دنیای اقتصاد، زهرا صفدری- شهرداری را می‌توان به عنوان بزرگترین نهاد خودگردان و غیردولتی تلقی کرد که به دلیل خدماتی که به دستگاه‌های دولتی می‌دهد و در مقابل خدماتی که از آنها دریافت می‌کند، به طور معمول بدهی و طلب‌هایی نیز از آنها دارد. معاون اداری و مالی شهرداری مشهد در بخشی از صحبت‌های خود در نشست خبری هفته گذشته به موضوع طلب شهرداری از دستگاه‌های دولتی اشاره کرده بود. آذری در این جلسه از دستگاه‌های دولتی در پرداخت نکردن طلب شهرداری گلایه کرده و عنوان کرده بود تاکنون هیچ وصولی از دولتی‌ها نداشته ایم. این درحالی است که مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز در ماه گذشته در نشست خبری خود از پرداخت نشدن سهم آموزش و پرورش از عوارض نوسازی توسط شهرداری گلایه کرده بود. در این گزارش بخش‌هایی از سخنان آذری درباره بدهی دستگاه‌های دولتی به شهرداری آورده شده و سپس پاسخ‌های مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خراسان رضوی در این زمینه را در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد می‌خوانید:

بدهی 2500 میلیارد تومانی دستگاه‌های دولتی به شهرداری

معاون اداری و مالی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه عمده‌ترین بدهکاران ما دستگاه‌های دولتی هستند، گفت: بدهی دستگاه‌های دولتی به شهرداری حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان است. به گزارش ایسنا، محمد آذری اظهار کرد: در سال جاری از بدهی دستگاه‌های دولتی هیچ وصولی نداشته‌ایم و تنها کاری که دولت انجام داده مستندسازی و ثبت این بدهی‌ها است و به دنبال این است که از طریق اوراق خزانه آن را تسویه کند. وی ادامه داد: در نقطه مقابل کسانی که از ما طلب دارند تا مرحله توقیف و برداشت از حساب‌های جاری ما هم پیش رفته‌اند. آذری عنوان کرد: بعضی از دستگاه‌های دولتی مانند فرودگاه درآمد و منابع دارند و در خصوص بدهی فرودگاه به شهرداری تاکنون جلساتی با مسئولین فرودگاه برگزار کرده‌ایم، در حال حاضر در نحوه محاسبه بدهی اختلاف وجود دارد، مسئولین فرودگاه اعلام آمادگی کرده‌اند که همزمان با قطعی شدن رقم بدهی آن را پرداخت کنند. معاون اداری و مالی شهرداری مشهد گفت: برای بسیاری از بدهکاران بزرگ تا کمیسیون ماده ۷۷ حراج املاک و بازداشت دارایی‌ها را انجام داده‌ایم، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان آرای قطعی صادره کمیسیون ماده ۷۷ را داریم که رقم عمده بدهی مربوط به بیمه‌ها است و سالیان سال حقوق شهرداری را پرداخت نکرده‌اند.

آذری با اشاره به اینکه کمک‌های دولت به کلان‌شهرها محدود به پروژه‌های خاص است، خاطرنشان کرد: در خصوص قطارشهری در بودجه سالیانه پیش‌بینی شده ۵۰ درصد از هزینه‌ها باید از محل کمک‌های دولت باشد، اما از ابتدای سال تاکنون تنها ۶۰ میلیارد تومان از کمک‌های دولت برای قطار شهری وصول شده است. وی اظهار کرد: در سال جاری ۲۵۰ میلیارد تومان از محل سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده وصول شده که از این رقم تنها ۵۰ میلیارد تومان از محل بخش دولتی بوده است. آذری با بیان اینکه سهم مالیات بر ارزش افزوده شهرداری تهران در سال گذشته نسبت به شهرداری مشهد ۱۵ برابر بوده است، گفت: اخیرا متوجه شده‌ایم که بسیاری از دستگاه‌ها به این بهانه که فعالیت آن‌ها محلی نیست و از طریق تهران اداره می‌شود، حقوق خود را در تهران پرداخت می‌کنند.

درآمد شهرداریها از طریق مالیات بر ارزش افزوده نباید کاهش یابد

معاون اداری و مالی شهرداری مشهد ادامه داد: اخیرا مطلع شده‌ایم مخابرات حقوق‌ها را هم متمرکز کرده‌ و بانک‌ها هم از دیوان عدالت اداری مصوبه گرفته اند که فعالیتشان محلی نیست، با این اتفاق فاجعه ملی برای کلانشهرها و شهرداری مربوطه رخ خواهد داد، دستگاه‌ها خدمات سرویس‌ها را در یک شهر دریافت می‌کنند، اما مالیات بر ارزش افزوده را در تهران پرداخت می‌کنند، این موضوع زنگ خطری جدی برای شهرداری مشهد و سایر کلانشهرها است که باید جلوی آن گرفته شود. وی تصریح کرد: مهم‌ترین درآمد شهرداری‌ها در حال حاضر مالیات بر ارزش افزوده است که نباید به بهانه‌های مختلف تقلیل پیدا کند.

آذری در خصوص روش پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، اظهار کرد: در حال حاضر برای این کار روش مناسبی وجود دارد، اما در قانون برنامه ششم توسعه قرار است از طریق خزانه‌داری کل کشور پرداخت شود و با این اقدام شهرداری‌ها از سازمان‌های دولتی هم دولتی‌تر خواهند شد. وی افزود: در حال حاضر که به این شکل پرداخت می‌شود با مشکل مواجه هستیم و در شیوه‌ای هم که در آینده قرار است پرداخت شود با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد، این موضوع به نفع کشور نیست اگر منابع به موقع به شهرداری‌ها نرسد آن‌ها نمی‌توانند به درستی خدمت کنند. معاون اداری و مالی شهرداری مشهد گفت: اگر مالیات بر ارزش افزوده در چرخه دولتی قرار بگیرد تاخیر در زمان پرداخت آن تنها یکی از مشکلات خواهد بود.

پرداخت بدهی از طریق تهاتر، اوراق صکوک و تسهیلات

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان رضوی در این‌باره به دنیای اقتصاد گفت: مطالبات شهرداری‌ها از دستگاه‌های دولتی و بالعکس موضوعی دوطرفه است و هر دو طرف از یکدیگر طلب‌هایی دارند. ما در حال تهیه و تکمیل فرم‌هایی هستیم تا وضعیت بدهی‌ها تعیین تکلیف شود و با توجه به اینکه مشکلات منابع مالی در سطح کشور وجود دارد و ممکن است برخی از این منابع تامین نشود، بیشتر به دنبال این هستیم که بدهی‌ها را از طریق تهاتر، اوراق صکوک و یا تسهیلاتی که مشکل طرفین را حل کند، برطرف کنیم تا بخشی از بدهی‌های طرفین را به حداقل برسانیم و از همه راه‌هایی که ممکن است به کاهش میزان بدهی‌ها کمک کند و مشکلات شهرداری‌ها و دولت حل شود استفاده می‌کنیم.

سیدمجتبی علوی‌مقدم افزود: وجود بدهی بین شهرداری و دولت موضوعی عادی است و در همه دوره‌ها بوده و چیز جدید و تازه‌ای نیست. وی در پاسخ به این سوال که بدهی شهرداری مشهد به دولت چقدر است، اظهار کرد: میزان بدهی شهرداری به دولت را هنوز جمع‌بندی نکردیم. در استان خراسان رضوی ۷۳ شهر وجود دارد و شهرداری مشهد یکی از آنهاست که در سطح استان در حال تهیه لیست‌های مربوط به مطالبات و بدهی‌ها هستند و احتمالا تا هفته آینده لیست‌های مربوط به این موضوع تکمیل می‌شود. مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان رضوی یادآور شد: به طور قطع بدهی‌های دولت به شهرداری تا پایان سال برطرف نخواهد شد زیرا این اعداد، رقم‌هایی نیست که بگوییم امروز هست و تا فردا تسویه می‌شود. اینها موضوعات فی‌مابین بوده و در جریان است ولی تمام تلاش ما به حداقل رساندن آنهاست و هرکس درباره برطرف شدن بدهی‌ها تا پایان سال قولی بدهد یا به سیستم آشنایی کامل نداشته و یا از اعداد و رقم‌ها اطلاعی ندارد.

کمک‌های قابل توجه دولت به شهرداری‌ها

علوی‌مقدم در واکنش به صحبت آذری مبنی بر اینکه دولت طلب ما را نمی‌پردازد و در مقابل برای دریافت طلب خود تا مرحله توقیف و برداشت از حساب‌های جاری شهرداری پیش رفته، اظهار کرد: اظهارنظرهایی این‌چنین را چندان نمی‌پسندم. درست است شهرداری‌ها مظلوم هستند و بیشترین تلاش را در دستگاه‌های خدمات‌رسان به عهده دارند و وظایفی که دارند از هنگام تولد تا ممات هر فرد را شامل می‌شود و قطعا این زحمات را کسی نادیده نمی‌‎گیرد ولی تمامی سیستم‌ها چه دستگاه‌های دولتی و چه شهرداری‌ها به دنبال حل مشکلات هستند. ما در شرایط حساسی قرار داریم و قطعا همه دستگاه‌ها به فکر تسویه حساب هستند و تمایل دارند هر چه زودتر از حالت بدهکاری خارج شوند.

وی درباره کمکهای دولت به شهرداری گفت: کمک دولت به شهرداری‌ها به دو دسته مالی و اقدامات تقسیم می‌شود که کمک‌های مالی در حوزه قطار شهری و ناوگان اتوبوسرانی در دسته مالی است و فرصت‌ها و شرایطی که دولت برای شهرداری‌ها ایجاد می‌کند در دسته اقدامات است که با توجه به آنها کمک‌های دولت قابل توجه خواهد بود. مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری خراسان رضوی درباره روش پرداخت مالیات بر ارزش افزوده از طریق خزانه‌داری کل کشور نیز گفت: معنی این‌کار، دولتی شدن شهرداری‌ها نیست بلکه نظام‌بخشی به دریافت‌ها و پرداخت‌هاست و قطعا وقتی موضوعی در مجلس تصویب شده و به قانون تبدیل می‌شود همه مکلف به اجرای آن هستیم و شیوه‌های اجرا با دستورالعمل‌ها تسهیل و روان می‌شود. امیدواریم کمترین مشکل را در این موضوع داشته باشیم زیرا این شیوه هم کاربردی‌تر بوده و هم کنترل‌های بیشتری بر اینکه مبلغ پرداختی در جای خودش به صورت بهینه و با شرایط بهتری هزینه شود، صورت می‌گیرد.

دولت کمک‌های قابل توجهی به شهرداری می‌کند

دولت کمک‌های قابل توجهی به شهرداری می‌کند

دولت کمک‌های قابل توجهی به شهرداری می‌کند

دولت کمک‌های قابل توجهی به شهرداری می‌کند