بیمارانی که برای درمان به شهر ما می‌آیند
اگر گذرتان به خیابان ولیعصر بالاتر از میدان ونک خورده باشد حتما بیمارستانی به نام «محب» را دیده‌اید. شاید کمتر کسی بداند که در این بیمارستان بخشی به نام «توریسم درمانی» وجود دارد که در آنجا برای مداوای بیماران خارجی امکانات لازم درنظر گرفته شده است. «بیمارستان محب» جزو اولین بیمارستان‌هایی است که از چند سال قبل بخشی برای توریسم سلامت و توریسم درمانی در نظر گرفته است. تابلویی به نام «توریسم درمانی»
«بیمارستان محب» در خیابان ولیعصر، بالاتر از میدان ونک، خیابان بیمارستان قرار دارد. بیمارستانی دایره‌ای شکل که وقتی از در اورژانس وارد آن شوید نگهبان شما را به سمت داخل بیمارستان راهنمایی می‌کند. بعد از عبور از لابی بیمارستان درست مقابل چشم همگان تابلویی از سقف با زنجیر آویزان است که روی آن نوشته شده «توریسم درمانی».
یک نفر مقابل باجه توریسم درمانی ایستاده است و درباره شرایط ویزیت بیمار خارجی‌شان می‌پرسد. خانم پاسخگو می‌پرسد از کدام کشور بیمار قرار است به ایران بیاید، آقای مراجع می‌گوید: «بیمار از استرالیا و کانادا داریم!» خانم پاسخگو هم می‌گوید: «اجازه بدهید با مسوول این بخش تماس بگیرم اگر بودند مستقیم بروید با خودشان صحبت کنید.»
مراجعه برای پیوند کلیه و درمان سنگ‌کلیه
زنی که پاسخگوی پشت باجه است قبل از اینکه به اتاق مسوول برود کمی از شرایط و امکانات بیمارستان می‌گوید: «دراینجا پزشکان متخصص زیادی وجود دارد که بسته به شرایط بیمار، بیمار شما به آنها معرفی می‌شود و مدت زمان و هزینه‌ها مشخص خواهدشد.» آقایی که می‌خواست بیمار معرفی کند می‌پرسد معمولا از چه کشورهایی به اینجا مراجعه می‌کنند؟ معمولا پیر هستند یا جوان؟ او اینگونه جواب می‌گیرد: «بیماران ما بیشتر از کشورهای هند، عراق، تاجیکستان و آذربایجان هستند. اتفاقا همین امروز یک بیمار هندی داشتیم که برای عمل پیوند کلیه آمده بود. البته بیماران زیادی به‌منظور عمل جراحی قلب، زیبایی و ارتوپدی تا کارهای ساده دندانپزشکی به ایران می‌آیند. از کشورهای حوزه خلیج‌فارس هم دیگر کمتر به ایران سفر می‌کنند، شاید فقط بتوان از بین آنها عمان را نام برد.»
مراجعه کننده می‌پرسد شنیده‌ام اینجا بیشتر بیماران کلیوی پذیرش شوند. برای همین مرا فرستادند اینجا که جویا شوم و در جواب می‌شنود: «اکثرا بیمارانی که از خارج از کشور برای معالجه به بیمارستان محب می‌آیند یا برای پیوند کلیه هستند یا درمان سنگ‌کلیه و تقریبا تمامی کسانی که به اینجا می‌آیند به‌صورت کامل رویشان درمان صورت می‌گیرد.»
رابط بیمار و بیمارستان باشید
خانم پاسخگو در بخش توریسم درمانی درمورد اینکه او را به‌عنوان رابط و معرف بیمار معرفی خواهند کرد به مراجعه‌کننده توضیح می‌دهد: «ما شما را به‌عنوان رابط معرفی می‌کنیم. شما می‌توانید در قبال هر بیماری که معرفی می‌کنید درصدی نیز بسته به اینکه چقدر درمان آن فرد هزینه بر و زمان‌بر است مبلغی دریافت کنید. در اینجا کسانی داریم که به زبان‌های عربی، انگلیسی و ترکی مسلط هستند؛ اما اگر خود شما هم به این زبان‌ها تسلط دارید می‌توانید به‌عنوان مترجم نیز آنها را همراهی کنید تا بتوانند کارهای اداری شان را راحت‌تر و سریع‌تر انجام بدهند.»
دیگر اکثر بیمارستان‌ها توریسم درمانی دارند
از خیابان ونک اگر به سمت جنوب راهی میدان آرژانتین شوید به ناگاه ساختمانی جدید میانه راه جایی بین خیابان‌های ولیعصر و گاندی با عنوان «هتل بیمارستان» نمایان می‌شود اما اینجا برای من و شما که مسافر نیستیم هتل نیست. برای مسافرانی است که صرفا برای درمان به مسافرت آمده‌اند. بسیاری از مناطقی که بر گردشگری تاکید داشته‌اند نظیر منطقه آزاد ارس یا مناطقی که هوای پاک دارند به چنین ویژگی توجه دارند.
مراجعه‌کننده‌ای که در بخش «توریسم‌درمانی» ایستاده می‌پرسد شما از چند سال قبل این بخش را راه‌انداخته‌اید؟ و در پاسخ می‌شنود: «بیمارستان محب که از سال 88 افتتاح شد از یک‌سال بعد از افتتاحش بخشی تخصصی در زمینه توریسم درمانی را راه‌اندازی کرد که جزو اولین بیمارستان‌ها و حتی اولین بیمارستان بود که فعالیت خود را برای خدمات رسانی به بیماران خارجی فراهم کرد. بعد از آن بود که کم‌کم اکثر بیمارستان‌ها بخشی را برای توریسم درمانی در نظر گرفتند؛ به‌طوری‌که به‌عنوان مثال «بیمارستان رسول اکرم (ص)» که بیمارستان دولتی است هم بخشی را برای توریسم درمانی اختصاص داده و بیمار می‌پذیرد.»