نجات یورو از رکود
شادی آذری طی سال ۲۰۱۳ وضعیت اقتصاد جهان در کشورهای توسعه یافته بهتر شد اما در اقتصادهای در حال توسعه و نوظهور نرخ رشد اقتصادی کاهش یافت. یکی از برجسته‌ترین اخباری که اقتصاد جهان در سال گذشته شاهد آن شد، خبر خروج حوزه یورو از رکود بود.
منطقه پولی یورو در سه ماهه دوم سال 2013 از رکود اقتصادی که دو سال گریبانگیرش بود، خارج شد.
اولی رن، کمیسیونر امور اقتصادی اتحادیه اروپا، اما محتاطانه در وبلاگ خود نوشت: «از این آمار مثبت استقبال می‌کنیم، ولی به هیچ‌وجه جایی برای گرفتار شدن در دام غرور وجود ندارد.
درست است که اکنون احیای اقتصادی پایدار قابل دستیابی است، اما این به شرطی محقق خواهد شد که در همه جبهه‌های واکنش به بحران، از خود استقامت نشان دهیم.» او گفت نرخ بیکاری در تعدادی از کشورهای عضو حوزه یورو همچنان در سطح بالایی قرار دارد و انجام اصلاحات سخت، اما اساسی، همچنان باید ادامه پیدا کند.
بانک جهانی هم در گزارش سالانه خود موسوم به «چشم‌انداز اقتصادی جهان» پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی در حوزه یورو پس از دو سال رکود، امسال به ۱/۱ درصد خواهد رسید و در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، به ترتیب ۴/۱ و ۵/۱ درصد خواهد بود. در طول این مدت، اقتصاد آلمان هفت دهم درصد رشد داشت و اقتصاد فرانسه هم نیم در صد رشد کرد.
پرتغال، یکی از کوچک‌ترین و ضعیف‌ترین اقتصادهای حوزه یورو است اما در سه ماهه دوم سال جاری با ١/١ درصد بزرگ‌ترین رشد را در میان ١٧ کشور حوزه یورو داشته است.
این در شرایطی است که پرتغال یکی از تنها سه کشور حوزه یورو است که ناچار شد برای جلوگیری از ورشکستگی، از اتحادیه اروپا وامی معادل چندین میلیارد یورو درخواست و دریافت کند.
اقتصاد اسپانیا در همین مدت یک دهم در صد رشد منفی (انقباض) داشت و اقتصادهای ایتالیا و هلند هر کدام دچار دو دهم درصد انقباض شدند.
رشد صادرات حوزه یورو نیز از بهبود تدریجی در تقاضای جهانی بهره برد و تقاضای داخلی به‌دلیل وضع سیاست‌های پولی مناسب تقویت شد.
طی سال میلادی جاری در منطقه یورو روند بهبود شرایط ادامه پیدا خواهد کرد؛ اما این روند شکننده خواهد بود.
در گزارش موسسه مارکیت اکونومیکس آمده بود شاخص فعالیت‌های کارخانه‌ای در منطقه یورو که متشکل از ۱۸ عضو است به ۵۳ واحد
کاهش یافته است.
در ماه ژانویه این رقم ۵۴ واحد بود. همچنین شاخص فعالیت‌های خدماتی از ۶/۵۱ واحد در ماه گذشته میلادی به ۷/۵۱ واحد کاهش یافته که پایین‌تر از پیش‌بینی اقتصاددان‌ها است.
شاخص ترکیبی فعالیت‌ها در این دو بخش از ۹/۵۲ واحد در ماه ژانویه به ۷/۵۲ واحد کاهش یافته است. به همین دلیل این گزارش تردیدهایی درباره تداوم بهبود شرایط در این منطقه پدید آورده است.
اقتصاد منطقه یورو در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۳ پس از ۱۸ ماه از رکود خارج شد و گفته می‌شود امسال اقتصاد این منطقه رشد خواهد کرد اما اگر شاخص فعالیت‌های کارخانه‌ای و خدماتی در ماه‌های آینده نیز کاهش یابد ممکن است مسیر رشد متوقف یا معکوس شود.
در این حالت بانک مرکزی اروپا اقدامات حمایتی جدید انجام خواهد داد.
گرچه خبر خروج حوزه یورو از رکود دو ساله رامی‌توان به تنهایی مهمترین خبر اقتصادی جهان در سالی که گذشت به حساب آورد، اما با این حال برخی کارشناسان اقتصادی هشدار دادند که نباید این رشد بیش از پیش‌بینی با خوش‌بینی مطلق به عنوان نشانه سلامت مطلق مالی این منطقه مورد ارزیابی قرار گیرد، کما اینکه آهنگ کند رشد اقتصادی در سه ماهه نخست نیز نباید با بدبینی مطلق تفسیر شود.