نوآورترین استارت‌آپ‌های 2015
در دنیای کسب‌وکارهای کوچک، نوآوری اغلب کاتالیزوری برای تشکیل شرکت‌های جدید تلقی می‌شود. نوآوری با ایجاد امکان کشف راه حل‌های تازه و مخل برای چیزهایی که مردم به آن نیاز دارند، می‌تواند ایده‌های جالب را به بنگاه‌های زنده تبدیل کند. اما درست همان طور که شرکت‌ها در نتیجه نوآوری می‌توانند با موفقیت جان تازه‌ای بگیرند، اگر راه خلاقانه خود را به درستی ادامه ندهند، با شکست مواجه می‌شوند. چرا؟ کسب‌وکارهایی که به نوآوری پایبند هستند، موقعیت خوبی برای تولید کالاها و خدماتی دارند که دائما به رویدادهای اجتماعی متغیر واکنش نشان می‌دهند و کسب‌وکارهایی که از نوآوری اجتناب می‌کنند، با ریسک فزاینده‌ای روبه‌رو هستند. واضح است که صاحبان کسب‌وکارهای کوچک که ایده نوآوری برای آنها تحت‌الشعاع مسوولیت‌های خطیر اداره شرکت قرار می‌گیرد، بیشتر در معرض این ریسک هستند. به هر حال، این کارآفرینان و شرکت‌های آنها رویکردهای متفاوتی دارند و تحت تاثیر تفکر خلاقانه چشمگیری فعالیت می‌کنند و استراتژی‌های متهورانه به کار می‌گیرند. مجله اینک (Inc) لیستی از کسب‌وکارهای نوپای نوآور در سال 2015 را فراهم کرده که در اینجا تعدادی از آنها را معرفی می‌کنیم.

بای برندز (Bai Brands)
برای شرکت تازه تاسیس بای برندز، ۲۰۱۵ سال درخشش بود. این شرکت تولیدکننده نوشیدنی و آبمیوه‌های متنوع، در استفاده از مواد اولیه دارای آنتی اکسیدان شامل عصاره میوه، قهوه ارگانیک و عصاره چای سفید خلاقیت داشته است. هر بطری بای حاوی آبمیوه طبیعی است که با میوه قهوه غنی شده است. همچنین در خرده‌فروشی عملکرد خوبی داشته، به طوری که انتظار می‌رود درآمد حاصل از خرده‌فروشی آن در سال ۲۰۱۵ به ۱۰۰ میلیون دلار برسد.


کوین‌بیس (Coinbase)
کوین‌بیس شرکتی است که در سال ۲۰۱۲ به عنوان یک کیف پول دیجیتال در سانفرانسیسکو تاسیس شده و شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان می‌توانند با پول دیجیتال «بیت‌کوین» از طریق آن معامله داشته باشند. با توجه به اینکه بیت‌کوین در حال ایجاد تحول در نحوه استفاده و تفکرات ما از پول است و قرار است به یک مرجع پولی رسمی در دنیا تبدیل شود، کوین‌بیس در حال حاضر مطمئن‌ترین شرکت در این فضا محسوب می‌شود که بر این اساس جهش فوق‌العاده‌ای در سال ۲۰۱۵ داشته است. برندهایی مانند دل و اکسپدیا برای پردازش پرداخت‌های خود به شکل پول دیجیتال کاملا به کوین‌بیس متکی هستند.


کانسیل (Counsyl)
این استارت‌آپ که آزمایش‌های ژنتیکی انجام می‌دهد، برای انجام تست‌های دوران جنینی معروف است. کانسیل با استفاده از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های موجود بیش از ۰۰۱تست AND جداگانه را در یک آزمایش بررسی می‌کند. امسال این شرکت برنامه پیشتازانه‌ای را برای تشخیص میزان ریسک ابتلا به سرطان با استفاده از بررسی‌های ژنتیکی و پیدا کردن ژن‌های غیر عادی پیاده کرده؛ از جمله بررسی ژن سرطان سینه در زنان. این شرکت با کمک به بیماران در تشخیص ژن‌های غیرعادی، باعث می‌شود افراد زودتر به پزشک مراجعه کرده و درمان‌های پیشگیرانه انجام دهند.


کری (Cree)
این شرکت تولیدکننده انواع لامپ واقع در کارولینای شمالی، برند جدیدی محسوب نمی‌شود و در سال ۱۹۸۷ تاسیس شده است. اما کری اخیرا تصمیم گرفته نوعی لامپ ال‌ای‌دی تولید کند که کاربرد وسیعی - از استادیوم‌ها تا خانه - دارد. این نوع لامپ ال‌ای‌دی جدید علاوه بر اینکه ظاهر لامپ‌های قدیمی را حفظ می‌کند، مصرف انرژی بسیار کمتر و دوام چند برابر نسبت به لامپ‌های قدیمی دارد. این محصول جدید شرکت کری اکنون به فروش بسیار خوبی در آمریکا دست یافته است.


اسلک (Slack)
شرکت اسلک به عنوان برترین شرکت سال مجله اینک انتخاب شده است. این شرکت، نرم‌افزاری با همین نام تولید کرده که نحوه ارتباطات بین افراد در محیط کار را متحول کرده است. اپلیکیشن اسلک به افراد امکان می‌دهد با ایجاد گروهی از همکاران در دسته‌های مختلف به گفت‌وگو بپردازند و تبادل نظر کنند. همچنین امکان آپلود کردن و به اشتراک‌گذاری انواع فایل و پرونده‌های کاری بین همکاران وجود دارد. افراد می‌توانند در طول یک ماه ۳۰۰ میلیون پیام اسلک به یکدیگر بفرستند و به این ترتیب با ایمیل خداحافظی کنند.


آیکون ایرکرفت (Icon Aircraft)
این شرکت واقع در کالیفرنیا با هدف تحقق رویای خلبانی و هدایت هواپیما برای همه تاسیس شده و اولین هواپیمای شخصی منحصر به فرد خود موسوم به A۵ را در سال ۲۰۱۵ وارد بازار کرد. این هواپیما بال‌های تاشو و قابلیت شناور شدن بر سطح آب دارد. بر این اساس افراد می‌توانند با یک وسیله که امنیت خوبی هم دارد، امکان پرواز و سواری روی آب و تفریحی کامل را داشته باشند.


انلیتیک (Enlitic)
دستگاه‌های اسکن این شرکت تولیدکننده تجهیزات پزشکی به طور اتوماتیک تومور را شناسایی می‌کند. شرکت انلیتیک در تولید این دستگاه از نوعی تکنولوژی هوش مصنوعی استفاده کرده که شبکه‌های شبه عصبی ایجاد می‌کنند و می‌تواند مثلا چند تصویر پزشکی قدیمی را با هم مقایسه کند تا به دیدگاه‌هایی در مورد تصاویر جدید دست یابد.


تسلا (Tesla)
برای شرکت تسلا موتور تولید خودرو تنها شروع کار بوده است. الون ماسک، مدیر عامل این شرکت در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد که شرکتش می‌خواهد کارخانه‌ بزرگی در نوادا تاسیس کند تا باتری‌های پربازده را به تولید انبوه برساند و در صنعت انرژی خورشیدی به پیشرفتی قابل توجه دست یابد و وابستگی به سوخت‌های فسیلی را به حداقل برساند.


فارادی فیوچر (Faraday Future)
این شرکت جدید خودروسازی که با حمایت یک کارآفرین چینی تاسیس شده، ظاهرا در تولید اولین خودروی الکتریکی تکنولوژی پیشرفته خود به دستاورد سریعی دست یافته و محصول جدید آن ظرفیت باتری بیشتری نسبت به خودروهای شرکت تسلا دارد. فارادی فیوچر به طور کلی قصد دارد وارد رقابت شدیدی با تسلا موتور شود، اما هنوز به طور رسمی خودرویی تولید نکرده است. نمونه اولیه خودروی الکتریکی پیشرفته آن در اوایل سال ۲۰۱۶ معرفی می‌شود و در سال ۲۰۱۷ به بهره‌برداری خواهد رسید.


ایمپاسیبل فودز (Impossible Foods)
این بنگاه نوپا هدف خود را حرکت به سوی یک سیستم غذایی جهانی پایدار قرار داده و چیزبرگرهایی از گیاه تولید می‌کند که طعم متفاوتی دارد. انسان‌ها اغلب گوشت و پنیر را دوست دارند و هزاران سال است برای تهیه آنها به حیوانات متکی هستند. اما ایمپاسیبل فودز روش بهتری پیدا کرده که بر اساس آن پروتئین‌ها و مواد مغذی را از گیاهان، دانه‌ها و غلات می‌گیرد و گوشت و لبنیات منحصر به فرد کاملا گیاهی تولید می‌کند.


واندر ورک‌شاپ (Wonder Workshop)
این شرکت دو روبات بامزه و دوست‌داشتنی به نام‌های Dash و Dot تولید کرده است. این روبات‌ها به عنوان اسباب‌بازی برای آموزش به کودکان استفاده می‌شوند و به شکل ابزارهای هوشمند و حرف گوش‌کن هستند که برای رشد خلاقیت و استعداد کودکان بسیار موثر خواهند بود. شرکت واندر ورک‌شاپ‌ این روبات‌ها را با قیمت نسبتا پایینی عرضه کرده است.


اوبر (Uber)
این شرکت که نام سرویس حمل‌ونقل هوشمند آن اکنون همه جا بر سر زبان‌ها افتاده، تسلط جهانی خود را در سال ۲۰۱۵ ادامه داد، اما در مناطقی که موفقیت بلند مدت آن مورد تردید قرار گرفته بود، استراتژی خود را تغییر داد؛ به این صورت که در بازارهای در حال توسعه بزرگ مثل هند و چین سرمایه‌گذاری بیشتری انجام داد.


مترجم : مریم رضایی