موشک آفرود!

هیجان رانندگی با موتورهای چهار چرخ دو نفره که از نظر قدرت و طراحی بدنه بالا‌ترین فناوری‌های روز را در خود جای داده‌اند برای عاشقان ماجراجویی انگیز‌ه خوبی است تا قیمت گزاف آن را بپردازند. شرکت اریل (Areil) اخیرا اعلام کرده است که مدل‌های جدیدی از مدل اتم‌هایش را در آمریکا در معرض فروش قرار می‌دهد. موتورهای چهار چرخ اتم به موتوری ۴ سیلندر با گنجایش ۴/ ۲ لیتری ساخت شرکت هوندا مجهز هستند که می‌توانند ۲۴۵ اسب بخار قدرت را در ۸۶۰۰ دور در دقیقه تولید کنند و همچنین گشتاوری معادل با ۲۴۰ نیوتن بر متر تولید می‌کند که در مقایسه با برخی خودروهای سوپر اسپرت با عملکرد متوسط دریافت نیرو و گشتاور تولید شده برای ابعاد این خودرو بسیار بالا است.

اما در این موتور، نیروی سرسام‌آور موتور توسط جعبه دنده‌ای ۶ سرعته با کلاچ هیدرولیکی به چرخ‌ها منتقل می‌شود و باکی آلومینیومی با گنجایش۴۰ لیتر سوخت کافی برای سفری ماجراجویانه را برایش تامین می‌کند. شاسی استفاده شده در این چهار چرخ پر قدرت از استیل مقاوم ساخته شده است تا در شرایط سخت بتواند در برابر نیروهای واردشده به این خودروی ۵۲۰ کیلوگرمی مقاومت کند. این مشخصه‌های فوق‌العاده باعث شده است اتم در ظرف ۱/ ۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد که از بسیاری از خودروهای سوپر اسپرت امروزی پرشتاب‌تر است و در صورتی که پدال گاز را رها نکنید در ظرف ۸/ ۷ ثانیه به سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد که با توجه به ساختار میله‌ای و باز خودرو هیجان این سرعت دو برابر بیشتر از خودروهایی با سرعت مشابه است. در صورتی که احساس می‌کنید این قدرت و سرعت نمی‌تواند آدرنالین را در خون شما ترشح کند شرکت اریل انتخاب‌های دیگری در رابطه با موتور، سیستم تعلیق و جعبه دنده ارائه می‌کند و قدرت موتور تا ۳۵۰ اسب بخار افزایش می‌یابد.

شرکت اریل مدل‌های مختلفی از خودروهای چهار چرخ را در کنار مدل اتم تولید می‌کند که با ویژگی‌های متفاوتی که دارند مورد استفاده مخاطبان هیجان‌دوست و آفرود‌باز خود قرار می‌گیرند. در مدل نوماد قدرت خودرو به‌طور پیش‌فرض ۳۵۰ اسب بخار است و با ۶۷۰ کیلوگرم وزن می‌تواند در ۴/ ۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد که کنترل این شتاب بالا در مسیرهای خاکی قطعا به مهارت بالایی نیاز خواهد داشت. در حال حاضر این غول‌های لوله‌ای و بدون بدنه با قیمت ۸۰ تا ۹۲ هزار دلار عرضه می‌شوند که قیمتش بیش از سه برابر یک سدان معمولی است. به نظر می‌رسد این شرکت با طراحی و ساخت موتورهایی با این ویژگی‌های عالی با چالش قیمت بالا در مقایسه با محصولات هم رده خود مواجه است؛ اما خودروهای این‌چنینی همواره طرفداران وفادار خود را دارند و می‌توانند منتظر ماجراجویان و هیجان‌طلبان پولدار باشند.