الگوبرداری از دیگران، میانبری برای تعالی در شرکت‌های ایرانی است

به گزارش دنیای اقتصاد در چهاردهمین همایش تعالی سازمانی وزیر صنعت با بیان اینکه بهره‌وری خمیر مایه تعالی سازمانی است گفت: باید بررسی شود که چرا در برخی بخش‌ها بهره‏وری نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه تا حدی کاهش نیز یافته است. وی تاکید کرد: بهره‌وری در بخش کشاورزی نیز در حال افزایش است ولی در مجموع وضعیت ملی بهره‌وری خوب نیست. وزیر صنعت با تاکید بر اینکه باید ریشه‌های این کاستی را بیابیم ادامه داد: بهره‌وری نیروی کار بهتر از بهره‌وری سرمایه در کشور است و دوستان همت کنند، با یک روش اجرایی، بهره‌وری را مورد مطالعه قرار دهند. وی با بیان اینکه روش بهره‌وری دو گونه است یکی با مطالعات دانشگاهی و آسیب شناسی، که اغلب به توصیه و گزارش می‌انجامد و به نظر من اکثر این مطالعات در کتابخانه‌ها باقی می‌ماند تصریح کرد: با تعارف نمی شود کشورداری کرد و تعالی جامعه را بوجود آورد و ما باید در این جدی باشیم.

وی با بیان اینکه ما باید تفکر اجرایی داشته باشیم و تفکر تئوری را به صورت بومی و تجربی پیاده کنیم تاکید کرد: باید مسائل فرهنگی را در مطالعات جدی بگیریم و به دقت موشکافی کنیم. وی تاکید کرد : معتقدیم اگر تلاش جدی صورت نگیرد، سالها هم که بگذرد بهره‌وری درست نخواهد شد و باید تصمیم جدی بگیریم که در بخش صنعت، معدن و تجارت و نیز بانکداری و کشاورزی و غیره بهره‌وری را افزایش دهیم . وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد : بانکها در کشور ما از رقابت عقب افتاده اند، در دنیا بانک‌ها از محل خدمات ارایه داده شده به سودآوری می‌رسند، ولی بانکهای ایرانی از تفاوت نرخها قصد درامد زایی دارند و باید شیوه‌های خود را در سودآوری تغییر دهند. بانک‏ها در مورد صدور ضمانتنامه ارزی باید به صورت موردی از بانک مرکزی مجوز بگیرند. ما به دنبال این هستیم که این مسئله را آزاد کنیم. به هر حال بانک‏ها هیات‏مدیره دارند اما در این راستا اعلام می‏کنند ممکن است پنج سال دیگر دچار کمبود ارز شویم و این مسئله کارمان را با مشکل مواجه می‏کند. حال سوال من این است که به چه دلیل بانک‏ها ایجاد شده‏اند؟ مگر هیات‏مدیره ندارند و صلاحیت‏شان تایید نشده؟ پس علت این محدودیت‏ها چیست؟

وی بااشاره به برجام و توفیقات بعد از آن افزود: چرا باید روی مسایلی مثل برجام که خیر ملت در آن است اختلاف داشته باشیم، د ر اقتصاد نداشتن ال سی، مبادله و تجارت با دنیا بسیار سخت است و نباید در چیزهای بدیهی اختلاف داشته باشیم و در مواردی که به خیر صلاح کشور است متحد و همراه باشیم. نعمت زاده با بیان اینکه قوانین و مقررات پولی در برخی موارد بازدارنده است اظهار داشت: در کشور ما بانک‌ها مجاز نیستند ضمانت نامه ارزی صادر کنند و دنبال این هستیم که آن را آزاد و فضا را برای کار و توسعه و تعالی سازمان‏ها باز کنیم و با رویکرد جدی به دنبال کاهش رتبه فضای کسب و کار در کشورمان باشیم. وزیر صنعت با بیان اینکه شرکتهای متعالی برای مقایسه خود و روند بهبود سازمانشان بهتر است از بنگاههای برتر و سرآمد جهانی الگوبرداری کنند گفت: ما باید خودمان را با بنگاههای تراز اول جهانی مقایسه کنیم، در بسیاری از بخشهای صنعتی و خدماتی و بانکی بنگاههای زیادی وجود دارند که از ما با بهره‌وری بسیار بالاتری فعالیت میکنند و این راه را طی کرده اند.

ما باید انها را الگو قرار دهیم که روزی بنگاههای کشور خودمان تبدیل به الگو برای سایر بنگاههای تراز اول جهانی شوند. وی افزود: اگر می‌خواهیم مشکل اشتغال را در کشور حل کنیم باید برخورد جدی داشته باشیم مثل همان کاری که رییس جمهور برای کاهش تورم انجام داد و در هر کاری اگر جدی باشیم به بهره‌وری و تعالی سازمانی می‌رسیم . نعمت زاده گفت: نهادهایی مانند سازمان مدیریت صنعتی می‏توانند بهره‌وری دولت را اصلاح کنند و تعالی سازمانی را در آن مستقر کنند و ما در وزارت صنعت، معدن و تجارت حاضریم به عنوان پایلوت در این امر پیشقدم شویم.