خانه خاموش
اورهان پاموک نویسنده ترکیه که در سال 2005توانست برنده جایزه نوبل شود در ایران چهره شناخته شده‌ای است و آثار زیادی از این نویسنده با نام‌های قلعه سفید، زندگی نو، نام من سرخ، چهره پنهان، استانبول: شهر و خاطره‌ها و...توسط مترجمانی همچون ارسلان فصیحی، عین الله غریب، امیر عزتی، شهلا طهماسبی در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. این نویسنده در سال 1952 در محله نیشان تاشی استانبول به دنیا آمده است و تحصیلاتش را با گرایش نقاشی در کالج آمریکایی روبرت در محل سکونتش طی می‌کند و سپس وارد رشته معماری در دانشگاه پلی تکنیک استانبول می‌شود اما پس از مدتی این رشته را رها می‌کند و در رشته روزنامه نگاری ادامه تحصیل می‌دهد و در همان رشته فارغ‌التحصیل می‌شود.
پاموک اولین رمان مهم خودش را با نام «آقای جودت و پسران» در سال ۱۹۸۲ نوشت که چندین جایزه ادبی نصیب او کرد. «خانه خاموش» دومین رمان مهم این نویسنده ترک محسوب می‌شود. اوج شهرت پاموک زمانی بود که رمان
« نام من سرخ» را در سال ۱۹۹۸ منتشر کرد و انبوهی از جوایز ادبی در کشورهای مختلف را برایش به ارمغان آورد. سال ۲۰۰۲ رمان «برف» را منتشر کرد که خودش آن را نخستین و آخرین رمان سیاسی در کارنامه کاری‌اش خواند. ضمیمه روزنامه نیویورک تایمز سال ۲۰۰۴ این رمان را یکی از ۱۰ رمان برتر جهان معرفی کرد. سال ۲۰۰۳ کتابی با عنوان «استانبول» منتشر کرد که در ایران هم ترجمه و منتشر شده و در واقع اتوبیوگرافی نویسنده‌است. خیلی‌ها این کتاب را یکی از بهترین اتوبیوگرافی‌های نویسندگان ادبی می‌دانند. دومین رمان این نویسنده حالا چند روزی است که با عنوان «خانه خاموش » به ویترین کتاب‌فروشی‌ها آمده است. این رمان با ترجمه مرضیه خسروی 10 روز گذشته در بازار کتاب توزیع شد که اکنون چاپ نخست آن در حال اتمام است. البته ترجمه دیگری از همین کتاب با نام «خانه سکوت» و با ترجمه ناهید طباطبائی‌ها هم از سوی نشر پوینده به چاپ رسیده است.
«خانه خاموش» که به شیوه جریان سیال ذهن نوشته شده، ماجرای سه نسل در یک خانواده است که هر کدام از طریق تک‌گویی ماجرای زندگی و گذشته خود را بیان می‌کنند. تک‌گویی‌ها مانند حلقه‌های زنجیر به یکدیگر پیوند می‌خورند و ساختار اصلی رمان را تشکیل می‌دهند. این روایت‌ها به حدی جذاب است که اگر کسی کتاب را به دست بگیرد، حتما نمی‌تواند آن را کنار بگذارد. پنج شخصیت اصلی در این رمان به روایت‌های جداگانه‌ای می‌پردازند؛ اما این روایت‌ها در عین مستقل بودن با یکدیگر هم‌پوشانی داشته و در هم می‌آمیزند و به نوعی کامل‌کننده یکدیگر هستند.این رمان از سوی نشر نگاه به قیمت ۲۱ هزار تومان منتشر شده است.