گنجینه‌های خورشید؛ میراثی برای ماندگاری
گنجینه سلاح در گالری سلاح موزه مرکزی آستان قدس رضوی، سلاح‌ها و ادوات جنگی دفاعی بعد از اسلام در ایران به چشم می‌خورد. از آثار نفیس گنجینه مذکور، می‌توان به شمشیر فولادی با کتیبه طلاکوب با نام فتح‌علی شاه قاجار و پیراهن طلسماتی(متعلق به دوره زندیه) یا پیراهن آیه‌الکرسی که در هنگام رزم مورد استفاده سرداران جنگی بوده‌است، اشاره کرد که بر روی این پیراهن مجموعه‌ای از سوره‌های قرآن، دعاهای جوشن کبیر و صغیر و ادعیه حرز و حجاب امامان معصوم(علیهم السلام) و جداول طلسماتی نقش بسته است. طپانچه دولول، خنجر متعلق به آسیای جنوب شرقی، تیر و کمان مزین به نقوش اسلیمی، چاقو مزین به نقوش زرکوب و ... از اشیاء دیگر این گنجینه به شمار می‌رود.
گنجینه ظروف
اکثر ظروف به نمایش در آمده در این گنجینه مانند گنجینه‌های دیگر، اهدایی زائران و مجاوران، رجال ایران به‌ویژه خراسان بوده و قسمتی نیز سفال‌های مکشوفه در حرم مطهر رضوی را تشکیل می‌دهد. ظرف‌ها و اشیاء سفالی موجود در موزه آستان قدس رضوی، گوناگون، متعدد و متعلق به دوره‌های مختلف پیش از تاریخ، تاریخی و دوره اسلامی است که از نمونه‌های جالب و منحصر به فرد آن می‌توان به ظرف سفالی خاکستری براق متعلق به دوره آهن(1000-800 ق‍ م) و همچنین ظرف سفالی قرمز رنگ مربوط به دوره ساسانی اشاره کرد. سینی مسی منقوش، اثر نفیس دیگری است که از جنس مس بوده و نقش زیر گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان، بر روی آن قلم‌زنی شده‌است.
گنجینه سکه
گنجینه‌های سکه یکی دیگر از موزه‌های موجود در موزه مرکزی آستان قدس رضوی است که مجموعه نفیس مسکوکات به نمایش گذاشته شده در این گنجینه شامل سکه‌های ایران پیش از اسلام، سکه‌های اسلامی و سکه‌های ایران در دوران قاجار، پهلوی و دوران جمهوری اسلامی به همراه سکه‌های سایر کشورهای جهان است. درهم نقره اولجایتو با نام دوازده امام شعیان(ع) در اواخر حکومت سلطان محمد خدابنده اولجایتو و پس از تشرف وی به مذهب تشیع در کاشان ضرب شده‌است. متن روی سکه «ضرب فی ایام‌الدوله المولی السلطان الاعظم مالک الرقاب‌الامم اولجایتو سلطان غیاث‌الدنیا و الدین خدابنده محمد رسول الله علی ولی الله اللهم صل علی محمد و علی والحسن و الحسین و علی و محمد و جعفر و موسی و علی و محمد و علی و الحسن و محمد» است.
تالار هنرهای تجسمی
این گنجینه، 31 اثر نقاشی و تعداد 13 اثر هنری صنایع دستی منبت و فلز کاری در سبک‌های مختلف از هنرمندان برجسته ایرانی و اروپایی را در دل خود جای داده‌است. 4 اثر استاد کمال‌الملک به نام‌های اشرف‌البلاد، پل رودخانه تجن، منظره روستا پول کجور و رودخانه شیلات فرح‌آباد؛ در این موزه نگهداری می‌شود. از دیگر نقاشی‌های مهم در این موزه، می‌توان به حدیث سلسله‌الذهب اثر زهره مهانی‌منش و ضامن آهو اثر رضا بدرالسماء اشاره کرد.



موزه مرکزی آستان قدس رضوی از 16 گنجینه تشکیل شده که در هر یک از آن‌ها ماندگارترین اشیاء تاریخی نگهداری می‌شود. اما به بهانه افتتاح گنجینه‌های نجوم، ظروف، سلاح، هنرهای تجسمی، صدف و سکه در سال 78 و گذشت 15 سال از فعالیت این موزه‌ها، با هر کدام بیشتر آشنا می‌شویم. pic1
گنجینه نجوم و ساعت
گنجینه نجوم و ساعت دارای 9 ویترین بوده که 6 ویترین آن به بخش نجوم و 3 ویترین آن به بخش ساعت اختصاص یافته‌ است. اکثر اشیاء آن از طریق اهداء جذب شده‌اند. در این گنجینه انواع تلسکوپ(شکستی و انعکاسی)، دوربین(چشمی و اپرا)، تئودلیت(سمت‌یاب)، انواع مدل حرکت زمین، وسایل نجوم دریایی، چندین نمونه گونیا و ... به نمایش گذاشته شده‌است. از اشیاء نفیس این موزه می‌توان اسطرلاب عبدالائمه را نام برد که قدمت آن به دوران صفویه بر می‌گردد. ضمن این‌که می‌توان به کره جغرافیایی اشاره کرد. بر روی این کره، علاوه‌بر نام قاره‌ها ویژگی‌های جغرافیایی نیز مشخص شده‌است.