بهنام ناصح

از هزاران کتابی که هر ساله منتشر می‌شود هر فرد تنها فرصت خواندن تعداد محدودی از آنها را می‌یابد از این‌رو به‌ناچار و بر حسب ذائقه و نیاز می‌توان بر گونه‌‌هایی خاص تمرکز ‌کرد. با این حال گاه گشت و گذار در حال و هوای کتاب‌هایی از نوع دیگر خالی از لذت نیست. این هفته در کنار دو اثر ادبی (یکی رمان خارجی و دیگری داستان کوتاه ایرانی) معرفی اثری تحقیقی را هم گنجاندیم تا ضمن ایجاد تنوع، نظر علاقه‌مندان به این‌گونه کتاب‌ها را نیز جلب کنیم.

لذت خواندن «مکتوب مشقت»

اخیرا اثری از کلاریسی لیسپکتور نویسنده و روزنامه‌نگار مطرح برزیلی به نام «ضربان» یا «دم حیات» به فارسی ترجمه شده است که از برخی جهات شایان توجه است؛ نخست اینکه بسیاری از کارشناسان او را مهم‌ترین نویسنده یهودی پس از فرانتس کافکا می‌دانند و دوم اینکه نخستین اثر از این نویسنده است که به فارسی برگردانده می‌شود. این رمان که با ترجمه پویا رفویی به چاپ رسیده جزو آخرین آثار کلاریسی لیسپکتور به‌شمار می‌آید؛ اثری که نگارش آن از سال ۱۹۷۴ آغاز شد و تا سال ۱۹۷۷ که در آستانه مرگ بود، ادامه داشت. نگارش این کتاب چنان کار طاقت‌فرسایی بود که کلاریسی از آن به‌عنوان «مکتوب مشقت» تعبیر می‌‌کرد. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «انگار می‌نویسم تا جان کسی را نجات دهم، جان خودم را شاید. زندگی از جنم جنونی است مرگ‌سرشته. پس زنده‌باد مرگی که ما در آن زیست می‌کنیم. به نا‌گاه اشیا، مستغنی از افاده‌ معنا. کیفورم از بودن. شما چطور؟ به تحقیق شما هم همین‌طور. بی‌معنایی اشیا به خنده‌ای از ته دل وامی‌داردم. همه‌چیز لاجرم به همانی که هست ادامه می‌دهد.» رمان «ضربان» در ۱۹۲ صفحه و به‌بهای ۱۶ هزار تومان از سوی انتشارات ناهید منتشر شده است.

«آناناس» پشت ویترین کتابفروشی‌ها

در عصر تکنولوژی،‌ سرعت و پیام‌های کوتاه در شبکه‌های اجتماعی،‌ ذائقه بسیاری از مردم به سمت داستان‌های کوتاه و خیلی کوتاه میل کرده است. اگر از آن دست افرادی هستید که دوست دارید یک داستان را در عرض یک دقیقه بخوانید می‌شود کتاب «آناناس» نوشته وحید حسینی‌ایرانی را به شما پیشنهاد کرد؛ به ویژه اگر با طنز هم رابطه خوبی داشته باشید. این کتاب نزدیک به ۸۰ داستان مینی‌مال را شامل می‌شود که برخی از آنها تنها از چند سطر تشکیل شده‌اند. در داستان «تمیز» می‌خوانیم: «خوش‌ به حالت! چند برابر من کتاب می‌خونی و بابتش حقوق هم می‌گیری! من برای کاری پول می‌گیرم که دوستش ندارم. اگه هم بخوام حین کار کتاب بخونم، رئیسم توبیخم می‌کنه و چه بسا اخراج بشم! تو بابت چیزی حقوق می‌گیری که لذت‌بخش‌ترین کار دنیا بعد از نوشتنه... راستی تو چیزی هم می‌نویسی یا فقط می‌خونی؟ اگه می‌نویسی، برای اون هم دستمزدی گیرت می‌آد؟ اینها را توی دلم گفتم، چون هیچ‌وقت پا نداد ممیز کتاب‌هام را ببینم.» مجموعه داستان «آناناس» در ۱۱۸ صفحه و به قیمت ۹ هزار تومان از سوی نشر نون به چاپ رسیده است.

رمز موفقیت در تکنولوژی با مهارت‌آموزی حرفه‌ای

رمز مرغوبیت تولیدات کشورهای پیشرفته در چیست و چرا این کشورها در عرصه رقابت در بازار جهانی در مقایسه با کشورهای در حال توسعه مانند ایران موفق‌ترند؟ شاید پاسخ این پرسش را بیش از هر چیز در نوع «مهارت‌آموزی حرفه‌ای» و نوع نگاهی که به مقوله آموزش وجود دارد بتوان جست؛ موضوعی که کتاب «مبانی آموزش و پرورش فنی و حرفه‌ای» نوشته دکتر سیدحسین میرلوحی در پی تبیین آن است. وی با استفاده از تجربیات هنگام تحصیلش در آلمان،‌ با تمرکز بر موفقیت‌های این کشور در زمینه تکنولوژی در هشت فصل، راه‌های ارتقای دانش و فناوری کشورمان را تشریح کرده است. آموزش و پرورش فنی و حرفه‌ای به‌عنوان یک رشته علمی، جامعیت‌گرایی، ماهیت آموزش و عوامل موثر بر آموزش و پرورش فنی‌وحرفه‌ای برخی از مباحث این کتاب را تشکیل می‌دهند. همچنین کارکردها، روش‌ها و چگونگی کار معلمان و مکان آموزش فنی‌و حرفه‌ای از دیگر نکاتی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است.

در این کتاب درباره کارکرد مثبت جشن در آموزش مهارت‌ها به کارآموزان می‌خوانیم: «در حالی که عمل یادگیری و کار عمدتا نشانه شیوه‌های رفتار عقلی انسان است جشن در مقایسه با این دو کارکرد آموزش و پرورش فنی‌و حرفه‌ای، بر روح و روان انسان تاثیرات مستقیم و شدیدتری می‌گذارد. اما این تاثیر فقط هنگامی صورت می‌گیرد که روح‌وروان انسان از دیگر تعهدات و درخواست‌های الزام‌آور آزاد باشد و انسان در حالت آرامش و فراغت قرار گیرد. فراغت یعنی آزاد بودن ولی نه از چیزی (مثلا کار) بلکه برای چیزی. بر این اساس برای اینکه تاثیر نیروهای تربیتی که در جشن وجود دارند بتوانند به منصه ظهور برسند، وجود فراغت یک شرط الزامی و اجتناب‌ناپذیر است. ضمن اینکه آمادگی روحی و روانی انسان نیز از دیگر شروط تاثیرگذاری جشن هستند.» «مبانی آموزش و پرورش فنی و حرفه‌ای» از سوی نشر افکار در ۲۱۶ صفحه و به قیمت ۲۰ هزار تومان منتشر شده است.

پلی از دنیای واقعیت به جهان تخیل

پلی از دنیای واقعیت به جهان تخیل

پلی از دنیای واقعیت به جهان تخیل