خواب بهتر است یا سرعت؟!
آنقدرها هم دور نیست، همین 3 سال پیش را می‌گویم! زمانی که غرش پیشرانه‌های پر‌توان خودروهای GT در پیست آزادی تهران خواب شیرین صبح جمعه را از چشمانمان می‌ربود و به هر نحوی شده خودمان را به پیست آزادی تهران می‌رساندیم تا اوج هیجان را تجربه کنیم. اما حالا تقریبا سه سالی می‌شود که کیفیت برگزاری مسابقات سرعت آنقدر تنزل کرده که برای دیدن مسابقه دیگر آن شور و اشتیاق قدیمی فوران نمی‌کند. حالا بسیاری از علاقه مندان خواب شیرین یک روز تعطیل را به سکوهای کثیف، صندلی‌های شکسته و مسابقات سطح پایین پیست ترجیح می‌دهند. سه سالی از برگزاری یک کلاس آزاد درست و حسابی گذشته است. سه سالی از سبقت‌های زیبای کلاس 2000 جی‌تی هم گذشته است. سه سالی می‌شود که 1600 جی‌تی و 1400 جی‌تی رنگ و بوی سابق را ندارد و جای آنها را کلاس بی‌ام‌و اختصاصی، تویوتا GT86، جنسیس، توربو اختصاصی، هوندا سیویک و از این دست گرفته است. کلاس‌هایی که نه تعریف خاصی از قوانین دارند و نه حتی برای استارت زدن تایم گیری می‌کنند.

مسابقه سرعت قهرمانی کشور که روزی گل سر سبد ورزش‌های موتوری در ایران بود، حالا بدل به فضایی برای رقابت‌های دستگرمی و خودمانی شده است. حالا نه دیگر خبری از نمسیس‌های ۲۷ است و نه پیکار E۳۶ ۱۰ سیلندر آلمانی با فورد آمریکایی. حتی هوندا‌های سیویک و گلف‌ها هم در گاراژها در خوابی طولانی هستند. رضا پازند، مسوول کمیته سرعت در مورد عدم حضور خودروهای جی‌تی و کیفیت پایین مسابقات به دنیای ماشین می‌گوید: بعضی از مشکلات به هزینه‌ها و... باز می‌گردد اما ما هم نمی دانیم خودروهایی که آماده هستند چرا در مسابقات شرکت نمی‌کنند؟ تیم برگزاری مسابقات سرعت همیشه آماده است تا کلاس‌های جی‌تی را برگزار کند و از حضور شرکت‌کنندگان هم استقبال می‌کنیم. اما وقتی این عزیزان در مسابقات شرکت نمی‌کنند ما مجبور هستیم کلاس‌های دیگری را برای تماشاگران دایر کنیم. هر چند در سال آینده با قوانین جدید امیدوارم مسابقات رنگ و بوی بهتری به خود بگیرد.

در چند ماه اخیر همیشه سخن از تغییر قوانین مسابقات بوده است؛ هر‌چند این سخن حتی در سه سال گذشته هم همیشه شنیده شده است. اما مراد بذرافشان، مسوول کمیته فنی در این‌خصوص می‌گوید: مسابقاتی که در حال حاضر برگزار می‌شود از نظر قانونی آنقدرها با قوانین بین‌المللی هماهنگ نیست و قوانین بعد از سال‌ها نیاز به یک بازنگری دارد. ما خوشبختانه به اتفاق دیگر اعضای کمیته فنی این قوانین را با توجه به استانداردهای فدراسیون جهانی (FIA) تدوین کرده و مدتی است که به مسوولان فدراسیون تحویل دادیم تا بررسی و تاییدیه شود. هر‌چند این قوانین هنوز تایید رسمی از سوی مسوولان فدراسیون نگرفته است اما به هر حال پایه و اساس قوانین همین چیزی است که در دست بررسی قرار دارد.

مسوول کمیته فنی ادامه می‌دهد: شاید زمان از نظر شرکت‌کنندگان و تیونرها برای اعمال تغییرات کافی به نظر نرسد اما باید بگویم این تغییرات آنقدرها گسترده نیست که طی ۳ ماه نتوان خودروها را با آنها هماهنگ کرد. هر آنچه که در قوانین جدید نوشته شده ممنوع و دیگر موارد آزاد است. در سال آینده ایمنی برای تیم فنی مهم‌ترین‌ نکته است و هیچ‌چیز نمی‌تواند بر آن اولویت پیدا کند. او درخصوص کلاس‌هایی مثل بی‌ام‌و اختصاصی و جنسیس و... هم به دنیای ماشین گفت: در همه‌جای دنیا این کلاس‌ها به‌صورت اختصاصی برگزار می‌شود. البته نه در روزی که مسابقات قهرمانی در حال برگزاری است زیرا این کلاس‌ها به‌صورت رسمی دارای امتیاز قهرمانی نیستند و معمولا در قالب کلوپ‌ها با هم پیکار می‌کنند. نظر کمیته فنی هم این است که در سال آینده این کلاس‌ها نباید در خلال مسابقه قهرمانی کشور برگزار شود. او ادامه می‌دهد: امیدواریم که در سال آینده به سمت مسابقاتی برویم که تیم‌ها در آن شرکت می‌کنند نه اشخاص، به این ترتیب شک نکنید مسابقات قانون محور می‌شود، نه راننده محور. ضمنا اسپانسر‌ها تیم‌ها را حمایت می‌کنند به این ترتیب تیم باید بتواند نظر اسپانسر را جلب کند، این روال در همه دنیا جاری است. آخرین مسابقه سرعت سال با نام جام قهرمانان فقید سعید اعرابیان و احمد شرقی روز جمعه ۱۴ اسفند ماه در پیست آزادی و در حضور محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان برگزار شد.