احتیاط، شرط عقل است
برای برخی از کاربران، خرید کالاهای نو و آکبند بنا به دلایل اقتصادی یا وضعیت خاص زندگی شخصی یا تجاری چندان مقرون به صرفه نیست.
به همین دلیل این دسته از کاربران به سراغ نمونه‌های کارکرده یا به اصطلاح «دست دوم» کالاها در بازار می‌روند.
کالاهایی که اگر چه ممکن است از لحاظ ظاهری یا حتی فنی سالم یا در حد یک کالای آکبند باشند،اما کارشناسان توصیه می‌کنند تا حد امکان از خرید این کالاها خودداری کرده و خود را درگیر دردسرهای احتمالی پس از خرید کالای کارکرده نکنیم.
در این بین خرید وسایل الکترونیکی خانگی نسبت به وسایل دیگر از ریسک بیشتری برخوردارند. زیرا نمی‌توان پیش‌بینی کرد به محض اینکه این کالاها به منزل برسند قابل استفاده هستند یا خیر!
به همین دلیل تا حد امکان بهتر است از خرید این کالاها خودداری شود، اما اگر بنا به دلایلی ناچار به خرید یا استفاده از نمونه‌های کارکرده لوازم خانگی، به‌ویژه نمونه‌های برقی شدید باید نکاتی را مد نظر قرار دهید تا احتمال اینکه دچار دردسرهای پس از خرید کالای دست دوم شوید را کاهش دهید. نکاتی که در این بخش به آن اشاره می‌کنیم. پس اگر قصد خرید کالای الکترونیک کارکرده را دارید این مطلب را بخوانید:
رونق بازار کالاهای کارکرده
با توجه به رشد قیمت‌ها و همچنین سرعت گرفتن ورود تکنولوژی‌های جدید، هر از چند گاه شاهد عرضه محصولات جدیدی در بازار کالاهای گوناگون از کالاهای الکترونیکی خانگی گرفته تا اداری و... هستیم.
با توجه به این موضوع کاربران این کالاها به دو دسته کاربرانی که قدرت خرید بالایی داشته و از ورود کالاهای جدید استقبال می‌کنند و کاربران کم بنیه از لحاظ مالی تقسیم‌بندی می‌شوند. کاربرانی که معمولا از نمونه‌های کارکرده استفاده کرده و بهای کمتری بابت خرید این محصولات می‌پردازند.
سایت‌های گوناگون نظیر ای‌بی و آمازون و ... در سطح جهانی به عرضه کالاهای گوناگون کارکرده و البته نو می‌پردازند و همچنین برخی از جراید صفحات ویژه‌‌ای برای اطلاع‌رسانی در مورد این کالاها به چاپ می‌رسانند. اینها نشان‌دهنده رونق بازار این کالاها است. بازاری که باید در خرید از آنها محتاط بود و نکته‌سنج.
باید و نبایدهای کالاهای دست دوم
خرید بعضی از کالاهای دست دوم عملی شاید هوشمندانه به نظر برسد، اما خرید دسته‌ای از کالاها از میان نمونه‌های کارکرده به هیچ وجه توصیه نمی شود.
کالاهایی مانندکتاب‌ها، نسخه‌های خطی، ابزارهای آموزشی و بازی‌های کامپیوتری و... از دسته کالاهایی هستند که انتخاب آنها از میان نمونه‌های دست دوم ممکن است ایراد کمتری داشته باشد، اما خرید نسخه کارکرده برخی از کالاها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.
زیرا بعضی به لحاظ ایمنی مناسب نیستند، گاهی کیفیت بعد از استفاده زیاد پایین آمده و برخی ناخالصی دارند. در اینجا بعضی از این موارد آورده شده است.
کالاهایی نظیر تشک، لحاف، پتو و در کل کالای خواب، وسایل کودک مانند لباس و شیشه شیر و...، لباس و تجهیزات حمام، شنا و ورزش، لاستیک خودرو و... از دسته کالاهایی هستند که خرید نمونه‌های کارکرده انها به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.



نکات موردتوجه

راجع به وسایل الکترونیکی تحقیق کنید:
خرید کالای الکترونیکی دست دوم، بیش از کالاهای غیرالکترونیک خطرناک است.زیرا در صورتی که کالای الکترونیکی خانگی دارای ایرادهایی باشد ممکن است منجر به بروز حوادثی چون آتش‌سوزی و... شود.
از سویی معمولا کالاهای برقی خانگی که از میان کارکرده‌ها خریداری می‌شوند عمر مشخصی ندارند. به عبارتی مشخص نیست چه زمان از عمر مفید آن گذشته است یا اینکه اصلا از رده خارج است یا خیر؟ به همین دلیل باید در این مورد تحقیق و بررسی کاملی به عمل آید.
همچنین ممکن است مدل‌های خاصی از یک محصول نقص‌های شناخته شده‌ای داشته باشد. پس بهتر است مقالات آنلاین را مطالعه کنید و همچنین از مالک آن وسیله سوالاتی بپرسید تا مطمئن شوید آیا وسیله موردنظر آن نقص‌ها را دارد یا نه؟ به‌عنوان مثال دستگاه الکترونیکی که موقع روشن شدن به مشکل برمی‌خورد یا در مواقع بیکاری گرم می‌شود، مناسب خرید شما نیست.
در هر حال شما شخصا می‌توانید دستگاه مورد نظر را به دقت بررسی کنید تا از بی‌عیب و نقص بودن دستگاه مطلع شوید! اگر تحقیقات مقدماتی را انجام نداده باشید هیچ وقت نمی‌دانید که به دنبال چه نقص‌هایی در دستگاه بگردید.
وسیله را به خوبی آزمایش کنید:
کارکرد درست، اولین چیزی است که باید به آن توجه کنید. اگر می‌خواهید مطمئن شوید وسیله‌ای که چند ماهی مورد استفاده قرار گرفته و در حال حاضر شما می‌خواهید آن را خریداری کنید، در آستانه خرابی و ویرانی نیست، به جای اینکه سریع آن را انتخاب کنید، مدتی را به وارسی و مشاهدات دقیق بپردازید.
به‌عنوان مثال اگر چوبی است ببینید با کیفیت ساخته شده است و قطعات مختلف آن محکم و اصولی به هم متصل شده‌اند یا خیر.یا اینکه مدتی کالای برقی را به جریان برق متصل کرده و آن را به‌کار بیاندازید و سپس آن را خاموش کرده و مجددا روشن کنید تا از عملکرد درست آن مطمئن شوید. شاید لازم باشد دستگاهی را بارها خاموش و روشن کنید تا از صحت و سلامت ام مطمئن شوید. در هر حال بدون اطمینان به صحت دستگاه و بر اساس حدس و گمان آن را خریداری نکنید.
سن دقیق دستگاه را مورد توجه قرار دهید:
هر وسیله عمر مفیدی دارد که باید هنگام خرید کالای دست دوم به آن توجه ویژه‌ای کرد.
به عنوان برخی از وسایل برقی آشپزخانه ممکن است عمر مفیدی کمتر از پنج سال داشته باشند یا برخی عمر مفیدی بیشتر از ده سال!‌ پس در مورد این موضوع تحققی کنید و همچنین عمر دقیق دستگاه را با مشاهده فاکتور فروش از کارخانه به‌دست آورید.
از خرید کالای دست سوم به شدت خودداری کنید:
ممکن است برخی کالاها چندین دست چرخیده باشند و هنوز به عنوان کالای قابل معامله در فروشگاه یا سمساری موجود باشند، اما شما هرگز به سراغ چنین کالایی نروید. زیرا کالای دست سوم قطعا شما را با دردسرهای بسیاری مواجه می‌کند.
مانند یک خریدار آگاه عمل کنید:
زمان خرید سعی کنید بر بحث مسلط باشید و سوالات تخصصی از فروشنده بپرسید.این کار احتمال فروش جنس نامرغوب به شما را تا حد بسیار زیادی کاهش می‌دهد.
مرجوعی‌های تعمیری بهتر از کارکرده‌ها هستند:
دستگاه‌های مرمت شده لزوما مورد استفاده قرار نگرفته‌اند، بلکه ممکن است به‌دلیل نقص ظاهری دوباره به سازنده آن فرستاده و تعمیرات لازم انجام شده و به‌عنوان دستگاه مرمت شده به فروش برسد (اغلب با گارانتی سازنده دستگاه).
در شرایطی که بین خرید کارکرده و مرجوعی تعمیری مانده‌اید به نظر می‌رسد خرید مرجوعی‌های تعمیری انتخاب بهتری باشد. زیرا عیب‌یابی توسط متخصصان سازنده انجام شده است و ممکن است رفع عیب موقتی نباشد. همچنین اگر تعمیرات لازم توسط شرکت سازنده انجام شده باشد از ریسک کمتری برخوردار است تا شخص ثالث!
از گارانتی خبری نیست:
توجه داشته باشید که یک دستگاه دست دوم قبلا استفاده و تعمیر شده است و اغلب گارانتی آن به‌عهده شرکت یا شخص فروشنده است نه شرکت سازنده.
سابقه دستگاه را شخم بزنید:
برای یافتن سابقه دقیق در مورد دستگاه بهتر است از فروشنده نام و نشان تعمیرکار دستگاه یا فروشنده قبلی را بپرسید. دریافت اطلاعات از این افراد به شما برای خرید و انتخاب بهتر کمک می‌کند. همینطور باید بپرسید دستگاه چه عیب و ایرادی داشته و کدام قسمت از دستگاه تعمیر یا تعویض شده است.
از فروشنده ضمانت کتبی بگیرید:
اگرچه دستگاه‌های کارکرده دارای گارانتی و ضمانت خدمات پس از فروش نیستند، اما بهتر است هنگام خرید از فروشنده ضمانت کتبی بگیرید که دستگاه پس از مدت کوتاهی دچار ایراد نشود و در صورت بروز ایراد طی مدتی معلوم قابلیت ارجاع داشته باشد. به بیان ساده در مورد برگرداندن یا تعویض وسایل الکترونیکی ضمانت قرص و محکم بگیرید.
رسید خرید دستگاه را نگهداری کنید:
از رسید، قبض یا هر مدرکی که دریافت می‌کنید به خوبی نگهداری کنید تا در صورت نیاز با استناد به آن دستگاه ایراددار را مرجوع کنید.
در مورد قیمت تحقیق کنید:
بهتر است قبل از اینکه به سراغ نمونه‌های کارکرده بروید در مورد قیمت نمونه آکبند آن تحقیق کنید و با در نظر گرفتن سال تولید و مدت استفاده از کالا و وضعیت ظاهری دستگاه، آن را با قیمت مناسب خریداری کنید. زیرا برخی از فروشندگان قیمت‌های پرتی روی کالا گذاشته و خریدار نیز از همه جا بی‌خبر بدون اطلاع از قیمت‌ها اقدام به خرید می‌کند.