از سفرهای تجاری ‌بیشترین دستاورد را داشته باشیم
مترجم: شهلا زمانی
سفرهای تجاری جزو فعالیت‌های بسیار پرهزینه‌ به‌شمار می‌رود و به همین دلیل استارتاپ‌هایی که نقدینگی کمی دارند آن را از لیست هزینه‌های خود حذف کرده‌اند، اما این تاکتیک برای اهداف بلندمدت شرکت همیشه سودمند نیست و باید به جای برآورد هزینه پروازها، هتل‌ها و چیزهای دیگر، مزیت ملاقات‌های حضوری با افراد را هم مدنظر قرار دهند. شما در سفرهای تجاری با تصمیم‌گیرندگان کلیدی روبه‌رو می‌شوید که قطعا تاثیر مستقیم بر موفقیت شرکت شما خواهند داشت. در جلسات حضوری می‌توانید اطلاعات مفیدی درباره مشتریان و همچنین نیازهای آنها به ‌دست آورید. علاوه‌ بر این، با وجودی که بسیاری از شرکت‌های نوپا برای برقراری ارتباط به اینترنت وابسته هستند، اما هیچ چیزی مانند سفر تجاری و صحبت‌های حضوری نمی‌تواند باعث پایداری و ایستادگی در مقابل رقبایتان شود.قبل از اینکه دفتر کارتان را ترک کنید تا به پرواز خود برسید، نکات زیر را در نظر داشته باشید:
زمان را چگونه مدیریت می‌کنید؟
در یک سفر تجاری باید از زمان خود هوشیارانه استفاده کنید، چون کلیدی برای به‌دست آوردن بازدهی خوب از سرمایه‌‌تان است. اگر سفر شما یکروزه است، با اولین پرواز صبح عازم شوید و جلسات خود را به ترتیب برگزار کرده و با آخرین پرواز همان شب بازگردید. تمام جوانب را در نظر بگیرید تا اگر لازم بود بتوانید برای به انجام رساندن کارهایتان چند روز دیگر در آنجا بمانید؛ بنابراین ممکن است انجام سریع و فشرده کارها در یک روز منجر به‌ سودآوری و صرفه‌جویی در هزینه نباشد.

پول برایتان چه دستاوردی خواهد داشت؟
هرگز بدون برآورد هزینه‌ها، عازم سفر نشوید. هزینه‌های سفر را در مقابل دستاوردهای آن بسنجید؛ آیا شما با رفتن به این سفر می‌توانید به نتیجه دلخواه دست یابید؟ اگر واقعا نمی‌دانید چه دستاوردی از این سفر خواهید داشت، پول خود را ذخیره کنید تا در زمان مناسب عازم این سفر شوید.

چه کسی باید به این سفر برود؟
احتمالا بودجه یا زمان آن را ندارید تا هر کسی در تیم کاری خود را به سفر تجاری بفرستید؛ بنابراین ضروری است که تصمیم‌ درستی برای فرستادن افراد به سفر بگیرید. اگر به یک مشتری آینده‌نگر برای معرفی محصولتان نیاز دارید، فروشنده خود را به این سفر بفرستید. اگر مشتری‌ پرسش‌های بسیاری در مورد عملکرد شرکت شما در ذهن دارد، شخصی از بخش تحقیق و توسعه بازاریابی را راهی این سفر کنید. اگر تنها شخصی که می‌تواند سودمند باشد، تصمیم‌گیرنده نهایی است، یا خودتان عازم شوید یا یکی از مقام‌های اجرایی را بفرستید. با لحاظ کردن نکات زیر هر شخصی را که به این سفر بفرستید، می‌تواند بهترین دستاورد را از این سفر داشته باشد:

۱) خط مشی سفر را تعیین کنید: مستندات و دستورالعمل‌ها را طوری ایجاد کنید که هر کسی از قوانین و روش‌های پیش ‌روی خود آگاه باشد. انتظارات خود را به‌موقع و واضح تنظیم و بیان کنید تا از هزینه‌های غیرضروری جلوگیری کنید. سپس برای به حداکثر رساندن صرفه‌جویی در هزینه‌ها، ارتباط خود را با فرد اصلی گروه از طریق اینترنت برقرار کنید. از برنامه‌های ‌مورداطمینان برای اجاره خودرو، هتل‌ها و خطوط هوایی استفاده کنید.

۲) از دستاورد سفرتان آگاه باشید: اگر برای حضور در یک جلسه سفر می‌کنید، مطمئن شوید در این جلسه دقیقا به همان چیزی که انتظارش را دارید، می‌رسید. با مشتریان خود ارتباط شفاف برقرار کنید، به‌طوری‌که به درک کاملی از انتظارات یکدیگر برسید. اما اگر در آن جلسه به نتیجه دلخواه نرسیدید، همان جلسه زمان مناسبی برای تعیین جلسه دیگر خواهد بود. هرگز جلسه فروش را بدون درخواست برای تعیین زمان جلسه بعدی ترک نکنید، زیرا وقتی به‌صورت حضوری درخواست تعیین جلسه می‌کنید، به‌سختی پاسخ منفی به تقاضای شما می‌دهند و اگر دوباره مشتری را نمی‌بینید، هیچ زمانی بهتر از این برای تقاضایتان وجود ندارد.

۳) هزینه‌ها را به بهترین نحو صرف کنید: اگر ارزان‌ترین هتلی را که در فاصله دورتری از دفتر مشتری شما واقع شده رزرو کنید، ممکن است به لحاظ زمان و حمل‌ونقل متحمل هزینه بیشتری شوید. آگاه باشید که چه زمانی خرج کنید و چگونه صرفه‌جویی کنید تا بتوانید از پول خود بیشترین بهره را ببرید. اگر می‌توانید در یک سفر تجاری چند جلسه دیگر هم با مشتریان دیگر ترتیب دهید، بهتر است این کار را انجام دهید. اگر قصد دارید مشتری‌های دیگری را نیز ملاقات کنید، از آنها بخواهید خیلی کوتاه و غیررسمی با آنها ملاقات داشته باشید. این کار باعث می‌شود مشتری شما به‌خاطر خدمات و ارائه اطلاعات در کمترین زمان از شما قدردانی کند و دیگر نیازی به سفرهای دیگری در آینده نباشد.

۴) هرگز از کار کردن دست نکشید: فقط صرف اینکه شما خارج از شهر هستید، به این معنی نیست که شما در تعطیلات به سر می‌برید. یک طرح پشتیبان برای مسوولیت‌های روزانه خود ایجاد کنید. زمانی که در راه هستید، کسب‌و‌کارتان متوقف نمی‌شود. هر زمانی که می‌توانید با دفتر خود تماس بگیرید تا به بررسی وضعیت بپردازید و تا جایی که برایتان مقدور است ایمیل‌ها و پیام‌های تلفنی خود را چک کنید تا بتوانید در صورت لزوم، به‌سرعت پاسخگو باشید.

۵) کار و وظایف را گسترش دهید: هیچ‌کس بهتر از خودتان نمی‌تواند پیام شرکت‌ شما را به درستی انتقال دهد یا محصولات را به‌خوبی به فروش برساند، اما همانطور که کسب‌و‌کار شما گسترش می‌یابد، مسلما نمی‌توانید در همه جا حضور داشته باشید، بنابراین بسیار مهم است که بیاموزید چه زمانی وظایفتان را به نماینده‌ خودتان محول کنید. در صورت امکان از کارمندان نوپا برای همراهی با خودتان استفاده نکنید. در ابتدا این امر بسیار هزینه‌بر خواهد بود، اما هیچ چیزی همانند یک کارمند خوب آموزش‌دیده نمی‌تواند برای شرکت سودآور باشد.

منبع: Entrepreneur