دنیای اقتصاد، علیرضا هاشمی- دو تیم خراسانی حاضر در لیگ برتر در هفته نهم لیگ پانزدهم نیز به میدان رفتند و یکی با پیروزی، وضعیت خود را در جدول رده‌بندی بهبود بخشید و دیگری با شکست،‌ حاشیه امنیت خود را در جدول به‌خطر انداخت. این دو تیم وضعیت کاملا متفاوتی را نسبت به هم دارند، پدیده این روزها وضعیت مساعدی دارد و برعکس آن‌ها سیاه‌جامگان، روزهای خوبی را در لیگ پانزدهم تجربه نمی‌کند.
پدیده؛ پیش به صدر جدول
با میانگین 2 امتیاز در چهار بازی آخر
سرخ و سفیدپوشان مشهدی که در بازی نهم خود توانستند به پیروزی برسند، ‌شکست نخوردن خود را به ۴ هفته رساندند، آن‌ها آخرین بار در هفته پنجم و در برابر صبا، با یک گل بازی را واگذار کردند اما از آن بازی به بعد نه تنها نتیجه دیداری را واگذار نکردند که توانستند در این ۴ دیدار ۸ امتیاز کسب کنند. این روند پدیده‌ای‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها به دور از هیاهوی رسانه‌ای مرسوم و بدون ایجاد هیجان کاذب، تصمیم گرفته‌اند راهی به سوی بالای جدول پیدا کنند و به قولی به صورت چراغ خاموش، راه صدر جدول را در پیش گرفتهاند.

پدیده به همراه رضا مهاجری (که از مربیان موفق و بی‌ادعای فوتبال ایران محسوب می‌شود) پس از کسب ۵ امتیاز از ۵ بازی اول، توانسته در هفته ششم با یک گل دربی مشهد را به سود خود به اتمام برساند، در هفتههای هفتم و هشتم بازی‌های سختی را مقابل تیم‌های ملوان و استقلال تهران با نتایج صفر بر صفر و یک بر یک به تساوی رساند و در هفته نهم نیز بازی با آبی‌های اهواز را در آن شهر با نتیجه سه بر دو به سود خود به پایان رساند.
آن‌ها در آخرین بازی خود با درخشش بازیکنان باتجربه خود توانستند سه امتیاز شیرین را از اهواز به مشهد بیاورند، مشهدی‌ها ابتدا توسط یونس شاکری و سپس توسط محسن یوسفی(دو مرتبه) توانستند دروازه حریف تازه مربی عوض‌کرده خود را باز کنند و با اختلاف یک گل به پیروزی برسند. البته دروازه پدیده در این بازی دو مرتبه نیز باز شد و با توجه به گل به‌خودی این تیم در بازی قبلی در برابر استقلال،‌ قطعا مهاجری به فکر فروخواهد رفت تا تدبیری به خط دفاعی‌اش بیندیشد. آن‌ها همانطورکه توانسته‌اند 10 بار دروازه حریفان را باز کنند، 9 بار نیز دروازه خود را بازشده دیدند و این نشان را از خط حمله قدرتمند این تیم و البته خط دفاعی قابل‌تامل این تیم دارد.
پدیده‌ای‌ها درحالی در هفته دهم لیگ برتر به دیدار تیم نفت رده سیزدهمی می‌روند که اکنون یکی از پنج تیم ۱۳امتیازی جدول رده‌بندی لیگ برتر هستند و در میانه و البته رده هفتم قرار دارند، این گویای حاشیه امنیت این تیم و حرکت چراغ خاموش آن‌ها به سمت صدر جدول است، یاران رضا مهاجری توانسته‌اند در ۹ بازی خود ۱۰ بار دروازه حریفان را باز کنند و ۹ بار نیز دروازه خود را بازشده ببینند،‌ بنابراین تفاضل گل مثبت یک را برای خود به ثبت رساندند.

سیاه‌جامگان؛ سقوط آزاد به قعر جدول با میانگین 0.75 امتیاز در چهار بازی آخر
سیاه پوشان مشهدی که در بازی هفته نهم خود در خانه و در مقابل پرسپولیسی‌ها نتوانستند نتیجه‌ای بهتر از باخت دو بر یک کسب کنند، در چهار بازی آخر، وضعیت خود را تیره کردند و آرام آرام راه قعر جدول را درپیش گرفتند، آن‌ها در بازی‌های ششم و هفتم خود در برابر پدیده و استقلال خوزستان نتوانستند نتیجه‌ای بهتر از باخت مشابه یک بر صفر کسب کنند و در بازی هشتم خود در اصفهان با سپاهان بالانشین به تساوی یک بر یک رسیدند و در بازی نهم نیز در مشهد و در برابر سرخ‌پوشان پایتخت بازی را دو بر یک واگذار کردند.

مدیریت این تیم که دلواپس وضعیت تیم است و تلاش بسیاری برای عدم‌سقوط این تیم به دسته یک از خود نشان می‌دهد در این فصل سه بار دست به تغییر سرمربی خود زدند اما با این حال هنوز نتوانستند به ثبات برسند. رسول خطیبی که اولین سرمربی آن‌ها در لیگ پانزدهم محسوب می‌شود، در چهار بازی توانست تنها سه امتیاز برای مشهدی‌ها بیاورد و سپس از سمت خود کنار رفت، پس از او سعید رمضانی به میدان آمد و او نیز در سه بازی توانست این میزان امتیاز را به دست بیاورد و پس از وی، فرهاد کاظمی سومین سرمربی در این فصل روی نیمکت این تیم نشست و در دو دیداری که سیاه‌جامگان را به میدان فرستاد، تنها توانسته است یک امتیاز به دست بیاورد. البته بدشانسی کاظمی و کادرفنی جدید این تیم در این بود که آن‌ها پس از حضور باید به دیدار سپاهان و پرسپولیس می‌رفتند که می‌توان گفت از سخت‌ترین بازی‌های این تیم محسوب می‌شد.

بازی دهم سیاه‌جامگان را به نوعی می‌توان نبرد قعرنشین‌ها دانست، آن‌ها درحالی در این بازی به سراغ فولاد می‌روند که سرخ‌پوشان اهوازی نیز مانند مشهدی‌ها در جدول رده‌بندی از وضعیت مساعدی بهره نمی‌برد و با کسب تنها ۳ امتیاز از ۹ بازی خود در قعر جدول جاخوش کردند. مشهدی‌ها که اکنون در رده چهاردهم جدول به‌سرمی‌برند از ۹ بازی خود توانسته‌اند ۷ امتیاز کسب کنند، آن‌ها ۵ بار دروازه حریفان را باز کردند و ۹ بار دروازه خود را بازشده دیدند. باید دید بازی دهم سیاه‌جامگان در برابر فولادی‌ها می‌تواند کمی وضعیت آن‌ها را در جدول رده‌بندی بهبود ببخشد و یا به تیره‌روزی آن‌ها می‌افزاید.