دنیای اقتصاد: اختلاف نظری بین مجلس و وزارت بهداشت وجود ندارد و مجلس حمایت خود را از طرح تحول نظام سلامت اعلام کرده است.

دکتر حسن قاضی زاده هاشمی در سفر خود به اصفهان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هر کشوری نظام سلامت خود را با استفاده از منابع، طرح و تجربه ای که در دنیا دارد تنظیم می کند، افزود: در ایران نیز طرح تحول نظام سلامت بر اساس اسناد بالادستی و آنچه در قانون اساسی، چشم انداز 20 ساله و قانون 5 ساله توسعه عنوان شده پایه ریزی شده است و به جرات می توان گفت ما هیچ چیز را از صفر شروع نکرده ایم.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه طرح تحول نظام سلامت از مبنای بسیار بالای علمی برخوردار است، خاطرنشان کرد: این طرح در راستای اجرای قانون پایه ریزی شده و از استاندارد ویژه ای نیز برخوردار است که در بخش های مختلف درمان، بهداشت و بعدها در بخش آموزش و پژوهش اجرایی شده است.
وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در زمینه پرداخت مطالبات به ویژه دانشگاه های علوم پزشکی، گفت: اقدامات فراوانی در این زمینه انجام گرفته است، هم اکنون رییس جمهور نیز تیمی را مشخص کرده است که این افراد موظف هستند تا وظایف سازمان های بیمه گر و سازمان مدیریت را در این زمینه مشخص کنند که امیدواریم این مسئله حل شود.
قاضی زاده هاشمی بیان کرد: در حال حاضر منابع مختلفی برای پرداخت معوقات فراهم آمده و به زودی این مطالبات پرداخت خواهد شد.

هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگاری دیگر در مورد اختلاف نظر مجلس و وزارت بهداشت، تصریح کرد: وزارت بهداشت و مجلس هیچ گونه اختلاف نظری با یکدیگر ندارند و مجلس تمام حمایت خود را از طرح تحول نظام سلامت نشان داده است البته باید این را هم بپذیریم که مجلس از 290 نماینده مختلف تشکیل شده است اما با این حال مجلس حامی ما بوده و این طرح مورد پذیرش آنان قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه تمام پزشکان باید تابع قانون باشند، اظهارکرد: بارها مشاهده شده که پزشکانی با نمره بسیار پایین وارد بخش تعهدی ۱۲ ساله یا ۸ ساله شده اند و پس از گذراندن دوره خود و اخذ مدرک پزشکی خواستار خارج شدن از تعهد خود هستند، در صورتی که این عمل با قانون مغایرت داشته و این افراد نمی توانند با غوغا سالاری از تعهد خود خارج شوند.

وزیر بهداشت ادامه داد: افرادی که وارد این طرح شده اند از امتیاز فرد دیگری استفاده کردند و خروج آنان از طرح تعهدی ضایع کردن حقوق دیگران را به دنبال دارد بنابراین پزشکانی که وارد دوره تعهدی می شوند تا زمانی که دوره آنان به پایان نرسیده اجازه خروج از این طرح را ندارند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی رایگان کردن داروی شیمی درمانی بیماران سرطانی، بیان داشت: اینکه حقوق برخی از بیماران به ویژه بیماران سرطانی نادیده گرفته می شود را قبول دارم بارها نیز در این زمینه به بنده نیز شکایاتی رسیده است، از رییس دانشگاه علوم پزشکی و معاون توسعه منابع انسانی این دانشگاه درخواست می کنم این مسئله را به صورت جدی پیگیری کنند تا شاهد جلوگیری از برخی از سوء استفاده ها در بخش شیمی درمانی بیماران سرطانی باشیم.