حریم شهرها و مشکلات تازه در معادن
*فرشید طیبی مدیرعامل کهن معدن کندوان: با توجه به واگذاری اراضی اطراف شهرها به اداره راه و شهرسازی و نبود دستورالعمل های لازم در خصوص فعالیت معادن در حریم شهر، آینده اکثر معادن استان تهران نا معلوم است * مهندس حسن صاحب الزمانی، رئیس هلدینگ شرکت کندوان پارس: این شرکت آمادگی دارد جهت بالابردن بیشتر کیفیت آسفالت خود سرمایه گذاری در خصوص پلنت تولید قیر را نیز در این واحد، در مدت زمان کوتاهی انجام دهد توسعه مداوم شهرها و گسترش حریم آن‌ها به معضلی برای واحدهای معدنی تبدیل شده و روند سرمایه‌گذاری در آن‌ها را با مشکل مواجه کرده است.
مهندس فرشید طیبی مدیر عامل شرکت‌ کهن معدن کندوان در دیدار مهندس یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران از کارخانجات آسفالت و تاسیسات شن و ماسه کوهی انفجاری اسب‌چران در حوزه شهرستان دماوند خواستار توجه به وضعیت فعالان معدنی شد.
معدن اسب‌چران یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ کندوان‌پارس است که در زمینی به مساحت 130 هکتار فعال است.
معدن اسب‌چران یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان شن‌وماسه کوهی انفجاری در استان تهران است که در کنار واحد معدنی با ایجاد دو واحد تولید آسفالت بخش اعظم آسفالت مصرفی در مناطق ۱، ۲، ۳، ۴، ۵، ۸، ۱۳ و شهر لواسانات، فشم و ... را تامین می نماید.
در این میان واحد آسفالت به دلیل استفاده از مصالح کوهی استاندارد و تولید تحت نظارت‌های دقیق فنی و با وجود آزمایشگاه مجهز در محل و رعایت کنترل کیفی توانسته است آسفالت با کیفیت و طول عمر بالا تولید نماید.
حسن صاحب‌الزمانی رئیس هلدینگ کندوان پارس آمادگی این مجموعه را جهت سرمایه گذاری در خصوص ایجاد پلنت تولید قیر در کنار همین واحد تولیدی اعلام نمود . وی در بیان این مطلب خاطر نشان کرد، در بحث تولید آسفالت باکیفیت بالا عوامل مختلفی وجود دارد که فقط در بحث کیفیت قیر است که این واحد هنوز ورود نکرده است و در برنامه کوتاه مدت خود در نظر دارد تولید قیر جهت مصرف کارخانجات آسفالت خود را در برنامه کاری قرار دهد.
صاحب الزمانی با یادآوری این که میانگین عمر آسفالت در شهر تهران زیر سه سال است از تحقیقات صورت گرفته در این شرکت برای تولید آسفالت با طول عمر بالا خبر داد.
بر اساس گزارش خبرنگار ما، در این بازدید که مهندس صادقی پروژه تولید آسفالت پلیمری این واحد را افتتاح نمود اعلام شد: از این پس شرکت کندوان پارس اقدام به تولید آسفالت پلیمری در صورت درخواست شهرداریهای تهران و اداره کل راه و شهرسازی استان می نماید.
فرشید طیبی با اشاره به اینکه در زمان صدور پروانه های معدن اراضی، این معادن در تملک اداره منابع طبیعی بوده و استعلامات از آن اداره صورت گرفته گفت: افزایش حریم شهرها و واگذاری این اراضی به اداره راه و شهرسازی و موزائیک شدن حریم شهرها در کنار هم موجبات نا امنی سرمایه گذاری در این معادن را با توجه به عدم وجود دستورالعمل های لازم ایجاد کرده است.
به گفته وی، با وجود این معضل معدنکار و فعال معدنی چطور می تواند برای بهره برداری از معدنی سرمایه گذاری کند که مشخص نیست تا چه زمانی می تواند برداشت از آن را ادامه دهد.
بر اساس اظهارات طیبی این مسئله شاید تا به حال مشکل زا نبوده اما با تداوم این روند و تداخل فعالیت های معدنی و عدم ارائه راهکار مناسب از سوی اداره راه و شهرسازی قطعا در آینده نزدیک مشکلات زیادی به وجود می آید، به طوریکه مدت زیادی است که هیچکدام از معادن اکتشافی موفق به اخذ موافقت اداره راه و شهرسازی نشده اند و اصلا هیچگونه راهکاری جهت بررسی و در صورت امکان موافقت در این اداره وجود ندارد.
مهندس صادقی در این بازدید با پیشینه و عملکرد گروه کندوان پارس و به خصوص شرکت کهن معدن کندوان آشنا شد و دستورات لازم برای بررسی درخواستهای این واحد صادر شد.
در این بازدید یک روزه، علاوه بر بررسی کامل اهداف مسئولان کهن معدن پارس در خصوص توسعه مداوم و اجرای طرح های تازه، یک نمایش انفجار برنامه ریزی شده و هماهنگ هم در این معدن انجام گرفت که موارد ایمنی و دقت کار بسیار مورد توجه واقع شد.