«تیتراژخوانی» یکی از بحث‌های داغ محافل شعر و موسیقی در سال‌های اخیر بوده است. بسیاری از خواننده‌ها در این سال‌ها با حضور در سریال‌ها توانستند به شهرت برسند و همین اتفاق رقابت در بین هنرمندان را برای اجرا در یک سریال به اوج رسانده است. از سوی دیگر تیتراژخوانی همواره منتقدان زیادی هم داشته و خیلی‌ها بر این باورند که خوانندگانی تنها به واسطه حضور در سریال‌ها به شهرت رسیده‌اند و هرگز لایق جایگاهی که پیدا کرده‌اند نبوده‌اند. البته یک عده پا را فراتر گذاشتند و از زد و بندهای پشت پرده مالی بین خوانندگان و دست‌اندرکاران ساخت سریال‌ها بحث‌هایی را مطرح کردند. این بحث‌ها همیشه با فرارسیدن ماه مبارک رمضان و آغاز پخش سریال‌های ویژه این ایام به اوج می‌رسد. امسال هم تلویزیون سریال‌ها و برنامه‌هایی را روی آنتن می‌برد که خوانندگان نام‌آشنایی در آنها حضور دارند. خوانندگانی که در عرصه موسیقی شناخته شده هستند و دیگر به اجرای تیتراژ برای کسب شهرت نیازی ندارند.


صدای علیرضا قربانی در «مدینه»
تیتراژ سریال «مدینه» به کارگردانی سیروس مقدم که از شبکه یک سیما پخش می‌شود، با صدای علیرضا قربانی همراه است و کارن همایونفر آهنگسازی آن را بر عهده دارد.
قربانی تاکنون خوانندگی تیتراژ سریال‌های تلویزیونی زیادی را برعهده داشته است. «مدار صفر درجه»، «شب دهم»، «کیف انگلیسی»، «سایه آفتاب»؛ اینها هنوز معروف‌ترین آهنگ‌های علیرضا قربانی در بین مردم هستند. قربانی یکی از معدود خواننده‌های سنتی بود که با تیتراژهای تلویزیونی معروف شد البته قربانی قبل از خواندن این تیتراژ‌ها هم به صورت حرفه‌ای در موسیقی فعالیت داشته است. او خواننده ثابت ارکستر ملی ایران بود که فرهاد فخرالدینی رهبری آن را
برعهده داشت.


زانیار خسروی در «فاخته»
زانیار خسروی به تازگی به جمع خواننده‌های رسمی کشور پیوسته است. او متولد سال ۱۳۶۴ است و در کارنامه‌اش فعالیت‌های مختلفی به چشم می‌خورد. البته خیلی‌ها او را به واسطه برادر بزرگ‌ترش سیروان خسروی می‌شناسند. او علاوه ‌بر کار خوانندگی و تنظیم آهنگ بازیگری هم می‌کند و در فیلم «برف روی کاج‌ها» اثر پیمان معادی ایفای نقش کرده است.
امسال خوانندگی تیتراژ سریال «فاخته» که از شبکه ۲ سیما روی آنتن رفته، بر عهده زانیار خسروی گذاشته شده است. او تاکنون خوانندگی تیتراژ سریال‌های تلویزیونی را تجربه نکرده است و این اولین تجربه کاری‌اش در این عرصه به‌شمار می‌آید.


محمد علیزاده در «جشن رمضان 93»
از روز اول ماه مبارک رمضان تیتراژ آغازین برنامه «جشن رمضان» با صدای «محمد علیزاده» پخش شد. محمد علیزاده برای این تیتراژ قطعه احساسی را آماده کرده است که ترانه آن از سروده‌های «فرزاد حسنی» است.
برنامه جشن رمضان هر شب از شبکه تهران پخش می‌شود و این سومین سال متوالی است که علیزاده در قالب تیتراژ این برنامه به قاب تلویزیون قدم می‌گذارد. محمد علیزاده یکی از خواننده‌هایی است که طی سال‌های گذشته آثار ماندگاری نظیر «خدا باهام بهم زده»، «شهر باران»، «هواتو کردم» و «با اینکه تنهایی» و ... را برای تیتراژهای ماه رمضان تولید کرده است.pic1


مازیار فلاحی در «هفت سنگ»
مازیار فلاحی هر چند سال‌ها در زمینه موسیقی فعالیت داشت، اما شهرتش را مدیون همکاری در سریال «قلب یخی» است که در شبکه خانگی توزیع می‌‌شد و بعد از وقفه‌ای طولانی‌مدت این روزها ساخت آن ادامه پیدا کرده است.
این خواننده چند سال پیش آلبومش را هم با نام قلب یخی روانه بازار کرد و بسیار مورد توجه قرار گرفت.
در واقع او با قلب یخی خیلی زود توانست به یکی از محبوب‌ترین خوانندگان پاپ کشور تبدیل شود. تیتراژ تنها سریال طنز ماه رمضان امسال را که «هفت سنگ» نام دارد مازیار فلاحی می‌خواند. در کارنامه کاری‌ تلویزیونی این خواننده، خوانندگی تیتراژ سریال «قلب‌یخی»، «یلدا» و ... به ثبت
رسیده است.


مرتضی پاشایی و مهدی یراحی در ماه‌عسل
ماه عسل یکی از برنامه‌هایی است که در سال‌های اخیر توانست خواننده‌های زیادی را به شهرت برساند. از این رو خیلی‌ها دوست دارند در این برنامه حضور داشته باشند؛ اما علیخانی شگرد خاص خوش را دارد. برنامه این مجری که هرسال در ماه مبارک رمضان روی آنتن می‌رود، امسال هم با دو خواننده، تیتراژ ابتدایی و پایانی‌اش را آماده می‌کند.pic۲
مرتضی پاشایی و مهدی یراحی از خوانندگان تیتراژ ابتدایی و پایانی این ویژه برنامه هستند. از جمله کارهای مهدی یراحی در تلویزیون می‌توان به سریال «ساختمان پزشکان» و برنامه‌هایی چون «ماه عسل»، «شب شیشه‌ای»، «بوی عیدی» و ... اشاره کرد.
مرتضی پاشایی که خوانندگی تیتراژ ابتدایی «ماه عسل» امسال تلویزیون را بر عهده دارد، چند ماه قبل تیتراژ ویژه برنامه تحویل سال شبکه سه را گروهی اجرا کرده است. تیتراژ ابتدایی «ماه عسل» در سال گذشته با صدای فرزاد فرزین و همچنین تیتراژ پایانی آن با صدای مهدی یراحی همراه بود.