صنعت خودرو‌ جهان هر‌چند وقت یکبار با رسوایی‌هایی مواجه می‌شود که تعداد وسیعی از خودروها را ممکن است شامل شود. در برخی موارد این رسوایی‌ها به مشکلات مربوط به ایمنی خودروها بر‌می‌گردد و جان افراد به دلیل اشتباه خودرو‌سازان به خطر می‌افتد که ممکن است سهوی و یا عمدی باشد. در پی رسوایی بزرگ شرکت فولکس واگن که در زیر‌مجموعه خود برندهای مطرح و معروف زیادی دارد، دوستداران محیط زیست و سازمان‌های حافظ آن واکنش‌های تندی را به نشانه اعتراض به این اقدام عمدی فولکس واگن نشان دادند. این بمب خبری تاثیرات گسترده و منفی در سهام این شرکت داشته است.

در سال ۲۰۱۵ درست پس از کنفرانس خبری در حاشیه نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۵ خبر دستکاری فولکس‌واگن برای کم نشان‌دادن میزان آلایندگی محصولات دیزلی از طریق نرم‌افزاری مخفی خبر‌ساز شد و فولکس‌واگن را با چالشی بزرگ مواجه کرد که ابعاد دقیقش در آن زمان از نظر آلایندگی و تعداد خودروهای درگیر این رسوایی برای کسی مشخص نبود. برخی منابع اعلام داشتند که این نرم‌افزار میزان آلایندگی را تا ۲۰ برابر کمتر از حد مجاز نشان می‌داده است تا به استانداردهای مورد نظر برسد. با گذشت زمان کم‌کم این رسوایی در سهام این خودرو‌ساز بزرگ اثر گذاشت به‌طوری‌که از ۵/ ۲۵ درصد سهام بازار خودرو به ۸/ ۲۴ درصد کاهش یافت که در هشت سال گذشته این افت بی‌سابقه بوده است. اعداد و ارقام مربوط به تعداد خودروهای دیزلی که این رسوایی شامل حالشان می‌شود در منابع مختلف متفاوت بوده است که با اعلام رسمی فولکس واگن مشخص شد این تعداد به ۱۱ میلیون خودرو می‌رسد که تنها ۸ میلیون از آنها در کشورهای اروپایی فروخته شده‌اند. واکنش فولکس واگن به این خبر با عزل چند مقام مسوول خود همراه بوده است که مارتین وینترکورن به‌عنوان مدیر‌عامل، والتر داسیلوا به‌عنوان سرپرست بخش طراحی فولکس واگن در کنار مدیران تحقیق و توسعه فولکس واگن و شرکت آئودی از جمله افرادی بودند که از سمت خود عزل شدند. اما عمق فاجعه بیشتر از آنی است که با عزل چند مدیر ارشد، فولکس واگن بتواند از پس آن بر‌اید و آبروی رفته را بازگرداند. به روشنی می‌توان دریافت نصب نرم‌افزاری اینچنینی نیاز به مدت‌ها برنامه‌ریزی داشته و کاملا هدفمند بوده است و نمی‌توان به‌راحتی از کنار آن گذشت و نوعی تقلب در گرفتن استاندارهای محیط زیست به‌حساب می‌آید.

در همین راستا کشورهایی که مصرف‌کننده عمده محصولات دیزلی فولکس واگن بوده‌اند واکنش‌های تندی نشان داده‌اند که آمریکا با دخالت مستقیم آژانس حفاظت محیط زیستش در تلاش است خسارت‌های وارد شده به مشتریان را با ورود وزارت دادگستری‌اش جبران کند. تعداد این خودروها در آمریکا ۶۰۰ هزار دستگاه برآورد می‌شود که همچنان در حال پخش آلودگی در محیط زیست هستند. در کره‌جنوبی تحقیقاتی برای ارزیابی این مساله شروع شده است و معاون وزارت محیط زیست کره جنوبی اعلام کرده است: «اگر مقامات کره جنوبی مشکلاتی را در خودروهای دیزلی مربوط به فولکس واگن پیدا کنند، این موضوع می‌تواند منجر به منع واردات هرگونه خودروی دیزلی آلمانی به این کشور شود». در اتحادیه اروپا هم سازمان‌های نظارتی و محققان دادرسی در فرانسه، ایتالیا، آلمان، اسپانیا، هلند و جمهوری چک کار خود را برای بررسی بیشتر در مورد خودروهای این شرکت آغاز کرده‌اند که در بریتانیا فولکس واگن در حال انجام اقدامات عملی است.

هر‌بار که واکنشی به این رسوایی رسانه‌ای مطرح می‌شود تاثیر مستقیمی در بازار فولکس واگن می‌گذارد. در ماه ژانویه ۲۰۱۶ در بریتانیا فروش محصولات فولکس واگن به ویژه دیزلی‌هایش با ۱۴ درصد کاهش روبه‌رو‌ بوده است. تلاش‌های زیادی برای گرفتن غرامت یا خسارت به خریداران این محصولات صورت گرفته است اما فولکس واگن در آخرین واکنشش به این اظهارات اعلام داشته که به هیچ فردی خسارتی پرداخت نمی‌شود و آنها در حال کار کردن روی پکیجی هستند که رضایت مشتریان را جلب خواهد کرد. در خواست خسارت به این دلیل مطرح شده است که خودروهای فولکس واگن با توجه به مقدار آلایندگی که دارند در رده خودروهای آلاینده قرار می‌گیرند و از ارزش آنها کاسته می‌شود و در واقع خریداران پول بیشتر برای کیفیت کمتر پرداخت کرده‌اند. در راستای جبران خسارت وارد شده به مصرف‌کنندگان، شرکت فولکس واگن از طرح تخفیف خرید محصولات جدید به آدرس و یا اعضای خانواده کسی که محصول مورد بحث را خریداری کرده‌اند، رونمایی و اعلام کرده در صورت تمایل علاوه بر تعمیر خودرو این تخفیف‌ها به آنها تعلق خواهد که که مبلغ آن بین ۴۰۰ تا ۱۵۰۰ پوند خواهد بود. فولکس واگن موظف است کار تعمیر خودروهای شناخته شده را شروع کند و در این ماه با خودروی Amarok که یک نوع پیکاپ است، این عملیات شروع خواهد شد. نمایندگان فروش فولکس واگن در بریتانیا با خریداران تماس خواهند گرفت تا برای تعمیر خودروی خود اقدامات لازم را انجام دهند.

بر اساس اظهارات مدیران ارشد فولکس‌واگن تعمیراتی که در این خودروها صورت می‌گیرد تاثیر محسوسی در عملکرد موتور و مصرف سوخت نخواهد داشت و صاحبان این خودروها تفاوتی را احساس نخواهند کرد. ریشه این تقلب در فولکس واگن را به سال ۲۰۰۵ نسبت می‌دهند که در آن سال فولکس واگن نسبت به استانداردهای سختگیرانه آمریکا کمپینی را تشکیل داد. استانداردهای اعلام شده از سوی آمریکا مشخص کرده بودند که خودروها تنها باید ۳۱ میلی گرم اکسید نیتروژن در هر کیلومتر تولید کنند که نسبت به استانداردهای اروپا (یورو ۵) بسیار سختگیرانه‌تر بوده است که برای رسیدن به آن، فولکس‌واگن وقت و سرمایه زیادی را صرف کرد. به نظر می‌رسد پس از اثبات این رسوایی و تایید مدیران ارشد این غول بزرگ صنعت خودرو‌سازی و با توجه به تاثیراتی که در بازار فروش محصولات فولکس‌واگن اتفاق افتاده است، آنها تلاش خود را برای جلوگیری از خسارت بیشتر افزایش خواهند داد و این شرکت با ارائه جدول‌های زمانی که در آنها نوع موتور و مشخصات آن درج شده است، اقدام به فراخوان خودرو‌های مجهز با سامانه فریب دستگاه‌های تست کرده است. چنین اقدامات فریبکارانه‌ای ممکن است در کوتاه‌مدت صرفه‌جویی در هزینه را برای یک خودرو‌ساز به همراه داشته باشد اما پس از مشخص شدنش عواقب بسیار پر‌هزینه‌تری را برای یک برند خواهد داشت که فولکس‌واگن به خوبی با آن اشنا شده است.