شما همان غذایتان هستید!
چند قانون درباره تغذیه وجود دارد که به سلامتی شما کمک می‌کند و باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود.
یکی از ارکان مهم سلامت، تغذیه مناسب است. حتما شما نیز این ضرب‌المثل معروف را شنیده‌اید که «غذای شما دوای شماست و دوای شما غذای شماست». اینکه چه غذایی بخوریم و تنوع غذایی ما چگونه باشد از سوالاتی است که هر روزه با آنها سروکار داریم. مشغله‌های زندگی مدرن، باعث شده است که ما نسبت به تغذیه خود و کیفیت آن کم توجه‌تر باشیم. افزایش وزن، تحلیل سلامتی، کاهش توانایی‌های بدنی و بیماری‌هایی مانند فشار خون، دیابت، حمله قلبی و زخم معده از شایع‌ترین تبعات تغذیه نامناسب است. از سوی دیگر افزایش هزینه‌ها، سبب حذف برخی اقلام اساسی از سبد تغذیه خانوارها شده است. بنابراین شما باید نسبت به نیاز بدنتان نسبت به پروتئین‌ها و ویتامین‌ها حساس باشید. سرطان و بیماری‌های قلبی-عروقی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در بزرگسالان است. البته سالانه میلیاردها تومان هزینه پزشکی این دسته بیماران می‌شود. پزشکان یکی از مهم‌ترین راه‌های کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی را تغذیه کافی، متنوع، سالم و متناسب می‌دانند. یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری‌هایی که شما می‌توانید در عمرتان انجام دهید، سرمایه‌گذاری روی سلامت خودتان است. چه چیزی با اهمیت‌تر از سلامت بدنتان است؟ در ادامه ما قوانینی در مورد این سرمایه‌گذاری مهم را با شما مرور می‌کنیم. قوانینی که بسیار ساده است اما اغلب ما در هنگام گرسنگی و غذا خوردن آنها را فراموش می‌کنیم.
تا آنجا که امکان دارد از سبزیجات و میوه‌ها استفاده کنید:
بدن ما به گونه‌هایی متنوع از ویتامین‌ها و پروتئین‌ها احتیاج دارد. سبزیجات و میوه‌ها بهترین و سالم‌ترین منبع برای رفع نیاز‌های بدن شما است. سعی کنید به جای اینکه از یک میوه چند کیلو بخرید، از میوه‌های مختلف به صورت کمتر استفاده کنید. هنگامی که به هر دلیلی فرصتی برای غذا خوردن ندارید، به جای آب میوه، کیک و بیسکویت، میوه بخرید. خریدن موز و یک سیب، هم از نظر اقتصادی به صرفه تر از خریدن آب میوه‌های گران قیمت و مصنوعی است و هم می‌تواند گرسنگی شما را تا اندازه‌ای رفع کند. یکی از پیش فرض‌های غلط در ذهن اکثر مردم این است که میوه دسر است و نه غذا. ترکیبی از میوه‌ها با هم، می‌تواند برای شما غذایی لذیذ و سالم فراهم کند.
کنسرو نخورید:
کنسروها اصلا غذاهایی سالم نیستند. آنها سرشار از مواد افزودنی هستند که برای سلامتی شما مضر است. شکر، سدیم و اسیدهای چرب از رایج‌ترین مواد افزودنی به کنسروها هستند. جالب اینکه غذاهای بدمزه و ناسالم ارزان هم نیستند. تنها با اندکی وقت بیشتر می‌توانید غذایی سالم‌تر بخورید. برای مثال حبوباتی مانند لوبیا، نخود و عدس را بپزید تا به اندازه کافی نرم و قابل هضم شوند. پس از آبکش کردن، آنها را در کیسه‌های کوچک فریزر بسته بندی کنید و در فریزر خود نگه دارید. هر وقت که خواستید، می‌توانید بسته‌ها را در آورده و ظرف مدت کوتاهی آنها را آماده خوردن کنید. می‌توانید با ادویه‌جات و مواد دیگری مثل سویا و قارچ، غذای خود را تنوع و رنگ و بوی تازه‌ای بدهید. دیگر نیازی به خرید کنسروهای گران قیمت و ناسالم لوبیا و عدس نخواهید داشت.
تا آنجا که امکان دارد کمتر گوشت بخورید:
نیازهای غذایی‌ای که از طریق گوشت تامین می‌شوند، می‌تواند با تغذیه مناسب از طریق گیاهان هم تامین شود. سویا سرشارترین منبع پروتئین است. خوردن سویا همراه با میوه‌ و آب میوه‌های مناسب، می‌تواند جذب پروتئین را در بدن شما به حداکثر برساند. به علاوه قیمت گوشت در اغلب کشورهای جهان بسیار بیشتر از سویا است.
استفاده از مواد گیاهی مزیت‌های زیادی دارد. این مواد سالم‌تر هستند. اگر شما ۵۰ درصد مصرف گوشت را در وعده‌های غذایی‌تان کاهش دهید، خطر حمله قلبی را تا ۴۵ درصد کاهش داده‌اید. البته دیگر نیازی نیست درباره وجود انواع حیرت‌انگیز و خطرناک هورمون‌ها در غذا‌های گوشتی چیزی گفته شود. غذاهای گیاهی بسیار متنوع هستند. استفاده از گیاه به جای گوشت اخلاقی‌تر است. چیزی که یک وعده غذایی شما را تشکیل می‌دهد، کل زندگی یک حیوان دیگر است. شما می‌توانید از این نیاز چشم پوشی کرده و به حیوانی حیات ببخشید. علاوه بر همه اینها مواد گیاهی بسیار سریع‌تر آماده می‌شوند. می‌توان ظرف ۵ دقیقه و کمتر غذای گیاهی سالمی را آماده کرد. البته خودتان بهتر می‌دانید که آماده کردن گوشت برای خوردن چه زمان و انرژی‌ای از شما می‌گیرد. زمان و انرژی‌ای که می‌تواند صرف شغلتان یا فعالیتی مهم‌تر شود.
مصرف چای و قهوه را کم کنید:
خیلی از ما بدون هیچ نیاز اساسی به قهوه و چای، به صرف عادت مدام از آنها استفاده می‌کنیم. هنگامی که مصرف چای و قهوه به عادت شما تبدیل شود، نخوردن آنها باعث می‌شود که شما سردرد بگیرید، احساس خستگی و ضعف کنید و تصور کنید انرژی‌ای برای انجام کارهای روزانه ندارید. اگر اعتیاد به چای و قهوه را ترک کنید، خواهید دید که همه این عوارض با هم از بین خواهند رفت. این قاعده را فراموش نکنید که هر چیزی که در بدن شما نوعی وابستگی شیمیایی ایجاد می‌کند، به احتمال بسیار زیاد برای سلامتی تان مفید نیست. این مواد نوعی اعتیاد در بدن شما پدید می‌آورند. البته باید به این فهرست، نوشابه (یکی از ناسالم‌ترین مواد غذایی) را هم افزود. نوشابه چیزی نیست جز آب، شکر، کافئین، مواد رنگ‌دهنده و اسیدهای مختلف (کربنات و فسفریک اسید). ما به خوردن نوشابه ادامه می‌دهیم چون آن را یاد گرفته‌ایم؛ نه اینکه بدنمان واقعا به آن نیازی دارد. مصرف بی‌رویه چای و قهوه سبب می‌شود که هزینه‌های دندانپزشکی شما سربه آسمان بزند. بنابراین اگر تمام دلایل پزشکی قانع‌تان نکرده است، به خاطر پولتان هم که شده کمتر چای و نوشابه بخورید.
غذاهای سرخ کردنی نخورید:
این غذاها انباشته از انواع مخربی از چربی‌ها و شکر می‌شوند که از عوامل اصلی افزایش وزن و بروز بیماری دیابت هستند. هزینه‌های سرسام‌آور لاغر شدن مساله‌ای نیست که امروز از دید کسی پنهان باشد، خرید وسایل ورزشی گران‌قیمت، داروهای لاغری و هزاران مورد دیگر همگی عواقب پر هزینه چاقی هستند. صنعت لاغر کردن افراد امروز یک صنعت پولساز است، اجازه ندهید این صنعت درآمدتان را ببلعد.
اگر طبیعی نباشد، نباید خورده شود:
دقت کنید غذا‌های واقعی، محصول آزمایشگاه‌های شیمیایی نیستند. آنها ناشی از زمین، خورشید و آب هستند. تا کنون چند بار شده است که بسته مواد غذایی را برداشته، به محتویات آن نگاه کنید و بیش از نیمی از محتویات را نشناخته‌اید؟ شما بسیار شکایت می‌کنید که چرا در نان جوش شیرین ریخته می‌شود، اما آیا تاکنون دقت کرده‌اید که چه محصولات دیگری که از آنها تغذیه می‌کنید نیز از جوش شیرین استفاده می‌کنند؟ حتما هنگام خرید مواد غذایی، به ترکیبات روی جلد دقت کنید. این ترکیبات می‌تواند دلیل مناسبی به شما بدهد تا از خرید و مصرف آن محصول خودداری کنید.