروهی از دشمنان ناتو وارد عمل شوند.»

رهبران این اتحاد از پیش در مورد اینکه واکنش‌ها به این حمله چه باید باشد، بحث و رایزنی کرده‌اند. اولاند با پرزیدنت اوباما صحبت کرده است. سایر کشورهای ناتو، از جمله آلمان و کانادا هم موضع سرسختانه‌ای اتخاذ کرده‌اند. ابراز خشم و تند سخن گفتن تاحدی قابل‌توجیه است، اما کافی نیست.

تنها پاسخ متناسب، پس از حمله به پاریس و کشتن 129 نفر، نظامی‌گری است و تنها گزینه مناسب برای گروهی که تهدیدی مداوم به حساب می‌آید حذف آنها در عراق و سوریه است. پیش‌تر گفته می‌شد که این تروریست‌های وحشی و بربر در رسانه‌های اجتماعی‌شان که از خون ساخته شده است، دیگر اجازه ندارند تا دست به سازماندهی بزنند یا اینکه این گروه دیگر توانایی نگه‌داری و سازماندهی اراضی خود را ندارند و در امور مالی ضعیف شده‌اند. در مقابل، فرانسوا اولاند جای هیچ‌گونه شک و شبهه‌ای باقی نگذاشت که این حملات از خارج از مرزهای فرانسه از پیش طراحی و سازماندهی شده بود تا بر پیچیدگی‌های داخلی بیفزاید.

همچنین داعش یا یکی از گروه‌های وفادار به آنها به تازگی مسوولیت سقوط هواپیمای مسافربری روسیه را بر عهده گرفته است. حمله‌ای که در آن 224 نفر از مسافران روس کشته شدند. ایالات‌متحده و بریتانیا بر این ادعاها باور دارند.

این برداشت اشتباه است که داعش را تنها یک تهدید منطقه‌ای بدانیم. این گروه، یک تهدید جهانی است. دیگر لازم نیست این همه در مورد آن گفت‌وگو کنیم. این شیطان با کیفیت نمی‌تواند روی زمین راه برود و تخم‌پاشی کند یا دست به پرورش افراد بزند. پاپ فرانسیس می‌گوید حمله به پاریس توسط بشر صورت نگرفته است. در یک معنا می‌توان گفت او راست می‌گوید. اما تاریخ به ما یاد داده که بشریت هم می‌تواند دست به اعمال شیطانی بزند.

برای شکست دادن داعش لازم است که نیروهای ناتو پای خود را بر زمین سوریه و عراق بگذارند. البته بعد از مداخله طولانی غربی‌ها در عراق و افغانستان معقول است که این پرسش مطرح شود که آیا این امر، احمقانه نیست. البته جای این پرسش هم می‌تواند خالی باشد که آیا عمل نظامی می‌تواند به تنهایی برای پیروزی بر داعش کافی باشد یا نه. داعشی که مدام در حال سربازگیری و جان ستاندن مسلمان و غیرمسلمان است. تروریسم با راه علاج قدیمی (نظامی‌گری) هرگز نمی‌تواند به‌طور کامل شکست بخورد.

چنین بحث‌هایی می‌تواند اغواکننده باشد، اما باید در برابر این‌گونه بحث‌ها مقاومت به خرج داد. حمله از طریق هوا کار داعش را یکسره نمی‌کند. حمله به پاریس در حین حملات غیرقانع‌کننده کشورهای ائتلاف هوایی صورت گرفته است. قدرت‌های اصلی، مانند چین و روسیه بسیار جدی حمله به پاریس را محکوم کردند. آنها نباید در سازمان ملل برای درخواست کشورهای غربی درخصوص حمله و از بین بردن داعش ساز مخالف کوک کنند. قدرت‌های منطقه‌ای، به‌ویژه عربستان سعودی از شکست این هیولا استقبال می‌کند؛ زیرا برای این کشور هم خطر بزرگی محسوب می‌شود. خلافتی (خودخوانده) که آنها در تاسیس آن کمک حالشان بوده‌اند، هم‌اینک ممکن است خطری بزرگ برای آنها به حساب آید.

داعش قابل انعطاف و موثر است. آنها دارای ماشین‌های تبلیغاتی خوبی هستند و توانسته‌اند با جوانان عاصی کشورهای عربی و غربی ارتباطات خوبی بگیرند. آنها با ترکیب ادبیات قرون وسطایی و ابزارهای تکنولوژیکی توانسته‌اند ترکیب غریب و موفقی برای خود بسازند. اما باید گفت آنها در شرایط جنگی چندان موفق نیستند. نیروهای اطلاعاتی کشورهای غربی هم‌اینک دست بالا را دارند و توانسته‌اند اطلاعات دقیقی به دست بیاورند. کشتن محمد اموازی معروف به «جان‌جهادی» از طریق حمله هوایی یکی از این مواردی است که به آن اشاره داشته‌ام. او تحت تعقیب‌ترین جلاد داعش به حساب می‌آمد.

این کافی نیست که مدام بگوییم داعش شکست خواهد خورد و کاری نکنیم، کاری که باراک اوباما تاکنون در دوره مدیریت خود انجام داده است. سخن گفتن بدون ارائه طرحی قابل قبول، ارزشی نخواهد داشت. الان زمان خوبی فراهم شده است تا طرحی دقیق برای نابودی داعش پیدا و پیاده کنیم. با هرگونه تاخیری ممکن است به خشونت‌های مذهبی و قومیتی در اروپا دامن زده شود. اسلام‌هراسی در اروپا در حال رشد است.

این کشتار در شرایطی صورت گرفت که صدها و هزاران مهاجر مصیبت‌زده سوری در حال ورود به اروپا هستند یا از پیش در اروپا ساکن شده‌اند. الان زمان مناسبی نیست که آنها را از خود برانیم، بلکه باید به آنها کمک کنیم. آنها هم اگر خوب دقت کنید از دست داعش فرار کرده‌اند. بی‌عملی در قبال داعش موجب شد که هم‌اینک موج وحشی داعش به ساحل آرامش اروپا برسد.

البته باید این را هم گفت جنگ جنگ آسانی نیست و به احتمال زیاد طولانی خواهد بود. این گروه‌ها با مسلک ضد غربی و وهابی رشد کرده‌اند. وهابیت اساسا با مدرنیته در تضاد است. این گروه در واقع یک روز از هم خواهد گسست، زیرا میلیون‌ها میلیون مسلمان هستند که طرفدار صلح و آرامش‌اند. بیشتر آنها هم در این دو روز با فاجعه ابراز همدردی کرده‌اند. لازم است صدای مسلمانانی که ضد خشونت هستند شنیده شود.

از بین بردن نیروهای افراطی نمی‌تواند تهدید افراطیون را برای همیشه از بین ببرد، اما دست کم می‌تواند آنها را از کامل بودن به دور کند. زمان آن رسیده که به نام انسانیت، با اقدامی قانع‌کننده و قدرتمندانه علیه این گروه خطرناک وارد عمل شویم.