منشور فقه مدیریت شهری رونمایی شد

کتاب ۷ جلدی «منشور فقه مدیریت شهری» در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره بین المللی برترین‌های پژوهش و نوآوری و سومین کنفرانس علمی مدیریت شهری ( جایزه جهانی تهران )، با حضور رئیس و جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران، اسماعیلی عضو حقوقدان شورای نگهبان و مجلس خبرگان رهبری، شهردار تهران، جمعی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاهیان و حوزویان رونمایی شد. کتاب ارزشمند فقه مدیریت شهری در ۷ جلد شامل مباحث مقدماتی، فرهنگی - اجتماعی، خدمات شهری، حمل و نقل و ترافیک، عمران و شهرسازی، مدیریت شهری و مدیریت عمومی است. مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران همزمان با فعالیت‌های علمی و مطالعاتی، به دنبال استخراج مباحث فقهی در عرصه‌های گوناگون مدیریت شهری است و با تعامل و همکاری توانسته این مباحث را در قالب کتاب در اختیار این حوزه قرار دهد.

شرحی بر کتاب

بخش های مقالات و پاسخ های تفصیلی به مسائل و استفتائات علاوه بر نرم افزار، در مجموعه کتاب های فقه مدیریت شهری منعکس شده اند. فصولی که در هر جلد به آن ها پرداخته شده است به قرار زیرند:جلد اوّل: مقدّمات و کلیّات: شامل مقالاتی که به ادلّه پرکاربرد و مبانی فقه مدیریت شهری می پردازند.جلد دوم: مدیریت عمومی: در این جلد به مقالات و مسائلی که در رابطه با مسائل عمومی مدیریت، مانند رانت و رانت خواری مطرح هستند، می پردازند.جلد سوم: مدیریت شهری: مشتمل بر مقالات و پاسخ های تفصیلی به سوالاتی که به مسائل عمومی شهر می پردازند.جلد چهارم: عمران و شهرسازی: مشتمل بر مقالات و پاسخ های تفصیلی به سوالاتی که به مسائل اختصاصی عمران وشهر سازی می پردازند. مسائلی از قبیل: عوارض ساختمان و تغییر کاربری و توسعه از این قبیل اند.جلد پنجم: حمل و نقل: مشتمل بر مقالات و پاسخ های تفصیلی به سوالاتی که به مسائل اختصاصی بخش حمل و نقل و ترافیک می پردازند.

جلد ششم: خدمات شهری: مسائلی از قبیل: سدّ معبر، دستفروشی، جمع آوری و مالکیّت زباله ها، ریختن فاضلاب در سطح شهر و ... از جمله مطالب این بخش اند.جلد هفتم: فرهنگی اجتماعی: مسائل مرتبط با حوزه زنان، تبلیغات شهری، برگزاری مراسمات، مددجویان و کمک های عمومی از این جمله اند.شیوه تقسیم مجلّدات بر اساس مأموریت های مختلف شهرداری است، اگرچه ممکن است برخی از این مأموریت ها در شهرداری تهران یا سایر شهرداری ها با یکدیگر ادغام شده باشند.