اوپک گازی موفق خواهد بود
تهران در این هفته میزبان وزرای مجمع کشورهای صادر‌کننده گاز بود تا در رابطه با این انرژی مهم و تعیین‌کننده درجهان تصمیماتی جدی اتخاذ شود. از آنجا که از مدت‌ها پیش صحبت از تشکیل اوپک گازی بود به نظر می‌رسد این گونه نشست‌ها تاثیر شگرفی در تحقق این امر داشته باشد.
در این رابطه رئیس سابق اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران می گوید: با توجه به جایگاه گاز و تاثیری که در آتیه اقتصاد جهان دارد تشکیل اوپک گازی امری ضروری است. یحیی آل‌اسحاق بیان کرد: اهمیت گاز در حوزه مهم تامین انرژی امری غیر‌قابل کتمان برای اقتصاد جهان است؛ به گونه‌ای‌که اقتصاد بدون گاز قابل تصور نیست.وی ادامه داد: با توجه به ذخایر نفتی و سایر منابع انرژی که هنوز به منصه ظهور نرسیده است، می‌توان گفت امروز گاز به‌عنوان یک رکن عمده در اقتصاد جهان شناخته شده است؛ بنابراین مدیریت و فرماندهی گاز می‌تواند نقش عمده‌ای در آتیه اقتصاد جهان و به تبع آن سایر حوزه ها،حتی سیاسی و اجتماعی داشته باشد.رئیس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه مطرح کرد: گاز نقش عمده‌ای در روابط بین الملل دارد و از این‌رو لازم است کشورهایی که به لحاظ ذخایر و ظرفیت‌های موجود در عرصه انرژی و گاز دارای قدرت هستند وارد میدان شوند و زیر چتر یک اتحادیه یا سازمان، سامان پیدا کنند که در امور مربوط به انرژی گاز هم نفیا و هم اثباتا قادر به ایفای نقش باشند.

وی توضیح داد: درواقع این کشورها باید قابلیت این را داشته باشند که هم در تنظیم امور آتیه اقتصاد جهان نقش مثبت داشته باشند و هم برای جلوگیری از رسیدن آسیب به عرصه گاز قادر به اتخاذ تصمیمات مناسب باشند و لازمه این امر تشکیل یک نهاد و تشکلی به‌عنوان تشکل گازی است که می‌تواند نام آن اوپک گازی یا هر چیز دیگری باشد. آل‌اسحاق همچنین بیان کرد: آنچه مسلم است این است که بازیگران اصلی در این جریان باید نقش جدی داشته باشند، بنابراین با توجه به جایگاه ایران و روسیه به لحاظ ذخایر گازی و برخی بازیگران که در این زمینه ظرفیت‌های لازم را دارند قدم برداشتن در این مسیر امری شایسته است که می‌تواند اثرات مثبتی به بار آورد. وی تاکید کرد: چنانچه ساماندهی اولیه این مجمع بر اساس یک منطق و یک رابطه عقلایی و با دید جهانی باشد، می‌توان انتظار داشت که در جهات مختلف موثر باشد.

رئیس سابق اتاق بازرگانی تهران بیان کرد: تشکیل یک نهاد گازی علاوه بر تاثیر‌گذاری مثبت در زمینه سرمایه‌گذاری‌هایی که ضرورت کار هست و همچنین نحوه توزیع بازار، در رابطه با تامین نیاز جهانی و همچنین کارهای مطالعاتی، فناوری و تکنولوژیک نیز می‌تواند نقش جدی داشته باشد.وی با اشاره به جایگاه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به جایگاه عظیمی که در حوزه ذخایر دارد حتما باید نقش بازیگر اصلی را داشته باشد. بنابراین این امر می‌تواند در ارتقای سطح ایران موثر باشد؛ به ویژه آنکه این نشست امروز در تهران به ریاست وزیر نفت تشکیل شده است که نشان‌دهنده اهمیت نقش ایران است.یحیی آل‌اسحاق در پاسخ به این سوال که چقدر مسائل سیاسی می‌تواند در تشکیل اوپک گازی تاثیر سوء داشته باشد، گفت: مساله انرژی یک موضوع جهانی است و بحث یک کشور و یک منطقه نیست بنابراین تصمیم‌گیری در این رابطه یک موضوع کلان است.

وی افزود: مساله جایگاه انرژی در جهان در حال حاضر یک نقش اولیه دارد که تاثیر آن را در تمام حوزه‌ها از جمله عرصه سیاست حتما می‌توان دید. وی با تاکید بر اینکه این تاثیرگذاری می‌تواند دو سویه باشد، گفت: کشورهایی که در این رابطه دور هم جمع می‌شوند، از یک نگاه سیاسی یا یک رژیم بین‌الملل برخوردار نیستند بنابراین مسجل است که در این زمینه اختلاف وجود دارد. آل‌اسحاق گفت: آنچه مسلم است این است که اگر این سازمان بتواند خود را به گونه‌ای ساماندهی کند که مسائل سیاسی حداقل تاثیر را داشته باشد یعنی جنس بحث از جنس اقتصاد و تکنولوژی باشد، می‌تواند پیشرفت خوبی داشته باشد.

وی با تاکید بر این نکته که نمی‌توان گفت مسائل سیاسی تاثیر گذار نیستند، بیان کرد: نوع اساسنامه مجمع گازی می‌تواند در رابطه با میزان تاثیر‌گذاری‌ها نقش بسزایی داشته باشد. به‌گونه‌ای‌که اگر بتوانند یک اساسنامه خالص اقتصادی تنظیم کنند قطعا نتیجه‌بخش خواهد بود در غیر این صورت هر لحظه ممکن است با مشکلات جدی مواجه شوند. رئیس شورای مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گفت: پیش بینی من آن است که چنانچه نهادی وجود داشته باشد این حرکت‌ها حتما به نتیجه خواهد رسید؛ اما به‌صورت افتان و خیزان.وی در پایان بیان کرد: همه بر لزوم وجود یک نهاد در این زمینه اتفاق نظر دارند، بنابراین در جنس کار موفقیت وجود دارد؛ اما شمایل آن بستگی به نظام تدبیر و مدیریت و برنامه‌ریزی دارد.