دست دولت ایران پشت صنایع‌دستی جهان
دنیای اقتصاد: هتل عباسی اصفهان قدیمی ترین هتل جهان میزبان مراسمی بود که هنرمندان اصفهان به واسطه انگشتان هنرمندشان برگ زرین دیگری را در کتاب تاریخ اصفهان رج زدند، جایی که مهمانان بین المللی و ایرانی، مدیران و مسئولان همه مبهوت دستان هنرمند سازنده گچ بری های تالار فیروزه هتل عباسی بودند.

غدا هیجاوی دبیر شورای جهانی صنایع دستی گفت: اصفهان با بسیاری از شهرهای معروف جاده ابریشم ارتباط دارد و از این طریق توانسته شهری مثمر ثمر باشد و حضور مؤثری در جهان داشته باشد. وی بابیان اینکه اصفهان هیچ‌گاه هنر خود را از دست نداده است، گفت: در طول سالیان کارگاه‌های بسیاری در این شهر برگزار شده که توانسته این شهر را به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی ثبت کند.

رییس منطقه آسیا اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی، با اشاره به اینکه تفاوت اصفهان با تبریز و دیگر شهرهای کشور در این است که همه شهرها برای یک صنعت دستی ثبت‌شده‌اند اما اصفهان برای مجموعه‌ای از صنایع‌دستی ثبت‌شده است، افزود: خوشبختانه اهمیت تاریخی اصفهان توسط دولت ایران درک شده است. آن‌ها به‌خوبی می‌دانند که صنایع‌دستی می‌تواند منبع مهمی برای کشور باشد.

هیجاوی بابیان اینکه من و همکارانم می‌توانیم نقش مؤثر دولت ایران را پشت صنایع‌دستی این کشور ببینیم، اضافه کرد: ایران پرداخت و نگهداری صنایع‌دستی کشورش را به‌خوبی شناخته و از این موضوع بسیار مؤثر حمایت کرده است . وی با اشاره به اینکه دولت ایران در بخش آموزش و حمایت از مؤسسات آموزشی نقشی بارز داشته، ادامه داد: خوشبختانه با این حرکت‌ها کیفیت محصولات و صنایع‌دستی ایران بالا رفته است و من شاهد هستم که دولت ایران چگونه برای افزایش کیفیت صنایع‌دستی کشورش تلاش می‌کند.

رییس منطقه آسیا اقیانوسیه شورای جهانی صنایع‌دستی، گفت: برای من مسؤولیت پذیری هنرمندان ایرانی در قبال هنرشان بسیار بااهمیت است و آن‌ها می‌توانند هنر خود را در جهان عرضه کنند و هنر خود را با عنوان میراث فرهنگی در شبکه‌های شهرهای صنایع‌دستی جهان ارائه کنند. وی بابیان اینکه WCC می‌خواهد اهمیت صنایع‌دستی جهان را به دنیان نشان دهد، اظهار کرد: از طریق این سازمان می‌توان جهانگردی و بازاریابی آن را از حالت محلی و ملی به حالت بین‌المللی سوق داد.

همچنین مسعود سلطانی فر گفت: ما موفق شدیم در کنار دستاوردهای دولت تدبیر و امید در عرصه صنایع‌دستی و میراث فرهنگی به توفیق بزرگی دست‌یابیم و اصفهان و تبریز به‌عنوان دو شهر بزرگ خود را به عرصه جهانی فرستاده‌ایم. وی بابیان اینکه در جهان 11 شهر به‌عنوان شهرهای جهانی صنایع‌دستی وجود دارد، گفت: باید بدانیم که از این 11 شهر دو شهر آن متعلق به ایران است که اصفهان به‌عنوان شهر جهانی صنایع‌دستی و شهر تبریز با عنوان شهر جهانی فرش انتخاب‌شده است. همچنین باید به این نکته توجه کنیم که تنها دو شهر در جهان مجموعه صنایع‌دستی را پشتیبانی می‌کنند که یکی از آن‌ها اصفهان و دیگری جیپور هند است.

معاون رییس‌جمهور بابیان اینکه فضای هنر و فرصت هنرنمایی در اصفهان فراهم است، افزود: اصفهان استحقاق گرفتن چنین لقبی را درگذشته‌ها هم داشته است. اصفهان بزرگ بوده و در قلب ایران بزرگ همچون الماسی درخشیده است. اصفهان توانمند بوده و دارای سابقه فرهنگی غنی است اما مسئولان و هنرمندان اصفهان باید بدانید با تبدیل‌شدن این شهر به شهر جهانی شما یک جایگاه ویژه پیداکرده و حالا علاوه بر توسعه، ترویج و آموزش بایستی خود را برای رخ‌نمایی در عرصه بین‌المللی آماده کنید.

سلطانی‌فر با اشاره به اینکه امروز شرایط اصفهان به‌گونه‌ای شده است که هنرمندانش می‌توانند هنرشان را به رخ جهانیان بکشند، ادامه داد: مطمئن باشید در ادامه کشورهای مختلف دنیا از هنرمندان این استان دعوت به عمل خواهند آورد که برای آموزش و ترویج هنرهای صنایع‌دستی اصفهان به کشورهایشان سفر کنید.
وی اضافه کرد: ما در دو سال گذشته موفق شده‌ایم سه اثر بزرگ کشور را در یونسکو ثبت کنیم. شهر سوخته زابل را سال ۲۰۱۴ و شهر تاریخی شوش را به همراه منظر فرهنگی و طبیعی روستای میمند کرمان در سال ۲۰۱۵ به ثبت رسانده‌ایم.

رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور بابیان اینکه ما در حالی سه اثر را در دو سال ثبت کرده‌ایم که هر کشور می‌تواند تنها یک اثر را ثبت جهانی کند، ادامه داد: من این نوید را به شما می‌دهم که در سال آینده یک ثبت زنجیره‌ای از قنات‌های کشور داشته باشیم. یعنی ما می‌توانیم با یک ثبت جهانی که حقمان است، ۱۱ حلقه قنات تاریخی کشور را به ثبت برسانیم.

سلطانی فر به موفقیت دولت تدبیر و امید در تاریخ ایران اشاره کرد و گفت: در طول تاریخ تنها دولت تدبیر و امید است که موفق شده سه مقوله از آثار خروجی کشور را با پیگیری‌های قضایی، حقوقی و قضایی به کشور بازگرداند.
رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور تأکید کرد: در دو سال گذشته در بحث گردشگری درحالی‌که رشد در دنیا 4.6 درصد است، در آسیا 0.5 درصد است باافتخار اعلام می‌کنیم که این میزان رشد در بخش گردشگری ایران به 12 درصد رسیده است.

همچنین معاون صنایع دستی کشور گفت: امروز اصفهان به دو دلیل عمده یعنی گذشته بی‌مانند و پرافتخار همچنین استعدادی کم نظیر به خصوص برای آینده درخشان انتخاب شده و این انتخاب بیانگر آن است که اصفهان اراده کرده تا یکی از اصلی‌ترین بازیگران در حوزه صنایع دستی جهان باشد. اصفهان قصد کرده تا در مدیریت صنایع دستی سهم تعیین کننده ای داشته باشد.

نامور مطلق اضافه کرد: با ثبت اصفهان به شرط اینکه شرایط و الزامات آن رعایت شود، اتفاقات بزرگی خواهد افتاد. تثبیت بازار ، تولیدات کیفی، گردش مالی ، دسترسی آسان، نیروی انسانی مناسب، بخش خصوصی فعال‌تر، برندسازی ممکن، حقوق مادی و معنوی محسوس و ارزآوری بیشتر می شود. همچنین سرمایه گذاری ها افزایش یافته، هزینه‌ها کاهش و اقتصاد محلی رونق می‌یابد. وی به این شروط اشاره کرد و افزود: ایجاد زیرساخت‌های ارتباطات فیزیکی و مجازی مانند توسعه فرودگاه بین المللی، بهبود راه‌ها به ویژه راه‌های ریلی و افزایش جدی پهنای باند اینترنتی، زیرساخت‌های تجاری مانند فضای مناسب حراجی، بورس و گمرک، ایجاد زیرساخت‌های مالی مانند بانک‌ها و بیمه، ایجاد زیرساخت‌های فرهنگی و علمی مانند دانشگاه‌های تخصصی و موزه های بزرگ است.

معاون صنایع دستی کشور با بیان اینکه اصفهان باید بزرگترین شهر تجاری و فرهنگی صنایع دستی جهان شود، ادامه داد: فراموش نکنیم که بزرگ‌ترین سرمایه شهرهای جهانی، سرمایه انسانی است.

نامور مطلق با بیان اینکه عنوان شهر جهانی بیش از اینکه که یک امتیاز باشد، یک مسؤولیت است، اضافه کرد: ثبت شهر جهانی آغاز یک فرایند است. فرایندی برای جهادی کردن یک شهر. بنابراین گرچه تاکنون فعالیت های زیادی برای این منظور انجام شده اما نسبت به فعالیت‌هایی که باید صورت بگیرد هیچ است، بنابراین برای تحقق شهر جهانی در اصفهان باید همه نهادها به دور از اسم و رسم گروه و جریان با هم همدلی و وفاق و هم افزایی داشته باشند.

معاون صنایع دستی کشور خاطرنشان کرد: قصد نداریم فقط اسم عوض کنیم. ما می‌خواهیم ثبتی را جشن بگیریم که ماهیت شهرهای ما و نسبت آن با صنایع دستی، فرش، میراث فرهنگی و گردشگری که دهها هزار میلیارد دلار گردش مالی دارند، تغییر کند. شهرهای ما توسعه یافته‌تر و مردم ما خوشبخت‌تر شوند و برای تحقق آن نه فقط چشم‌ها بلکه باید ساختارها را نیز شست و جور دیگر به زندگی نگاه کرد.