وارداتی‌های جدید بازار را بشناسید
واردات خودرو به کشور براساس آخرین آماری که از سوی رئیس کل گمرک اعلام شده است، در پنج ماه ابتدایی امسال به 48 هزار دستگاه رسیده است. این میزان واردات خودرو در حالی است که به گفته مسعود کرباسیان بسیاری از این خودروها که حجم موتور آنها زیر 2500 سی‌سی است؛ به ثبت سفارش‌های پیش از اردیبهشت سال 92 مربوط می‌شود. این تعداد خودرو وارداتی که بسیاری از آنها به ثبت سفارش‌های سال گذشته مربوط می‌شوند، در حالی در پنج ماهه ابتدایی امسال وارد کشور شده‌اند که به نظر می‌رسد واردات آنها نتیجه مستقیم «تشکیل کارگروه تسهیل ترخیص خودرو» باشد. به عقیده رئیس کل گمرک «خودرو کالای طبقه متوسط جامعه است و برای تسهیل در ترخیص این‌ نوع کالا کارگروه‌هایی در گمرک تشکیل شده‌است تا ترخیص خودروهای زیر 2500 سی‌سی سرعت گیرد.» با این تفاسیر و با کنار هم گذاشتن دیدگاه رئیس کل گمرک برای تسهیل ترخیص کالایی مانند خودرو و سیاست دولت برای واردات خودرو به منظور ایجاد رقابت در صنعت خودرو، کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند روند واردات خودرو تا پایان سال کاهشی نباشد.
۴۸ هزار دستگاه خودرویی که در پنج ماهه ابتدایی امسال وارد کشور شده‌اند، رشدی ۱۸۵ درصدی را نسبت به واردات خودرو در همین بازه زمانی در سال گذشته نشان می‌دهد. اگرچه این میزان رشد از نظر برخی مسوولان نگران‌کننده و به زیان صنعت خودرو کشور است، اما از سویی به نظر می‌رسد واردات خودرو در این حجم می‌تواند تلنگری باشد به خودروسازان برای تلاش بیشتر برای به روز کردن محصولاتی که از نگاه مشتریان تکراری و بی‌کیفیت هستند.
اما این تعداد خودرو وارداتی در حالی به مرزهای کشور وارد شده‌اند که محصولات کره جنوبی بیشترین سهم از بازار وارداتی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. پس از کره‌ای‌ها این ژاپنی‌ها هستند که وارد بازار ایران می‌شوند. چینی‌ها نیز اخیرا محموله‌های زیادی را راهی ایران کرده‌اند تا سهمی در بازار خودروهای وارداتی کشورمان داشته باشند. در نهایت این اروپایی‌ها هستند که با محصولات لوکس خود بخشی از بازار وارداتی‌ها را تشکیل می‌دهند. اما واردات خودرو در حالی با رشدی چشمگیر به کشور همراه بوده است که خبر می‌رسد چند محصول جدید در راه بازار هستند. به گفته فعالان حوزه واردات برخی خودروهای وارداتی به تازگی وارد بازار شده‌اند و ثبت سفارش برخی مدل‌ها نیز آزاد شده است که به معنای ورود آنها به بازار در آینده‌ای نزدیک است.
مشخصات وارداتی‌های تازه‌وارد
بنز ای 250 محصولی است که در لیست خودروهایوارد شده به کشور می‌توان مشاهده کرد. حجم موتور این خودرو 2100 سی‌سی است. جعبه دنده این خودرو اتوماتیک و 7 دنده است و در سیکل ترکیبی 8 لیتر در هر 100 کیلومتر بنزین مصرف می‌کند. دیگر محصولی که به تازگی وارد بازار شده‌ است از شاخه لوکس تویوتا، یعنی لکسوس است. لکسوس جی‌اس 250 یک سدان لوکس و بزرگ است که حجم موتور آن 2500 سی‌سی است. این خودرو در سیکل ترکیبی 9/8 لیتر بنزین مصرف می‌کند و 6 دنده اتومات دارد. تویوتا کرولای جدید نیز محصولی است با حجم موتور 1700 که دارای جعبه دنده اتوماتیک و 4 دنده است. این خودرو در سیکل ترکیبی 6 لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف بنزین دارد. تویوتا کمری هیبریدی نیز که خودرویی برقی است به زودی وارد کشور خواهد شد. اما محصولاتی که ثبت سفارش آنها آزاد شده است و به گفته فعالان بازار به زودی وارد بازار می‌شوند، شامل محصولاتی از اپل آلمان، ام‌جی و شرکت سانگ یانگ کره است. بر همین اساس دو محصول اپل آسترا و اپل کورسا که تاییدیه‌های ورود آنها به کشور در خرداد ماه سال جاری نهایی شده بود، به زودی راهی بازار خواهند شد. شنیده‌ها حاکی از آن است که اپل آسترا در دو مدل سدان و هاچ‌بک با موتورهای 1400 و 1600 سی‌سی و با جعبه دنده اتوماتیک وارد مرزهای کشور شده‌اند. اپل کورسا نیز با اتاق قدیمی خود و در دوحجم موتوری 1400 و 1200 سی‌سی و با جعبه دنده دستی به زودی وارد خیابان‌ها می‌‌شود این خودرو با اتاق جدید تا چند ماه دیگر در اروپا وارد بازار خواهد شد. کارشناسان قیمت این دو مدل را چیزی بین 140 تا 160 میلیون تومان پیش‌بینی می‌کنند. واردات مدل‌های موکا و آدام نیز با موتورهای 4/1 لیتری و اینزگنیا با موتور 0/2 لیتری توربو در دستورکار شرکت توان خودرو جی است.
ام‌جی۳ نیز دیگر خودرویی است که به تازگی وارد کشور شده است. تولید این هاچ‌بک که بعد از ورشکستگی روور در سال ۲۰۰۵ متوقف شد، با ناجی‌گری شرکت SAIC چین مجددا در سال ۲۰۰۸ آغاز شد. ام‌جی ۳ نسل دوم این خودرو است که در سال ۲۰۱۱ در چین و در سال ۲۰۱۳ در انگلستان معرفی شد. موتور این خودرو که ابعاد آن در اندازه فورد فیستا است، ۱۵۰۰ سی‌سی است و جعبه دنده پنج سرعته دستی آن نیز می‌تواند صفر تا ۹۶ کیلومتر را در ۴/۱۰ ثانیه شتاب‌گیری کند.
دیگر تازه‌وارد بازار خودرو شاسی‌بلند کره‌ای کوراندو خواهد بود. این خودرو که محصولی از کره جنوبی است، شاسی بلند به روز شده سانگ‌یانگ است که از چراغ‌های جلوی جدید و سپر جلوی بازطراحی شده به همراه چراغ‌های عقب به روز شده بهره می‌برد.حجم موتور این خودرو 2000 سی‌سی است. شتاب این تازه‌وارد کره‌ای با استفاده از جعبه دنده دستی 9/9 ثانیه برای رسیدن از صفر به 100 کیلومتر بر ساعت است.طبق آخرین شنیده‌ها، دو مدل از خودرو ایتالیایی آلفارومئو نیز در حال اضافه شدن به مدل‌های فعلی بازار هستند. اگرچه مشخصات جزئی از این دو مدل جدید در دست نیست اما گفته می‌شود یکی از این دو مدل با موتور جدید و دیگری با اتاقی جدید در آینده‌ای نه چندان دور وارد کشور خواهند شد. این دو مدل استانداردهای لازم برای ورود به کشور را گذرانده اند و در حال طی کردن سایر مراحل اداری برای ورود به کشور هستند.