خودروهایی با طراحی‌های عجیب مهم‌ترین‌ عامل برای جذب مخاطبان در نمایشگاه‌های خودرو و سپس بازار هستند. طراحی‌هایی که تمام حرف‌های یک برند را در درون منحنی‌ها و شکل و شمایل چراغ‌ها، کاپوت و سایر بخش‌های خودرو خلاصه می‌کند و با زبانی گویا به مخاطبان خود القا می‌کند که خشن، پر قدرت و قابل اطمینان هستند و متعلق به کدام برهه از تاریخ هستند. آیا از گذشته آمده‌اند یا از آینده به زمان حال رسیده‌اند و جلو‌تر از زمان خود خلق شده‌اند. خودرو سازان پس از گذشت بیش از صد سال خودرو‌سازی به خوبی به چنین زبانی مسلط شده‌اند و به راحتی می‌توانند با خطوط و زاویه و منحنی دادن به بدنه خودروها آنها را عضلانی و قدرتمند یا پرسرعت و پرشتاب جلوه داده یا ظاهری عجیب و غریب به خودرو بدهند. در ادامه به معرفی 10 خودروی مفهومی و عجیب صنعت خودرو‌سازی معرفی شده در نمایشگاه‌های معتبر خودروی جهان خواهیم پرداخت و با نقاط ضعف و قدرتشان آشنا خواهیم شد. خودروهایی که بسیار فراتر از زمان ساخت و معرفی شدنشان بودند و از یافته‌های آنها در خودروهای تولیدی بعدی استفاده شد.

GMC دنالی XT

دنالی ایکس‌تی را می‌توان توده‌ای عضله معرفی کرد که توسط جنرال موتورز در استرالیا طراحی و به‌عنوان مدلی مفهومی عجیب در نمایشگاه خودروی شیکاگو 2008 معرفی شده است. جنرال موتورز عضلانی‌سازی ماهر است که اوج هنر خود را در این خودروی مفهومی به نمایش گذاشته است. در زیر این عضلات حجیم موتوری با حجم 4900 سی‌سی قرار دارد که با کمک هشت سیلندری که دارد 325 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. دنالی ایکس تی قرار گرفتن در لیست خودروهای عجیب را مدیون ظاهر خشمگین و عضلات بیرون زده‌اش است اما نکته مهم در رابطه با این مدل وانت بودن آن است که نسبت به نوع طراحی قابل پیش‌بینی نیست. این پیکاپ با موتور قدرتمندش قادر است آفرودی مهیج را برای سرنشینان خود رقم بزنید، البته به شرط اینکه از مدل مفهومی به مدل تولیدی تغییر وضعیت دهد.



جئو ترکر هوگر

هوگر را می‌توان نمونه واقعی خودرویی عجیب در نظر گرفت که یادگاری بجا مانده از سال ۱۹۹۰ میلادی است. هوگر خودرویی با رنگ زرد، جلو پنجره‌ای بنفش و رینگ‌های قرمز بدون دستگیره و سقف است. طراحی این خودرو را به افرادی نسبت می‌دهند که گویا هیچ شناختی از دنیای خودرو نداشته‌اند و از کره‌ای دیگر مهمان زمین شده‌اند و در طراحی خودرو شرکت داشته‌اند، البته چارچوب بدنه این خودرو شبیه سایر مدل‌های مرسوم جئو ترکر است با این تفاوت که در مدل هوگر طراح تمام تلاشش را برای عجیب بودن خودرو به کار برده است و با حذف ملزومات اصلی در یک خودروی همه جا رو به این طرح نهایی رسیده است. جئو ترکر‌ها، خودروهای آفرود کوچکی هستند که ظاهری ساده دارند و این یکی متفاوت ظاهر شده است.



رمپیج دوج

رمپیج دوج پیکاپی است که بر اساس ویژگی‌های خودروهای اسپرت طراحی شده است و برای اولین بار در نمایشگاه خودروی شیکاگو ۲۰۰۶ معرفی شد. نکته عجیب در این خودرو علاوه بر اسپرت بودن آن انتقال نیروی موتور به چرخ‌های جلو است که برای خودرویی با این شکل و شمایل عجیب است. شرکت دوج موتوری با حجم ۵۷۰۰ سی‌سی در دل این پیکاپ جای داده است که هشت سیلندر وی شکل دارد. این خودرو نام خودرویی با همین عنوان را حمل می‌کند که در دهه ۸۰ میلادی تولید شده است. از نکات قابل توجه و عجیب در مورد این خودرو مدل صندلی‌های آن است که برگرفته از مینی ون‌های کرایسلر است و تاشده و روی زمین می‌خوابد و فضای بیشتری را در کابین ایجاد می‌کند.



اینفینیتی Q۲۹ رودستر

رنگ زرد و خاص این خودرو همراه با بدنه‌ای استوانه‌ای شکل جایی برای عجیب و غریب بودن کم نگذاشته است. خودروی Q29 گل سرسبد اینفینیتی است که در سال 1994 جایزه زیباترین خودروی رودستر آمریکا را از آن خود کرده است و موتور 8 سیلندرش می‌تواند 307 اسب بخار قدرت تولید کند. شرکت اینفینیتی در سال 1989 توسط نیسان برای حضور در بازار آمریکای شمالی تاسیس شده است. این رویه در میان خودرو سازان زیاد شده است که مدل‌های خود را بر اساس مدل‌های نسل‌های ابتدای خودرو‌ها طراحی می‌کنند.



فورد ایراستریم

ظاهر فضایی این خودرو همراه با شیشه‌هایی کوچک کافی است تا در لیست خودروهای عجیب قرار بگیرد. این خودرو زمانی معرفی شد که ون‌ها در رقابت با کراس اورها قرار داشتند. شرکت فورد در همین راستا در سال 2007 این مدل را معرفی کرد که نمونه یک خودروی کراس اور هیبرید است. موتورهای این خودروی مفهومی عجیب با کمک نیروی الکتریکی حرکت می‌کند و بر عکس ظاهر بزرگش دو‌در است. این خودرو در صورتی که مخازن هیدروژن و باتری‌هایش پر باشد می‌تواند تا 491 کیلومتر مسافت را طی کند و در تمام طول این مسیر فقط از اگزوزش آب بیرون می‌آید! درون خودرو بر اساس سفینه‌های فضایی طراحی شده و برای کنترل و تنظیم بسیاری از بخش‌ها سیستم‌ها و دکمه‌های تاچ در نظر گرفته شده که در سال رونمایی در نوع خود جدید و هیجان‌انگیز به‌شمار می‌رفته است. این خودرو همچنان در مرحله مفهومی بودن قرار دارد و از خط تولید انبوه جا مانده است.



سیتروئن توبیک

افراد زیادی در سراسر دنیا ترجیح می‌دهند برای رفتن به تعطیلات از خودرو شخصی خود استفاده کنند که با توجه به این نیاز خودروهای کاروان زیادی به‌صورت کرایه در مراکز مختلف در دسترس هستند که معمولا بزرگ بوده و رانندگی با آنها راحت نخواهد بود. شرکت سیتروئن برای پاسخ به این نیاز دست به طراحی عجیبی زده است که علاوه بر اندازه مناسب برای سفرهای خانوادگی و دوستانه طراحی شده است. درهای این خودرو و مبلمان داخلش باعث شگفتی عاشقان سفر شده است. این خودرو با طراحی آینده نگر و با داشتن دماغی شبیه خوک و هیبرید -دیزل بودنش توانسته است خود را در میان عجیب ترین خودروهای نمایشگاه فرانکفورت بگنجاند. موتورهای برقی و دیزل این خودرو می‌توانند ۲۰۰ اسب بخار نیرو تولید کنند که برای خودرویی با این ابعاد و ویژگی کاملا ایده‌ال و کافی است. در این خودرو فضای کافی برای قرار دادن امکانات مورد نیاز برای سفرهای طولانی وجود دارد.




اوپل راکی

راکی (RAKe) محصول شرکت آلمانی اوپل است که با ارائه این مدل برقی دو نفره با ظاهری عجیب در نمایشگاه خودروی فرانکفورت 2011 شگفتی ساز شد. این خودرو سبز با طراحی فوق العاده مدرنی که دارد تنها یک در سقفی دارد و با وزنی معادل 380 کیلو و عرض 119 سانتی متر و طولی برابر با 300 سانتی متر ظاهری عجیب و البته مدرن را رقم زده است. راکی خودرویی کوچک شهری است که به‌صورت مدلی مفهومی معرفی شده است. شرکت اوپل این خودرو چهار چرخ را در قالب همکاری با شرکت کیسکا که در زمینه طراحی خودرو فعالیت دارد، ساخته است. خودروهای سبزی با این ویژگی‌ها و ابعاد برای سفرهای درون شهری کاملا مناسب هستند. در حال حاضر این مدل همچنان به‌صورت مدلی مفهومی باقی مانده است و به خط تولید سپرده نشده است.


مزدا ناگاره

خودرو مفهومی مزدا ناگاره برای اولین بار در نمایشگاه خودرو لس‌آنجلس 2006 در معرض دید عموم قرار گرفت. طراحی منحصر بفرد این خودرو ژاپنی که در کالیفرنیای آمریکا مراحل طراحی خود را طی کرده است به عقیده طراحانش بیشترین هارمونی و همانگی را با محیط اطراف خود دارد. زبان به کار رفته در طراحی بدنه این خودرو مربوط به آینده است که نور و سایه‌ها را در هم ادغام کرده و نوید دهنده نسل آینده خودروهای شرکت مزدا است. این شرکت اطلاعاتی در رابطه با مشخصات موتور این خودرو منتشر نکرده است، با این وجود پیش‌بینی می‌شود در صورت رسیدن به خط تولید از موتور هیبریدی و هیدروژنی بهره ببرد و با گذشت سال‌های زیادی که از رونمایی این خودرو می‌گذرد همچنان طراحی آن مدرن و به‌روز است و به تاریخ نپیوسته است. مانند سایر محصولات مزدا، روح اسپرت در ناگاره هم دمیده شده است و با عناصری که دارد خودرویی اسپرت به‌حساب می‌آید که منتظر است تا فرصت مناسب برای عرض اندام بیابد.



تویوتا کیاکی

در جدید‌ترین نمایشگاه خودروی جهان که در ژنو برگزار شده است تویوتا با افتخار تمام از محصول جدیدش با نام تویوتا کیاکی رونمایی کرده است. این خودروی تمام برقی با ظاهر عجیب و غریبی که دارد نمونه‌ای از خودرو شهری است که مقدار آلایندگی آن صفر است. اما این خودروی ظاهرا زشت و بد ساخت بر‌عکس همرده‌های خودش کاری به دنیای دیجیتال و دکمه‌های تاچ و اسکرین با کیفیت ندارد و در این خودرو مکانیک را به‌طور کامل می‌توان درک کرد و به جای طراحی‌های ظریف، ویژگی‌های مکانیکی خودرو خودنمایی می‌کند و عقربه‌ها و نمایشگرها همگی آنالوگ هستند و عملکرد اجزای مختلف خودرو را می‌توان به‌راحتی ببینید و چیزی پوشیده نیست. تویوتا با ساخت این خودرو به نوعی خرق عادت کرده است و در عصر زندگی دیجیتال و اتصال وسایل و گجت‌های مختلف به خودرو ساده و مکانیکی وارد شده است.



آئودی اربان

آئودی خودرو‌سازی آلمانی است که با معرفی خودروی مدل اربان نشان داده است که این خودرو‌ساز اهدافی فراتر از زندگی امروز بشر را در ذهن می‌پروراند و می‌توان گفت مدل مفهومی اربان نمونه بارز دور‌اندیشی مدیران این خودرو ساز همیشه پیشرو است. اربان خودرویی تمام برقی از نوع درون شهری است و با ظاهر خلاقانه‌ای که دارد بر عکس تصور کارشناسان به خط تولید خواهد رسید و شرکت آئودی در نظر دارد 999 دستگاه از این مدل خودرو را تولید و عرضه کند. وزن این خودرو 480کیلو‌گرم است و نهایت می‌تواند تا 97 کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد. اربان با باتری کاملا پر می‌تواند مسافتی معادل 48کیلومتر را طی کند. مسافتی که در میان خودروهای برقی روز دنیا کم است.