مسافرت‌هایی که سوخت و سوز دارد
انتخاب وسیله نقلیه برای مسافرت‌های نوروزی برای بسیاری از مسافران، انتخابی است که براساس مزایا و معایب هر کدام از این وسایل صورت می‌گیرد. قطار وسیله‌ای است با امنیت بالا که می‌توان برای مسیرهای طولانی به‌راحتی از آن استفاده کرد. قیمت مناسب بلیت قطار، بسیاری از مسافران را ترغیب به مسافرت با این وسیله نقلیه می‌کند، حال آنکه به‌دلیل تقاضای بالا، تهیه بلیت آن بعضا برای تعطیلات نوروزی به سختی صورت می‌گیرد، اما سفر با هواپیما نیز اگرچه مطلوب بسیاری از مسافران است، اما قیمت بالای بلیت این وسیله نقلیه منجر به خروج این گزینه می‌شود.

بر این اساس به‌نظر می‌رسد که مسافرت با خودروی سواری هم کم‌هزینه‌تر است و هم سهل‌الوصول. در این بین برخی از مسافران در مسیرهای طولانی از افزایش مصرف سوخت و هزینه آن ناراضی به‌نظر می‌رسند، این در شرایطی است که همه مالکان خودرو تمایل دارند هزینه کمتری برای سوخت خودرو بپردازند و مسافت بیشتری را طی کنند. به این ترتیب بسیاری از کارشناسان و متخصصان خودرو مسیرهای روشنی را برای کاهش مصرف سوخت توصیه می‌کنند؛ به‌طوری‌که رعایت آنها از سوی مسافران سبب کاهش محسوس مصرف سوخت می‌شود و انجام دادن آنها نیز بسیار آسان است و نیازی به صرف هزینه نیست. اولین توصیه‌ای که کارشناسان می‌کنند این است که همیشه با ملایمت رانندگی کنید و از کاهش یا افزایش غیر‌ضروری سرعت در حین رانندگی خودداری کنید. دومین توصیه این است که درشروع حرکت نباید یکباره بر سر پدال گاز ضربه زده و پرشتاب حرکت کنید؛ چراکه این کار به افزایش مصرف سوخت منجر می‌شود. متخصصان خودرو معتقدند بهینه‌ترین میزان مصرف سوخت در محدوده سرعتی بین ۸۰ تا ۹۰ کیلومتر برساعت و دور موتور کمتراز ۳۰۰۰ حاصل می‌شود، هر چند که باید به یاد داشته باشید بیشترین میزان مصرف بنزین در دنده‌هاى سنگین و دورهاى بالاى موتور رقم مى‌خورد.

این نکته را شاید بسیاری از رانندگان بدانند که هنگام استفاده از سیستم‌های الکتریکی مانند کولر و چراغ‌های بزرگ جلو، نیروی بیشتری بر دینام خودرو وارد شده که باعث مى‌شود موتور نیروى بیشترى را صرف به گردش درآوردن دینام کند؛ بنابراین در مواقع غیر‌ضروری از سیستم‌ها و تجهیزات پرمصرف مثل کولر و چراغ‌هاى بزرگ جلوی خودرو خودداری کنید. در این بین برخی از رانندگان ترجیح می‌دهند در حین رانندگی از این تجهیزات بی‌دلیل استفاده کنند که این امر منجر به افزایش مصرف سوخت می‌شود. متخصصان همچنین نصب لامپ‌هاى غیر‌استاندارد با وات مصرفى بالا مانند لامپ‌های زنون را سبب افزایش مصرف سوخت می‌دانند.

اما مسافرت به جنوب کشور به‌طور حتم استفاده از کولر را ضروری می‌کند؛ بنابراین در هنگام استفاده از کولر باید همه شیشه‌ها بالا بوده و از ورود هواى بیرون از طریق هواکش‌ها به داخل خودرو ممانعت کنید. بر این اساس متخصصان خودرو برای کاهش مصرف سوخت در مسیرهای طولانی به مسافران نوروزی توصیه می‌کنند که در دوره‌هاى زمانى منظم (طبق نظر سازنده خودرو) جهت تنظیمات موتورى به یک تعمیرگاه مجاز مراجعه کرده و قطعات مصرفى مانند فیلتر هوا، شمع‌ها، وایرها و فیلتر بنزین را با توجه به دوره مصرف آن تعویض نمائید. البته این شیوه نگهدارى از خودرو باعث افزایش عمر مفید خودرو نیز می‌شود.

همچنین توصیه دیگر این است که از تنظیم دوره‌اى باد تایرها غافل نشده و حتما میزان فشار باد را براساس توصیه سازنده خودرو تنظیم کنند؛ چراکه کم بودن باد تایرها باعث فشار بیشتر بر موتور و سیستم تعلیق خواهد شد و کنترل خودرو را در شرایط مختلف دشوارتر مى‌کند. ضمنا از رینگ و تایر توصیه شده توسط خودروساز استفاده نمائید.اما استفاده از قطعاتى مثل اگزوز و سر اگزوزهای غیر‌استاندارد که به‌عنوان مانعی بر سر گازهای خروجى اگزوز عمل می‌نمایند باعث بروز اشکال در شکل احتراق درون موتور و در نتیجه سبب افزایش مصرف سوخت خواهد شد. این سوال برای رانندگان همیشه مطرح بوده که آیا در توقف‌های پشت چراغ قرمز یا توقف‌های طولانی خودروی خود را خاموش کنند؟ کارشناسان در این زمینه معتقدند که در توقف‌های بیش از ۳ دقیقه خودروی خودرا خاموش کنند تا در مصرف بنزین صرفه‌جویی شود.

همچنین در هوای سرد با گذشت یک دقیقه از در جا کار کردن موتور می‌توانید با سرعت پائین حرکت کنید تا گرم شدن موتور و گیربکس هم زمان صورت پذیرد، بنابراین نیاز به درجا کار کردن موتور تا گرم شدن آن نیست. اما استفاده از بار بند در مسافرت‌های نوزوری رایج است، این در شرایطی است که کارشناسان معتقدند رانندگان همیشه از باربندهای استاندارد استفاده کنند و در مواقعی که نیاز به باربند ندارید آن را از روی خودرو باز کنید، علاوه بر این بارهای اضافه را از خودرو خارج کنید. توصیه دیگر این است که شیشه‌های خودرو در زمانی که با سرعت بالا حرکت می‌کنید باید بالا باشند؛ زیرا پایین بودن آنها سبب ورود باد به داخل اتاق و افزایش نیروی مقاوم باد و در نتیجه افزایش مصرف سوخت خواهد شد.

همچنین استفاده از روغن و واسکازین با ویسکوزیته بیشتر از مقدار توصیه شده سبب افزایش نیروی مقاوم قطعات گردنده در موتور و گیربکس شده که منجر به سایش سریع‌تر قطعات و افزایش مصرف سوخت می‌گردد. توصیه دیگر این است که از کارکرد موتور در دمای عادی آن در فصول سرد سال اطمینان حاصل کنید، چراکه کارکرد موتور در زمانی که به دمای عادی نرسیده باشد سبب افزایش محسوس مصرف سوخت خواهد شد. در صورتی که موتور خودروی شما در فصول سرد سال به دمای عادی نمی‌رسد به تعمیرگاه‌های مجاز مراجعه کنید. همچنین قبل از عزیمت به سمت مقصد حتما مسیر را مورد ارزیابى قرار داده و از کوتاه‌ترین مسیر ممکن تردد کنید و توصیه آخر اینکه از پرکردن کامل باک بنزین خودرو خودداری کنید.