نکاتی از تجربه‌های قدرتمندترین مدیران زن دنیا
مترجم:میثاق شمشیری در دنیای مدیریت اختلاف چشمگیری بین مردان و زنان دیده می‌شود. آمارها نشان می‌دهد که تنها 4درصد از ریاست مدیران اجرایی را زنان تشکیل می‌دهند. حتی در سمت معاونت هم زنان تنها 14درصد مشارکت دارند. برای کم کردن این اختلاف می‌توانیم از زنانی که توانسته‌اند در این راه موفق شوند کمک بگیریم. در این نوشته، تجربه‌های مشترک زنان موفقی که در لیست 100 زن قدرتمند جهان در فوربز قرار دارد، آورده شده است. نکته‌هایی ساده که می‌تواند شما را به رده‌های بالا برساند. مصمم باشید
اولین نکته‌ای که قدرتمندترین مدیر زن جهان به آن اشاره می‌کند، اراده است. آنقدر مصمم باشید تا هیچ مانعی نتواند در مسیر آرزوهای شما، مشکلی ایجاد کند. مهارت‌هایتان را در زمان‌های مورد نیاز استفاده کنید. یکی از عوامل ایجاد اراده، آرزوی کاری را داشتن است. بث بروک«Beth Brooke»، در ۱۳ سالگی به یک بیماری فرسایشی مفصلی، در ناحیه ران دچار شد. جراح، قبل از عملش، به او هشدار داده بود که شاید دیگر هرگز نتواند راه برود. آرزوی بث قبل از رفتن به اتاق عمل، فقط راه رفتن نبود. او خود را در حال دویدن تصور می‌کرد. او حتی در لحظه‌های آخر به این هم بسنده نکرد. آرزوی نهایی او تبدیل شدن به یکی از بهترین ورزشکارهای جهان بود. اراده آن دختر بچه پیروز شد. او دوباره توانست راه برود. حتی فراتر هم رفت، در بسیاری از رشته‌های ورزشی مدرسه مقام آورد و حتی در دانشگاه نیز در تیم بسکتبال دانشگاه شرکت داشت. او ذهنش را ساخت و تسلیم نشد. پس از دوران دانشگاه، اراده او به حرفه اش هم رسید. این اراده مثال زدنی، او را به یکی از ۱۰۰ مدیر زن برتر جهان تبدیل کرد.

شجاع باشید
همه افراد از جمله مدیران برتر در کار خود بارها و بارها ترس را تجربه می‌کنند. ولی مهارت آنها در مبارزه با آن و به چالش کشیدن مساله‌ای است که ترسناک است. شجاعت یعنی مبارزه با ترس نه فرار از آن. بث مونی « Beth Mooney»، اولین زنی است که رهبری 20 بانک برتر در آمریکا را به عهده دارد. او کارش را به عنوان منشی در یکی از بانک‌های محلی تگزاس شروع کرد. ولی بعد از مدتی فهمید که چیزی فراتر از اینها می‌خواهد. او برای پیشرفت کردن به هر دری می‌زد. تا نکته‌ای را که می‌خواست یاد نمی‌گرفت دست بردار نبود. برای گرفتن یک شغل در یکی از بانک ها، از اتاق رئیس بانک خارج نمی‌‌شد تا اینکه بعد از سه ساعت انتظار، مدیر حاضر شد به ازای گرفتن مدرک مدیریت اجرایی تجاری، این شغل را به او بدهد. این اتفاق مانند خیلی از اتفاق‌های دیگر، نه تنها او را عقب نمی‌راند، بلکه شجاعتش را برای ادامه دادن بیشتر هم می‌کرد. شجاعت انجام کارهایی که فکر می‌کرد توانایی‌اش را دارد منجر به موقعیت فعلی‌اش شد. اگر ترس نباشد، یادگیری هم نیست و اگر یادگیری نباشد، کار تمام است!

حساب شده عمل کنید
یک موقعیت خوب به آسانی به دست نمی‌آید. پس مراقب باشید که شوق رسیدن به رویاهایتان چشم‌تان را کور نکند. اگر در دوره کاریتان موفقیت‌های بزرگی داشته‌اید، نباید زحمت‌هایی که کشیده اید و برنامه‌هایی را که برای آنها ترتیب داده‌اید نادیده بگیرید. یکی از شروط پرواز کردن، ریسک کردن است، ولی وقتی باید پرید که مطمئن باشید. خوشبختانه در دنیای اقتصاد، اجباری نیست که تمام سرمایه‌تان را برای یک کار جدید خرج کنید. خیلی از مواقع می‌توانید فقط قسمتی از سرمایه و وقت‌تان را برای یک کار ریسک دار جدید خرج کنید. اگر هم جواب نداد، پل‌های پشت سرتان را خراب نکرده‌اید.

منظم باشید
برای اینکه به هدفتان برسید و بتوانید در اوج بمانید، باید نظم داشته باشید. این نکته را از زبان بزرگ‌ترین مدیر زن دنیا به خاطر داشته باشید که نظم داشتن به شما اجازه تمرکزکردن می‌دهد. در روزهای سخت کاری، مسائل زیادی شما را درگیر می‌کند. اگر نظم را قبل از رسیدن به این روزها تمرین کرده باشید، می‌توانید گروه خودتان را به درستی رهبری و مدیریت کنید. در چنین موقعیت‌هایی، باید مطمئن باشید که هر کسی روی کار خودش متمرکز است. برای این هدف نباید، در کنار آنها باشید، بلکه با یک برنامه خوب باید آنها را مدیریت کنید.

باهوش‌ها را دور خودتان جمع کنید
تمام زن‌های موفق به این نکته اذعان دارند که بهترین استراتژی برای موفقیت، جمع کردن افرادی متمایز، با انگیزه و باهوش در کنار هم است. یک‌بار امتحان کنید! یک جمع از افراد باهوش در رشته‌های مختلف تشکیل دهید و به نظرات آنها گوش کنید.

با دید باز حرفه خودتان را مدیریت کنید
یکی از ویژگی‌های متفاوت بعضی از مدیران، علاقه‌ای است که از جوانی در آنها برای راه انداختن یک شرکت جرقه می‌زند. اگر در سنین پایین تری از خودتان بپرسید که برای رسیدن به هدفتان به چه چیزهایی نیاز دارید، مسلما فرصت‌های بیشتری برای رسیدن به موفقیت پیش پای شما خواهد بود. فراموش نکنید! پرسیدن بعضی از سوال‌ها در تمام دوره کاریتان واجب است: من از کجا شروع کردم؟ الان در چه موقعیتی هستم؟ آیا نشانه‌هایی برای رسیدن به همان هدفی که مد نظر دارم، می‌بینم؟ اگر جواب این سوال‌ها را به درستی بیابید، موفقیت کمی آن طرف‌تر به انتظارتان نشسته است!

کار خانه را به اهل خانه و کار بازار را به اهل بازار بسپارید
زنان موفق یک نکته را حتما در روند موفقیت خود یاد گرفته‌اند. آنها چه بخواهند و چه نخواهند، به کمک نیاز دارند. برای موفق شدن در کسب و کار، باید بتوانید به اطرافیان خود، هم در محیط خانه و هم در محل کار اعتماد داشته باشید. برای خیلی از زنان این کار آسانی به حساب نمی‌آید. ولی در طولانی‌مدت این خصلت نقش بسیار مهمی را در حرفه یک زن ایفا می‌کند. اگر بتوانید روی ترس خود در رابطه با عدم مدیریت کامل در محیط خانه غلبه کنید، هم برای خودتان و هم برای اطرافیانتان آرامش خیال را هدیه آورده‌اید!