تشکیل اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان در کابل
دنیای اقتصاد، گروه تجارت- مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان‌ رضوی گفت: اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان به زودی در کابل راه‌اندازی می‌شود. علی رسولیان در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد اظهار کرد: در حاشیه دومین نمایشگاه مشترک ایران و افغانستان نشست‌هایی با مسئولان اتاق بازرگانی افغانستان برگزار کردیم طرف افغانی قول دادند که اتاق مشترک با ایران را هر چه سریع‌تر در کابل ایجاد کنند، زیرا این امر زمینه نزدیکی تاجران و بازرگانان دو کشور را فراهم می‌کند.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان‌ رضوی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان در مشهد و هرات وجود دارد، خاطرنشان کرد: در گذشته در خصوص کلیات ایجاد اتاق مشترک دو کشور در کابل توافقاتی صورت گرفته بود؛ اما این اتاق آن‌گونه که می‌خواستیم شکل نگرفته بود و درخواست داشتیم که اتاق حتما ایجاد شود و از این طریق تبادل اطلاعات نیز صورت گیرد.
رسولیان در خصوص زمان ایجاد اتاق مشترک ایران و افغانستان در کابل خاطرنشان کرد: مکان استقرار این اتاق و نحوه انجام کارها برای احداث آن از سوی اتاق بازرگانی افغانستان مشخص شده، اما زمانی برای آن تعیین نشده است. وی با ابراز امیدواری از اینکه این اتاق به زودی ایجاد و افتتاح شود، تأکید کرد: ما نیز این مساله را پیگیری خواهیم کرد.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان‌ رضوی با بیان اینکه فضای جدیدی در کشور افغانستان ایجاد شده است، تصریح کرد: باید از این فضا استفاده کنیم و واحدهای تولیدی و صادراتی ما به ویژه بخش‌های صدور خدمات فنی و مهندسی باید از این فضا استفاده کنند و در بازار افغانستان حضور یابند.
رسولیان به نمایشگاه مشترک ایران و افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: به اعتقاد بسیاری از کارشناسان این نمایشگاه بزرگترین نمایشگاهی بود که در افغانستان برگزار شد.
مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین‌الملل استانداری خراسان‌ رضوی با بیان اینکه حدود ۱۲۰ شرکت در این نمایشگاه حضور داشتند، افزود: توافقات بسیار خوبی بین صنعتگران و تاجران ما با طرف‌های افغانی صورت گرفت و قراردادهایی نیز بین واحدهای صنعتی ایرانی مستقر در نمایشگاه با طرف‌های افغانی منعقد شد.
دومین نمایشگاه مشترک ایران و افغانستان در روز 28 بهمن ماه سال جاری در هتل اورانوس کابل افتتاح شد و تا اول اسفند نیز دایر بود. در این نمایشگاه محصولات شرکت‌های فعال در حوزه صنایع و مواد غذایی، ماشین‌آلات و مصالح ساختمانی، انرژی، عمران و راهسازی، خدمات فنی و مهندسی، تجهیزات مخابراتی، تجهیزات معدنی و ماشین‌آلات استخراج، تجهیزات دامپروری، دامداری و مرغداری، کشاورزی، شیشه، مصنوعات و پلاستیک، الیاف و منسوجات عرضه شد. همچنین مواد اولیه و ماشین‌آلات نساجی و پوشاک، پوست و چرم، تجهیزات و ماشین‌آلات پزشکی و آزمایشگاهی، محصولات آرایشی و بهداشتی، شوینده‌ها و پاک‌کننده‌ها، صنایع دستی و فرش، موکت، کفپوش، دکوراسیون، مبلمان و مصنوعات چوبی، لوازم خانگی، خدمات شهری، حمل‌ونقل و ترافیک و تجهیزات بسته‌بندی فرآوری و سردخانه‌ای از دیگر محصولات عرضه‌شده در این نمایشگاه بود.