برندی معتبر در فضای رسانه‌ای
محمد هادی مهدویان روزنامه دنیای اقتصاد وارد دوازدهمین سال انتشار خود شده است. باید از صمیم قلب به مسوولان، دست‌اندرکاران، سردبیر و خبرنگاران این روزنامه تبریک گفت که طی سال‌های پرالتهاب گذشته موفق شده‌اند تا این روزنامه وزین را از پیچ و خم‌های تنگ و صعب‌العبور فضای اقتصادی و سیاسی کشور عبور دهند. موضوع از این هم پراهمیت‌تر بوده است، زیرا که دست‌اندرکاران دنیای اقتصاد نه فقط این روزنامه را با محتوا و فرم مناسب طی این سال‌‌ها به‌طور مستمر ارتقا و انتشار داده‌اند، بلکه از آن یک برند معتبر در فضای رسانه‌ای کشور ایجاد کرده‌اند. دنیای اقتصاد امروز در کشور فقط یک روزنامه اقتصادی به زبان فارسی آن‌گونه که از روز اول آغاز کرده، نیست.
دنیای اقتصاد امروز یک گروه رسانه‌ای است که مجموعه‌ای از فعالیت‌ها شامل انتشار کتب معتبر، ضمیمه‌های متعدد، روزنامه انگلیسی و وب‌سایت راحت و جذاب و امر برگزاری سمینارهای سالانه تخصصی در حوزه‌های مختلف را شامل می‌شود.
این مطلب قابل مطالعه‌ای است که چرا و چگونه در شرایطی که بسیاری از همتایان این روزنامه یا در فعالیت‌های خود شکست خوردند یا در حد و اندازه این روزنامه رشد نکرده و ظاهر نشدند، گردانندگان روزنامه دنیای اقتصاد موفق شده‌اند فعالیت خود را در بهترین شکل ممکن به لحاظ کمی و کیفی گسترش دهند. یقینا یکی از دلایل عمده این موفقیت سرمایه اجتماعی عظیمی است که دنیای اقتصاد به‌صورت اشخاص حرفه‌ای در سطوح مختلف کار حرفه‌ای جذب کرده است.
کادر حرفه‌ای دنیای اقتصاد با دغدغه فراوان نسبت به مطالب مورد انتشار همواره تلاش دارد تا با غنی‌سازی مطالب و ارائه تحلیل‌های معتبر و قوی حتی خوانندگان حرفه‌ای مخاطب خود را در حوزه‌های مختلف کمک نماید. به نظر می‌رسد رمز دیگر موفقیت گردانندگان دنیای اقتصاد در حرکت ماهرانه و هوشمندانه بر طناب تعادل ظریف دنیای سیاست و اقتصاد ایران نهفته باشد. بر متخصصان حوزه رسانه کشور پوشیده نیست که در فضای فرهنگی و اجتماعی ایران موسسات رسانه‌ای بسیار قلیلی قادر بوده‌اند بدون کمک مستقیم دولت یا کمک غیرمستقیم از طریق نهادها، ارگان‌ها و دستگاه‌های عریض و طویل اجتماعی‌ و فرهنگی و صرفا براساس اتکا به بازار و با حفظ جایگاه مستقل و تامین کیفیت در ارائه خدمت، ادامه حیات داشته باشند.
غالبا این‌گونه است که موسسات رسانه‌ای مستقل در گیر و دار جدال‌های جناحی و فشارهای اقتصادی و اجتماعی، تعقیب حقوقی و تعهدات مالی سنگین، یا مجبور به پذیرش افکار جناحی و پناه‌گیری در حواشی امن و برخورداری از امنیت اقتصادی خواهند شد یا از گردونه فضای رسانه‌ای کشور خارج می‌شوند. نمونه‌هایی از این دست در فعالیت‌های رسانه‌ای و حتی فرهنگی کشور در گذشته زیاد به چشم می‌خورد. روزنامه دنیای اقتصاد طی دوره 12 ساله عمر خود رسالت رسانه‌ای خود را خوب ایفا کرده است و امروز می‌تواند سربلند و مفتخر باشد که با تعقیب اصول حرفه‌ای در کار، حفظ کیفیت و جلب و جذب مخاطبان خاص به یکی از معدود موسسات رسانه‌ای موفق و معتبر کشور تبدیل شده است. این موفقیت بر همه دست‌اندرکاران و گردانندگان روزنامه مبارک باد.