نرم‌‌افزارهایی که هر کاربر ویندوز باید داشته باشد
این روزها اغلب ما یک فلش درایو USB را با خودمان همه جا به همراه داریم که معمولا روی آن فضای آزاد زیادی هم وجود دارد. بهتر است از این فضای آزاد نهایت استفاده را بکنید و بعضی از نرم‌افزار‌های کاربردی و قابل حمل مفید را برای خودتان روی آن بریزید تا همیشه و همه جا همراهتان باشد. در اینجا می‌توانید با چند نرم‌افزار کاربردی و قابل حمل آشنا شوید که کاربران ویندوز بهتر است همیشه با خودشان داشته باشند. اگر با نرم‌‌افزار‌های قابل حمل یا پرتابل آشنا نیستید، باید بدانید که آنها برنامه‌هایی هستند که بدون نیاز به نصب روی سیستم کامپیوتر شروع به کار و اجرا شدن می‌کنند. نکته جالب در مورد برنامه‌های قابل حمل اجرای آنها با ویژگی‌های کامل است که هیچ وقت حق مدیریت سیستم را لازم نداشته و در اکثر مواقع هیچ فایل مخربی را هم به وجود نمی‌آورند.

فایرفاکس یا کروم: مرورگر‌های قابل حمل بسیار یاری‌رسان هستند، چون به شما اجازه می‌دهند در اینترنت گردش کنید بدون اینکه بخواهید هرگونه اطلاعات شخصی خود را مانند تاریخچه صفحات باز شده، کوکی‌ها، دفعات ورود به سیستم و ... کنار بگذارید. همچنین می‌توانید تمام بوک ‌مارک‌های خود را با این نسخه هماهنگ کنید. در حالی که تعداد زیادی مرورگر وب قابل حمل وجود دارد اما فایرفاکس و گوگل کروم بهترین و پرسرعت‌ترین آنها هستند.
برنامه فشرده‌ساز Zip: در هر زمان و هر جایی ممکن است با فایل‌های زیپ یا فشرده مواجه شوید که لازم است آنها را استخراج کنید. شاید هم به فشرده‌سازی بعضی فایل‌ها نیاز داشته باشید. نرم‌افزار پرتابل ۷-Zip یک برنامه رایگان و منبع باز است که با سرعت بسیار بالایی به فشرده‌سازی می‌پردازد و در مدیریت فایل‌ها بسیار قدرتمند است.
گیمپ: نرم‌افزار منبع باز، رایگان و بسیار مشهور گیمپ ابزاری است برای ویرایش تصاویر شما که همراه با ویژگی‌های بسیار قدرتمند همراه است و به درستی جایگزین خوبی برای فتوشاپ شرکت ادوبی است.
نرم‌افزار IrfanView: این نرم‌افزار پرتابل رایگان، سریع و ساده‌ای برای مشاهده عکس‌ها همراه با ابزار‌های پایه‌ای است. Irfanview همچنین از انواع مختلفی از گرافیک‌ها پشتیبانی می‌کند. برای مثال آیکون‌ها، فیلم‌ها، بردار‌ها و... همگی با این برنامه به نمایش در می‌آیند.
نرم‌افزار FileZilla: همان‌طور که احتمالا اطلاع دارید FileZilla یک نرم‌افزار رایگان، قدرتمند و کاملا مستقل FTP و SFTP است که ویژگی‌هایی نظیر مدیریت سایت، رابط کاربری درگ اند دراپ، صف دانلود و آپلود و... را شامل می‌شود. FileZilla یک ابزار واقعا ضروری برای توسعه‌دهندگان وب به شمار می‌رود.
ImgBurn: نرم‌افزار ImgBurn به شما اجازه می‌دهد CD و DVDها را رایت کنید. به علاوه می‌توانید که فایل‌های ایمیج بسازید و ایمیج‌ها را روی CD یا DVDها رایت کنید.
VLC Media Player: یکی از بهترین پخش‌‌کننده‌ها نرم‌افزار VLC است. قابلیت پرتابل بودن این برنامه بر مزیت‌های آن افزوده است. با استفاده از نسخه پرتابل VLC Media player می‌توانید گستره عظیمی از فرمت‌های صوتی و ویدئویی را به راحتی پخش کنید.
Foxit Reader: در حالی که تعداد زیادی نرم‌افزار برای اجرای فایل‌های PDF داریم، اما Foxit PDF Reader بسیار امن و پر از ویژگی‌هایی است که خواندن فایل PDF را برای کاربرانش بسیار لذت‌بخش می‌کند. اگر به دنبال یک نرم‌‌افزار ساده و مینی‌مال اجراکننده فایل‌های PDF هستید، Sumatra PDF Reader می‌تواند گزینه جانشین دیگری برای شما باشد.
نرم‌افزار KeePass یا LastPass: دو نرم‌افزار KeePass و LastPass وظیفه مدیریت و نگهداری امن رمز‌های عبور یا همان پسورد‌های شما را بر عهده می‌گیرند. در حالی که KeePass یک مدیر پسورد آفلاین است، LastPass برای مدیریت پسورد‌های شما به اتصال به اینترنت نیاز دارد و البته با نسخه‌های پرتابل کروم و فایرفاکس ادغام شده است.
نرم‌افزار ClamWin: نرم‌افزار‌های آنتی‌ویروس پرتابل بسیار ضروری هستند، مخصوصا زمانی که می‌خواهید سیستم‌های آلوده را اسکن کنید یا اینکه یک فایل را روی یک یا چند کامپیوتر دیگر اسکن کنید. CalmWin یک آنتی‌ویروس رایگان و پرتابل است که با نرخ تشخیص بالا و اسکن سریع وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دهد.
نرم‌افزار SuperAntiSpyware: در کنار نرم‌‌افزار‌های آنتی‌ویروس، ممکن است به ابزار‌های از بین برنده نرم‌‌افزار‌های جاسوسی هم نیاز داشته باشید. برخی از برنامه‌هایی که دانلود می‌کنید ممکن است سیستم شما را آلوده کنند و اقدام به جاسوسی اطلاعات شما کنند. SuperAntiSpyware برای از بین بردن چنین نرم‌افزارهایی یکی از بهترین‌ها است.
نرم‌افزار CCleaner: ابزار پاک‌کننده فایل‌های اضافی و مضر هم مطمئنا به کار شما خواهد آمد. از این رو CCleaner را به شما معرفی می‌کنیم که با پاک کردن چنین فایل‌هایی کامپیوتر‌ها را سریع و امن خواهد کرد.
نرم‌افزار ++Notepad: یکی از بهترین جایگزین‌های Notepad ویندوز قطعا نرم‌‌افزار ++Notepad است که حتی از ویرایش کد‌ها و برجسته‌سازی سینتکس‌ها هم پشتیبانی می‌کند. این برنامه همچنین یکی از بهترین انتخاب‌ها برای برنامه‌ نویسان و توسعه ‌دهندگان وب به شمار می‌رود.
نرم‌افزار OpenOffice یا LiberOffice: دو نرم‌‌افزار پرتابل OpenOffice و LiberOffice بهترین جایگزین‌هایی هستند که می‌توانید برای Microsoft Office پیدا کنید.این نرم‌افزار‌های رایگان به شما اجازه می‌دهند به راحتی اسناد اداری را بسازید یا ویرایش کنید.
نرم‌افزار WinDirStat: با WinDirStat می‌توانید مقدار فضای اشغال شده هارد دیسک خود را تحلیل و بررسی کنید. می‌توانید فایل‌های غیرضروری خود را حذف کنید تا فضای قابل مصرف بیشتری در هارد دیسک سیستم شما باز شود.