در صعود به جام جهانی غیر از شادی وصف‌ناشدنی و انرژی روانی آزاد شده در جامعه «پول» هم هست. حساب و کتاب پاداشی که به تیم ملی تعلق می‌گیرد ساده است و نشان می‌دهد که فقط عدد این پاداش می‌تواند تمام هزینه سنگین قرارداد کی‌روش به‌عنوان یکی از گران‌ترین مربیان دنیا را پوشش دهد و علاوه‌بر آن تمام هزینه‌های آماده‌سازی تیم ملی را هم دربربگیرد. این یعنی او هرچه گرفته را تا حالا حلال کرده و باری روی دوش دولت و ملت ایران قرار نداده است. پاداش تیم‌ها برای جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه نسبت به جام جهانی گذشته در برزیل افزایش یافته است.

به ‌این‌ ترتیب طبق اعلام کمیته‌ اقتصادی فیفا، تیم‌ ‌ملی فوتبال ایران به‌دلیل صعود به جام جهانی ۱۰ میلیون دلار پاداش دریافت خواهد کرد که البته این رقم از هزینه آماده‌سازی جدا است. بر این اساس هر تیمی نیز برای حضور در جام جهانی دو میلیون دلار برای آماده‌سازی خود دریافت خواهد کرد و البته حق بیمه و پرداختی به باشگاه‌هایی که بازیکنانشان در جام جهانی دارند نیز از این مبلغ جداست. با تجمیع این دو رقم، پاداش صعود ایران با احتساب دلار ۳۷۲۰ تومان به ۴۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان می‌رسد. متوجه باشید که تیم‌های صعودکننده به ازای هر بازی که درجام جهانی هم انجام می‌دهند حتی اگر بازنده هم باشند سهمی از درآمدها خواهند داشت و البته به باشگاه‌هایی هم که بازیکن دراین تورنمنت داشته باشند عددی تعلق می‌گیرد تا باشگاه‌ها هم از این ضیافت بهره برده و توجه فیفا به آنها را نشان دهد. حالا تصور کنید معجزه‌ای رخ داد و تیم ملی از گروهش هم صعود کرد فیفا برای این صعود ۱۲ میلیون دلار مجزا در نظر گرفته است که می‌تواند چندین و چند سال فوتبال ایران را از دغدغه ملی رهایی بخشد.

تلویزیون دلش به رحم می‌آید

اگر عدد فوق را کنار بگذاریم تحلیل دیگر در مورد فضای اقتصادی کم‌رونق فوتبال ایران وجود دارد که این صعود به آن کمک خواهد کرد. پیش از هر چیز باید باز هم سراغ مهم‌ترین حق نادیده گرفته شده در فوتبال ایران را گرفت یعنی حق پخش مسابقات لیگ برتر ایران. جایی که قرار است تیم ملی را تغذیه کند و عقیم ماندن و بی‌پولی‌اش در این چرخه خلل ایجاد خواهد کرد. شاید خیلی خوش‌بینانه باشد که بگوییم تلویزیون حالا دلش به حال فوتبال سوخته و سرکیسه را شل خواهد کرد، اما بی‌شک فشارها در ایامی که تب فوتبال به مراتب داغ است به رسانه‌ای که داعیه ملی بودن دارد حمایت ملی از این رشته پرطرفدار را بیشتر می‌کند. فوتبال ایران در سال جام جهانی مورد توجه افکار عمومی است، اگرچه چنین امتیازی برای تلویزیون ایران به معنی مجاب شدن برای همکاری نیست، اما شاید تلاش برای پررنگ کردن وجه ملی اتفاق و یادآوری انرژی روانی آزاد شده در جامعه و شادی به‌وجود آمده در توده مردم آنها را برای رسیدن به یک راه‌حل منطقی برای کمک به فوتبال یا حداقل دادن بخشی از درآمدهای حاصل از تبلیغات در حین پخش مسابقات فوتبال مجاب کند. عددی که اگر گوشه‌ای از آن هم به فوتبال بکشد گره از مشکلات بسیاری بازخواهد کرد.

اسپانسرها می‌آیند

تیم ملی حداقل در سال‌های جام جهانی و شرایط این‌چنینی از حمایت بنگاه‌های اقتصادی برخوردار بوده و حتی بوده‌اند شرکت‌های داخلی که به‌عنوان اسپانسر پشت تیم قرار گرفته‌اند. اتفاقی که مثلا بین برخی بانک‌ها و تیم ملی والیبال رخ داد. اکنون زمان خوبی است که بار دیگر پای حامیان تیم ملی به فدراسیون باز شود، حامیانی که الزاما نماینده بخش خصوصی نیستند. اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور میهمان آخرین بازی تیم ملی در استادیوم بود و با چشم خود استقبال از این پدیده را دید. حتما هستند بنگاه‌های دولتی هم که بودجه‌های کلانی برای تبلیغات خود هزینه می‌کنند و چه بهتر که این هزینه‌ها در راستای حمایت از تیم ملی انجام شود. سود دوجانبه است؛ چراکه در سال پیش‌رو فوتبال به سطح اول اخبار خواهد آمد و برندها هم از این موقعیت به نفع خود استفاده خواهند کرد.

سامانه‌های هواداری

تجربه سامانه‌های هواداری در استقلال و پرسپولیس تا حدود زیادی موفق بوده و هواداران فوتبال را به حمایت مستقیم از تیم محبوب خود آورده است. همین چند روز پیش بود که طاهری مدیرعامل باشگاه پرسپولیس اعلام کرد ۳۳ میلیارد تومان عایدی از محل این سامانه داشته است. عددی که بخش قابل‌توجهی از هزینه‌های باشگاه را پوشش داد. تیم ملی هم از سامانه مشابهی برخوردار است.۹۰۹۰ اگرچه به اندازه ۳۰۹۰ که سامانه سرخابی‌هاست مورد توجه قرار ندارد، اما به گفته مسوولان این سامانه صعود به جام جهانی بازهم موجی از حامیان و علاقه‌مندان تیم ملی را به عضویت در این سامانه و حمایت از تیم ترغیب خواهد کرد. این حمایت با نزدیک‌تر شدن به جام جهانی و حضور در روسیه و داغ شدن تب مسابقات بیشتر هم خواهد شد و حتی بازی‌های تدارکاتی با تیم‌های بزرگ هم می‌تواند به معرفی این سامانه کمک کند.

کی‌روش پول درو کرد