الزام به کارگیری سازه‌های فولادی کارخانه‌ای در ساخت و سازها
تفاهم نامه همکاری مشترک بین سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران و انجمن صنفی تولیدکنندگان سازه های فولادی این استان در حاشیه برگزاری ضیافت افطاری این انجمن منعقد شد. این تفاهم نامه با حضور سعید غفرانی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان، منوچهر شیبانی اصل مدیر کل دفتر سازمان های مهندسی و تشکل های حرفه ای وزارت راه و شهرسازی، معاون شهرسازی شهرداری تهران و هیات رئیسه انجمن صنفی تولیدکنندگان سازه های فولادی به امضا رسید.
در این راستا، رییس انجمن تولیدکنندگان سازه های فولادی استان تهران با بیان اینکه استفاده از سازه های فولادی کارخانه ای باید به صورت یک الزام و ضرورت در فرهنگ ساختمان سازی شکل بگیرد، گفت: هدف ما در واقع هشدار به بخش ساختمان است؛ در حال حاضر ۷۵ درصد ساخت و ساز را ساختمان های زیر پنج طبقه تشکیل می دهند که متاسفانه نسبت به کیفیت سازه های این ساختمان ها توجه نمی شود.
اسداله باقرزاده با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان ها، شهرداری ها و وزارت راه و شهرسازی از توجه جدی به کیفیت سازه ها غافل شده اند، اظهار داشت: تفاهم نامه موجود تاکید بر این موضوع دارد که کلیه ساختمانهای در دست ساخت طبق قانون به صورت کارخانه ای ساخته شوند.
به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان سازه های فولادی استان تهران، قانون مقررات ملی ساختمان حدود ۲۰ سال است تصویب شده و طبق همین قانون رعایت و اجرای آن الزاما باید توسط مهندس و کارفرما انجام شود که متاسفانه نسبت به اجرای این قانون کوتاهی شده است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: انجمن صنفی تولید کنندگان سازه های فولادی استان تهران به عنوان یک خدمت ملی و برای اجرای این قانون، نسبت به انعقاد این تفاهم نامه با سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران اقدام نمود و امید است که نتیجه مطلوب در آینده نزدیک حاصل شود.
باقرزاده با تاکید بر اینکه هدف از تشکیل این کنفرانس بررسی شیوه جدید تولید سازه و آشنایی با دستگاه ها و نحوه انجام آن است، تصریح کرد: تکنولوژی روز ساخت سازه های فولادی موضوعی است که در کشور ایران از قلم افتاده و انجمن صنفی ما برای اولین بار قصد دارد برگزارکننده کنفرانس ملی ساخت سازه های فولادی باشد.


هدف ما، بهره‌برداری از ساختمانی مقاوم در برابر زلزله است
انجمن صنفی تولیدکنندگان سازه‌های فولادی استان تهران در سال ۱۳۸۹ با تلاش جمعی از تولیدکنندگان اسکلت فلزی و سوله ثبت قانونی گردید. از ابتدای تاسیس تاکنون و طی چند سال گذشته، همه اعضای این انجمن صنفی مصمم به ارتقای فنی و کیفی سازه‌های فولادی و نیز الزام همه تولیدکنندگان به اجرای استانداردهای رایج در کشور و در نهایت تولید محصولی با کیفیت و استاندارد بوده و هستند. براساس همین اصل و راهبرد، هیات مدیره انجمن صنفی نسبت به عقد تفاهم‌نامه سازمان‌های ملی استاندارد و انجمن علمی سازه‌های فولادی ایران و نیز جلسات مکرر معاونت شهرسازی شهرداری تهران و مسائل مهندسی شهرداری تهران و شرکت محترم شهرک‌های صنعتی استان تهران اقدام نمود که حاصل بخشنامه‌های سازمان مهندسی شهرداری تهران و معاونت فنی شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران مبنی بر لزوم استفاده از اسکلت فلزی کارخانه‌ای و آن هم کارخانه‌ای است که دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت صنعت می‌باشد. از زمان مطرح شدن استاندارد سری ایزو ۳۸۴۴ یا موضوع الزامات کیفیتی جوشکاری در سازه فولادی کلیه اعضا، این انجمن صنفی با استقبال از استاندارد مذکور نسبت به استقرار آن اقدام نمودو منتظر اقدام مراجع ذی‌ربط است.
انجمن صنفی به منظور دستیابی به اهداف خود که یکی از آنها اتحاد به منظور ارتقا و به وجود آوردن رویه فنی هماهنگ و یکسان است و در اساسنامه درج شده، نسبت به سازمان‌دهی فعالان عرصه تولید صنعتی سازه فولادی اقدام کرده و با ایجاد ساختار سازمانی مبتنی بر مدریت مشارکتی برای کلیه اعضا و تشکیل کمیته‌های تخصصی در زمینه استاندارد، ارزیابی، حقوقی، آموزش و فناوری‌های نوین و ارتباط با سازمان‌ها اقدام نموده ایم تا با کارگروهی و ایجاد سینرژی مناسب در اعضا، بتوانیم تشکلی صنفی، فراگیر و متحد ایجاد نماییم. بر همین اساس، توانستیم شرکت تعاونی سهامی عام توسعه سازه فولاد ایرانیان با سهامداری اعضای توانمند، ویژه و خاص را در کشور تاسیس کنیم که تا به امروز اتفاق نیفتاده بود. این شرکت تعاونی با شکل حقوقی واحد ولی متشکل از کارخانجات متعدد تولیدکننده سازه فولادی، خواهد توانست بزرگ‌ترین ظرفیت تولید سازه را داشته باشد. شرکت مذکور در زمینه خریدهای گروهی به منظور پایین آوردن قیمت تمام شده برای کارخانجات عضو دارای توانمندی ویژه‌ای است و نیازمند همدلی و همیاری تمامی صنعتگران و مسئولین مملکتی می‌باشد. ویژگی دیگر انجمن صنفی که مندرج در اساسنامه انجمن است، و به عنوان اهداف اختصاصی مطرح است، همکاری وزارت راه، مسکن و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی می‌باشد. خاطرنشان می سازم که این انجمن آماده هرگونه همکاری و تعامل با سازمان‌های مهندسی و مراجع فنی، علمی ، دانشگاهی و کلیه مراجع وارد در صنعت سازه فولادی است و خواستار همراهی همه ارگان‌ها در تدوین مقررات و استانداردسازی سازه‌های فولادی.
درحال حاضر، خواسته عمومی کشور عزیزمان ایران، تدبیر و امید است. ما نیز همگام و همراه با جامعه و عموم کشور پیام تدبیر و امید در حوزه سازه فولادی داریم. از کلیه هموطنانمان در این حوزه دعوت می‌نماییم که با تدبیر، طراحی و محاسبات دقیق و تهیه نقشه‌های فنی براساس مقررات ملی ساختمان و رعایت دقیق اصول فنی در ساخت و اجرای اسکلت تمام فولادی توسط کارخانجات تولیدکننده اسکلت فلزی و دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت صنعت، خلاء نسبی و نگرانی را از هم‌میهنان عزیزمان دور کنیم و با ارتقای فرهنگ ساخت اسکلت کارخانه‌ای که صراحتا در مقررات ملی ساختمان (مبحث دهم) به آن اشاره شده، به افزایش امیدواری جامعه نسبت به موضوع کیفیت در سازه فولادی مقاوم در مقابل زلزله بپردازیم. به همین منظور، این انجمن و تمامی اعضای آن دارای راهکار و پیشنهاداتی مناسب و قانونی اند که فقط با تغییر شیوه اجرایی موسوم قابل اجرا هستند. براین اساس، ابتدا در هنگام صدور مجوز ساختمانی، کارخانه های تولیدکننده سازه فولادی که همگی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت صنعت هستند و نیز دارای مهندسین محاسب اسکلت کارخانه و طراح سازه فولادی می‌باشند، باید طراحی اولیه را توسط مهندس محاسب اسکلت کارخانه‌ای و با گزارش مهندس نقشه‌بردار براساس ابعاد و زوایای واقعی زمین انجام دهند و سپس مهندس محاسب عضو سازمان نظام مهندسی و انتخاب شده و تائید صلاحیت شده توسط این سازمان، نسبت به کنترل مجدد محاسبات و نقشه‌های تهیه شده اقدام کرده و در نهایت پس از تاییدیه‌های لازم نقشه‌های اجرایی در کارخانه تولیدکننده اسکلت فولادی و با نظارت همان مهندس طراحی و محاسب کارخانه‌ای و با همکاری مشترک با دستگاه نظارت عضو نظام مهندسی، اسکلتی با کیفیت و استاندارد به دست مالک ساختمان برسد. این روش، از مشکلات رایج در صنعت سازه فولادی از قبیل عدم تطابق مسائل اجرایی اسکلت با واقعیت ابعادی زمین و مصالح و مقاطع فولادی موجود در بازار و یا پرت مصالح ناشی از طراحی و یا دیگر اشکالات رایج که بعضا موجب اختلاف مالک ساختمان و تولیدکننده و یا طراح و دستگاه نظارت می‌گردد، جلوگیری می کند. همچنین با تغییر شیوه رایج کیفیت اجرا و ساخت و برپایی اسکلت فولادی به لحاظ کارخانه‌ای شدن بخصوص در موضوع جوشکاری نفوذی و کنترل ابعادی و شیوه صحیح اجرای اتصالات، باعث صرفه‌جویی در مصالح فولادی و کاهش پرت مصالح و نیز عدم ضایع شدن وقت و سرمایه مالکین و مهندسین درگیر در پروژه می‌گردد و در نهایت موجب پیشرفت چشمگیر در سطح کلان جامعه با موضوع اسکلت فلزی استاندارد و با کیفیت می‌شود.
هدف همه ما، بهره‌برداری از ساختمانی مقاوم در برابر زلزله است، بنابراین باید دست به دست هم دهیم و با همکاری و همدلی با یکدیگر، با اساتید دانشگاه و دانشجویان و مسئولین شهرداری و سازمان نظام مهندسی و همه فعالان حوزه‌های مربوط به سازه‌های فولادی، با ایجاد ساختاری تعاملی و مناسب با شرایط ملی و منطقه‌ای کشور عزیزمان ایران، همگی سربلند در پیشگاه عدل الهی و وجدان خودمان باشیم.
اسداله باقرزاده
رییس انجمن صنفی تولیدکنندگان سازه‌های فولادی استان تهران