نوبل فیزیک   برای مخترعان LED
جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۱۴ به سه دانشمند ژاپنی که LED‌های با نور آبی و بهره ی نوری بالا را در سال 1994 میلادی ابداع کرده بودند، تعلق گرفت. این دانشمندان به نام‌های‌هاروشی آمانو، ایسامو آکازاکی و شوجی ناکامورا موفق شدند با استفاده از نیمه‌هادی نیترید گالیم و ترکیباتی از آلومینیوم و ایندیم، LED‌های با نور آبی تولید نمایند؛ ابداعی که در نهایت منجر به تولید LED‌های دارای نور سفید و بهره گیری از آنها در تامین روشنایی با مصرف انرژی کم در سراسر جهان شد. بد نیست بدانید که نور سفید ترکیبی از سه نور اصلی قرمز، سبز و آبی است و معروف‌ترین روش تولید آن آمیختن نورهای قرمز، سبز و آبی با یکدیگر است. LED‌های با رنگ‌های اصلی قرمز و سبز اواسط قرن بیستم ساخته شدند، اما تولید LED با نور آبی تا سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ امکان پذیر نشد. علت این امر عدم دستیابی به دانش فنی رشد کریستال نیترید گالیم باکیفیت و فقدان فناوری‌های نوین ساخت نیمه‌هادی بود. لذا با وجود تلاش دانشمندان مختلف برای تولیدLED با نور آبی، نتیجه ای حاصل نگردید. سرانجام اختراع این دانشمندان در تولید کریستال نیترید گالیم با کیفیت و ارائه راه حل‌هایی در زمینه فناوری‌های ساخت نیمه‌هادی، توانست منجر به تولید LED‌
های با نور آبی و با بهره نوری بالا شود که این مهم به منزله کشف حلقه گمشده تولید نور سفید از LED بود. امروزه برای دستیابی به بهره نوری بیشتر و شاخص نمود رنگ (CRI) بالا
، فناوری‌های نوین دیگری علاوه بر ترکیب سه نور اصلی مذکور پیشنهاد شده و محصولات مبتنی بر آن‌ها نیز به بازار LED عرضه شده است، اما در همه این فناوری‌ها به LED‌های با نور آبی نیاز است.
آکادمی سلطنتی علوم سوئد هر سال جایزه مشهور نوبل را در رشته‌های مختلف از جمله فیزیک به محققان و دانشمندانی اعطا می کند که نتیجه پژوهش‌های آنها به ایجاد تحولی شگرف در زندگی انسان‌ها منجر گردد. این آکادمی در تشریح علت گزینش این دانشمندان پس از حدود ۲۰ سال از اختراع LED با نور آبی، با تاکید بر مصرف انرژی فوق العاده پایین LED و طول عمر بالای آن در مقایسه با سایر منابع نوری، خاطر نشان می سازد: صرفه جویی که استفاده از این محصولات به همراه آورده است، سبب متحول شدن کره زمین خواهد شد و مصرف بسیار کم لامپ‌های LED این فرصت را ایجاد کرده است تا با به کار بردن انرژی خورشیدی توسط پنل‌های فتوولتائیک دسترسی گسترده تری را به روشنایی برای ساکنان کره زمین فراهم نمود.
این آکادمی در بیانیه خود از اختراع LED با نور آبی و با بازدهی بالا به عنوان یک انقلاب در عرصه روشنایی نام برده و پیش بینی کرده است: همانطور که قرن بیستم با استفاده از لامپ‌های التهابی روشنایی را به ارمغان آورد، روشنایی در قرن 21 به وسیله لامپ‌های LED محقق خواهد شد.
لازم به یادآوری است که حدود یک چهارم انرژی الکتریکی مصرفی در دنیا برای روشنایی مورد استفاده قرار می گیرد. جایزه اهدایی به این افراد ۱/۱ میلیون دلار است.