راه‌حل تازه بازار مسکن برای مقابله با رکود
رکود موجود در بازار معاملات مسکن توام با شایعاتی درباره ماه‌های پیش رو در این بازار، باعث بروز موج جدیدی از تحرک دلالان و سازندگان مسکن شده است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، هرچند پیش‌بینی می‌شد بازار مسکن از اولین روزهای سال جدید، روندی متفاوت نسبت به آنچه در سال قبل پشت سر گذاشت، در پیش بگیرد، اما رکود معاملات که در سال 93، بازار خرید و فروش مسکن را به خوابی عمیق فرو برده بود، حتی پس از افزایش نسبی حجم معاملات، نتوانست رونق مورد انتظار برای سال 94 را در این بخش محقق کند.
با این وجود، فرا رسیدن زمان پایان سیر طبیعی رکود، مطابق با الگوی تجربی رکود و رونق در بازار مسکن از یک طرف، کنترل تورم و عدم افزایش قیمت مسکن و همچنین برخی امیدواری‌ها از بهبود شرایط بازار معاملات و ساخت و ساز از سوی دیگر، دو حالت متفاوت را در پیش‌بینی‌های موجود از وضعیت بازار مسکن طی ماه‌های آتی، ایجاد کرده است.
در حالی‌که ادامه رکود در بازار معاملات مسکن باعث تعادل بیشتر قیمت و همچنین عرضه تعداد زیادی از فایل‌های آپارتمان‌های فروشی در بنگاه‌های مسکن شده است، اما هم‌اکنون برخی تحرکات تازه در بازار زمین و مسکن حالت دومی را برای ماه‌های پیش روی بازار مسکن رقم می‌زند.
هم‌اکنون قیمت مسکن تحت تاثیر چند مرحله کاهشی، در واقعی‌ترین شکل خود نسبت به چند سال اخیر قرار گرفته است هر‌چند نبود تقاضای موثر برای انبوه فایل‌های آپارتمان‌های فروشی، موجب شده عملا تصور کاهش مجدد قیمت‌ها در سال ۹۴، ناشی از نبود مشتری، تقویت شود.
با این حال، برخی دلالان و فعالان بازار مسکن که در نتیجه رکود معاملات طی دو سال گذشته، روند طبیعی فعالیت کاری‌شان با مشکل مواجه شده است؛ این بار برای جبران آنچه رکود مسکن طی دو سال گذشته بر آنان تحمیل کرده، راهکاری متفاوت در پیش گرفته‌اند.
دلالان مسکن: «زیر قیمت» خریداریم
رکود در بازار معاملات مسکن همراه با امیدواری مشاوران املاک برای افزایش قیمت مسکن طی ماه‌های آتی در نتیجه رونق مورد انتظار در بازار مسکن، موجب شده برخی از بنگاه‌های مسکن با استفاده از فرصت نبود مشتری در بازار تقاضای آپارتمان‌های مسکونی، آگهی‌های متعددی در مورد خرید آپارتمان‌های فروشی آن هم به‌صورت زیر قیمت، منتشر کنند.
هم‌اکنون اغلب ستون‌های آگهی مربوط به نیازمندی‌های خرید در بازار املاک، مربوط به مشاوران املاکی است که سعی دارند با استفاده از دو ویژگی فعلی بازار معاملات مسکن شامل رکود و کاهش قیمت و همچنین نبود متقاضی خرید، آپارتمان‌های بدون مشتری مالکان را با قیمتی پایین‌تر از ارزش واقعی شان خریداری کرده و با چند ماه تاخیر آن را در دوره رونق به قیمت روز به فروش برسانند.
در حال حاضر مالکان و سازندگان بسیاری هستند که به دلیل نیاز مالی و نبود مشتری دست به نقد در بازار معاملات مسکن، حاضر به فروش آپارتمان‌های خود با قیمتی پایین‌تر از آنچه هم‌اکنون به‌عنوان قیمت عرف بازار مسکن ارزش‌گذاری می‌شود، می‌شوند.
به همین خاطر است که این روزها، آگهی‌های مربوط به نیازمندی‌های خرید که اغلب از سوی دلالان مسکن منتشر می‌شود، اغلب حاوی عبارت «خرید زیر قیمت» از مالکان آپارتمان‌های مسکونی است.
راه‌حل جدید سازنده‌ها برای رکود
از سوی دیگر، اخیرا، سازندگان مسکن هم که طی دو سال اخیر به ویژه در سال ۹۳ تحت تاثیر رکود معاملات مسکن و فروش نرفتن آپارتمان‌های خود قادر به تامین هزینه‌های مربوط به ساخت وساز مجدد نیستند، از راهکار تازه‌ای برای جبران وضعیت پیش آمده استفاده می‌کنند.
ستون مربوط به معاوضه واحدهای مسکونی یا آپارتمان‌های نوساز با زمین یا املاک کلنگی این روزها در مقایسه با دوره‌های قبل از رونق بیشتری برخوردار شده است.
سازندگان که هم‌اکنون توان مالی کافی برای خرید زمین ندارند و واحدهایشان هم به فروش نرفته است، برای جبران فقدان بنیه مالی متقاضیان خرید، به مالکان زمین یا املاک کلنگی پیشنهاد می‌کنند در برابر ارزش زمین خود آپارتمان‌های نوساز دریافت کنند.
با این شیوه، سازندگان به‌طور متوسط قادر به تامین 70 درصد هزینه ساخت و ساز که هم‌اکنون مربوط به سهم زمین در کلانشهرها می‌شود، خواهند بود.
علاوه بر این، به نظر می‌رسد با توجه به شیوع کوبیدن املاک کلنگی و ساخت آپارتمان‌های نوساز طی سال‌های اخیر در شهرهای بزرگ، این شیوه مورد استقبال مالکان املاک کلنگی هم قرار گیرد.
رهایی از دردسرهای مربوط به ساخت وساز و صرفه جویی دو ساله در زمان تعویض خانه کلنگی با واحدهای نوساز مهمترین مزیت این نوع معامله برای مالکان املاک کلنگی است.
تاثیر شایعه کاهش قیمت املاک لوکس
موج دیگری که در نتیجه وضعیت فعلی در بازار معاملات مسکن ایجاد شده، مربوط به مالکان واحدهای مسکونی لوکس است.
اغلب این مالکان که از چند واحد مسکونی لوکس برخوردارند، به دنبال شایعه کاهش بیشتر قیمت آپارتمان‌های لوکس، به بازار معاوضه مسکن با سایر کالاها مانند خودرو روی آورده‌اند.
نبود مشتری برای بازار آپارتمان‌های لوکس هم یکی دیگر از دلایل این رفتار مالکان این دسته از واحدهای مسکونی است.
کارشناسان و صاحب‌نظران مسکن اواخر سال گذشته پیش‌بینی کرده بودند سال ۹۴ هر چند ممکن است رونق نسبی در معاملات واحدهای مسکونی معمولی و مصرفی ایجاد شود، اما بازار آپارتمان‌های لوکس کماکان مستعد کاهش بیشتر قیمت در نتیجه نبود متقاضی برای خرید این واحدها است.
معاوضه با اتومبیل گران قیمت هم‌اکنون بیشترین شکل معاملات این دسته از آپارتمان‌های گران قیمت را به خود اختصاص می‌دهد.