مرزی بودن آذربایجان، فرصتی استثنایی برای سرمایه گذاران
میر قاسم میرزاده متولد سال ۱۳۳۴ در روستای شهیدپرور و انقلابی "پر" در ۲۰ کیلومتری شهرستان ارومیه است.وی مدرک دکترای اقتصاد و بازرگانی دارد.میرزاده به عنوان یکی از خودساخته ترین فعالان اقتصادی آذربایجان غربی، در دو دهه اخیر نام خود و محصولات واحد تولیدی اش را در بین برترین چهره ها و واحدهای تراز اول صنعتی کشور تثبیت کرده و همزمان توفیقات او در زمینه ساخت مخازن پلی اتیلن از وی یک چهره صنعتی جهانی ساخته است.او در سال ۶۶ واحد تولیدی صنعتی "ایران پاش" را به تعبیر خود در آلونکی به ابعاد ۲ در ۲ متر راه اندازی کرد، اما امروز این واحد تولیدی به عنوان بزرگترین کارخانه تولید کننده مخازن پلی اتیلن در جهان در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده است. خبرنگار دنیای اقتصاد در گفت و گوی پیش رو به تشریح چگونگی توفیقات این شرکت از زبان مدیرعامل ایران پاش پرداخته و اهداف، برنامه‌ها و چشم انداز شرکت را در عرصه صنعت و تولید جویا شده است.
***
به خاطر دارم در دهه نخست انقلاب در جهاد سازندگی مشغول فعالیت بودید،همین طور است؟ در دهقان صنعت نیز فعالیت داشته‌اید؟
بله، اوایل دهه ۶۰ در جهاد سازندگی و در دهقان صنعت که از زیرمجموعه های این نهاد بود کار می کردم.
به اذعان بسیاری از چهره های مدیریتی منطقه، استاندار آذربایجان غربی همچنان روحیه جهادی آن سالها را حفظ کرده و همواره در مدیریت خود به خاطرات آن دوران اشاره می کند، گویا برکات جهاد سازندگی با انحلال و ادغام آن با وزارت کشاورزی از بین نرفته است.
جهادگران هیچگاه آن دوران را فراموش نمی کنند. از خداوند آرزوی توفیق برای همه جهادگران و به ویژه آقای سعادت را دارم.
آقای میرزاده،شما اکنون چهره ای بین المللی در عرصه اقتصاد هستید، بنابراین دانستن دیدگاه های اقتصادی شما برای مخاطبان بسیار مهم است.اصلی ترین مشکلات واحدهای صنعتی استان و کشور را چه می‌دانید؟
مهم ترین مشکل اقتصاد کشور بانک ها هستند. از منظر یک تولید کننده و یک فرد صنعتی سودها و کارمزدهایی که از سوی بانک ها دریافت می شود به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد. در دنیا هیچ بانکی با این میزان کارمزد و با این حجم سود بانکی وجود ندارد.
حتی در کشورهای اروپایی و امریکا که با نام بهره بانکی از آن یاد می کنند، نیم تا یک یا یک و نیم درصد بهره دریافت می‌شود، در صورتی که در بانک های کشورمان بیش از ۲۰ و چند درصد بهره بانکی به نام کارمزد و سود و عناوین به ظاهر موجه دریافت می شود که به نظرم مسائل شرعی در پی دارد.
از عمده عوامل ورشکستی واحدهای صنعتی در ایران، رفتن آنها به زیر پرچم بانک هاست. حتی یک مورد بزرگ صنعتی و تولیدی را سراغ ندارم که با استفاده از وام بانکی به موفقیت دست یافته باشد. نتیجه گرفتن این وام ها با آن همه بهره بانکی، یا در زندان بودن مدیران کارخانه ها و یا ورشکستگی و تعطیلی واحدهاست. به نظر شما چه میزان از واحدهای صنعتی آذربایجان غربی به این وضعیت مبتلا هستند؟ گویا در صنایع فولاد و سیمان تعدادی از تولیدکنندگان استان وضعیت مطلوبی ندارند.
ببینید، در استان ما اغلب صنایع در دست بخش خصوصی است که بیشتر آنها به مشکلاتی که اشاره کردم دچار هستند.
به عنوان یک تولید کننده موفق که واحد تولیدی‌تان تقریباً در کنار مرز واقع شده، وضعیت سرمایه گذاری در آذربایجان غربی را چگونه می بینید؟
آذربایجان غربی به سبب برخوردار بودن از موقعیت مرزی، آنطور که باید و شاید مورد استقبال سرمایه گذاران قرار نمی‌گیرد. در صورتی که مرزی بودن این استان برای سرمایه‌گذاران یک فرصت است، نه تهدید.
نیاز است شهرهای مرزی با فراهم سازی زیرساختهای ارتباطی و خدمات عمومی، بیشتر مورد توجه و رسیدگی دولت قرار گیرند تا سرمایه گذاری در آنها رونق یابد.
با توسعه سرمایه گذاری در شهرهای مرزی، مرزنشینان و عشایر با انگیزه های بیشتر و بهتر برای سکونت در زادگاه خود، رونق پیشرفت مناطق مرزی را نیز در پی می آورند.
مرزهای آذربایجان غربی پل ارتباط ایران و اروپاست و این موقعیت مرزی بهترین فرصت برای سرمایه گذاران است. امیدواریم با برنامه ریزی دقیق توسط استاندار آذربایجان غربی به اهداف بلندی که برای این موضوع در بخش صنعت، تجارت و بازرگانی ترسیم شده است، دست یابیم.
با توجه به اینکه استاندار آذربایجان غربی دغدغه سرمایه گذاری دارد، چقدر به رونق سرمایه گذاری در دوره استانداری وی خوش بین هستید؟
در هر پست و مقامی، در ابتدای کار یک مدیر مشکلات بزرگ و متعددی وجود دارد؛ اما با گذر زمان و اعمال مدیریت صحیح از انبوه مشکلات کاسته می شود. آقای سعادت استاندار آذربایجان غربی، سابقه چندین دوره استانداری دارند و بدون شک تجربیات ارزشمندی کسب کرده اند و مطمئنا در این دوره با تسلط بیشتری که یافته‌اند توانایی حل مشکلات استان را خواهند داشت و من به توفیقشان امیدوارم.
با توجه به اینکه در دوره مدیریتی گذشته استان، بین دولت و فعالان بخش خصوصی در قالب نحوه برگزاری و نتایج انتخابات اتاق بازرگانی که شما نیز جزو کاندیداها بودید، چالش هایی وجود داشت، تعامل استاندار را با اتاق بازرگانی ارومیه چگونه می بینید؟
به عقیده من برای استاندار کنونی فرقی ندارد که افراد اقتصادی و صنعتی از چه طیفی هستند و ایشان با هر شخصی که انگیزه خدمت در خاک وطن و پیشرفت آذربایجان غربی را داشته باشد همکاری و تعامل دارد.
کدام یک از رکودهای شما در کتاب گینس ثبت شده است؟
ایران پاش در سال ۸۶ به عنوان بزرگترین تولید کننده مخازن پلی اتیلن در جهان در کتاب گینس ثبت شد.
به غیر از کارخانه شما، آیا کارخانه دیگری در ایران با تولیدات متفاوت در گینس ثبت شده است؟
اطلاعی ندارم.
با توجه به لیاقت و ارزش شرکت شما برای دریافت این رتبه جهانی،آیا از سوی دولت مورد حمایت و تشویق خاصی قرار گرفته اید؟
رفع موانع سلیقه ای و قانونی بزرگترین کمک دولت به تولید کنندگان و صنعت گران است


اگر توجه کنید، هر افتخار و مدالی که در هر رشته ورزشی کسب می شود سالها در اذهان می ماند و از آن به خوبی یاد می شود، اما تنها چیزی که در ایران به آن بها داده نمی‌شود موضوع صنعت و افتخارات کسب شده در این عرصه است.
ما انتظار هیچ گونه کمک مالی از دولت نداریم. تنها خواسته ما رفع موانع دست و پا گیر از جلوی راه صنعت است. از دولت می‌خواهیم قوانینی را که سبب می شود تولید کننده از اهداف خود دور شود، از پیش پا بردارد.
ما نه به کمک مالی و نه به کمک فکری دولت احتیاج نداریم. رفع موانع سلیقه ای و قانونی بزرگترین کمک دولت به تولیدکنندگان و صنعت گران است.
کدام موانع را خودتان از سر راه برداشته اید؟
از سال ۶۶ که آغاز به فعالیت در این واحد تولیدی کرده ام، مشکلات بسیاری پیش رو بوده که به غیر از خدا از هیچ کس برای رفع آنها کمک نگرفته ام، چون برنامه و هدف داشته ام و بر اساس وضعیت اقتصادی کشور و منطقه مطالعات لازم را انجام داده و در این مسیر با چشم باز قدم برداشته‌ام.
بزرگترین رقیب شما در جهان کیست؟
شرکت ما عضو انجمن جهانی رشته تخصصی خود است و مرکزیت انجمن در نیویورک است. هر سال گردهمایی جهانی این انجمن در کانادا تشکیل می شود و تاکنون شاگرد اول این کنفرانس و سمینار ایران بوده است. بعد از ایران، بزرگترین تولید کننده مخزن پلی اتیلن در استرالیاست که فاصله بسیار زیادی با توانمندی شرکت ما دارد.
سیستم تولید ما و شرکت استرالیایی تقریباً یکی است اما نوع دستگاه و ابزارهای مکانیکی فرق دارند.
در مورد آینده اقتصاد کشور چه پیشنهادی دارید ؟
رفع موانع سلیقه ای و قانونی بزرگترین کمک دولت به تولید کنندگان و صنعتگران است.
چه راهکاری برای مقابله با تورم پیشنهاد می‌کنید؟
پتروشیمی ارتباط مستقیمی با مواد پلی اتیلنی دارد. تشویق سرمایه گذاران به استحصال به جای صادرات مواد خام، راهکار افزایش تولید است.
پیشنهادات شما در مورد تولید و صادرات مواد پلی اتیلنی چیست ؟
۱- درآمد دولت باید از طریق تولید و صادرات ایجاد شود، نه از افزایش مواد اولیه. در صورت افزایش مواد اولیه شیمیایی تورم در جامعه ایجاد می شود و دولت به اقشار جامعه ضربه وارد می کند. وزیر نفت باید با اطلاع رسانی به سرمایه گذاران داخلی و خارجی، دعوت از آنان از طریق انجمن مواد پلی اتیلنی به ایران و تشویق آنان به سرمایه گذاری در این کشور به افزایش تولید و صادرات در این زمینه کمک کند . حتی اگر ۵ درصد در این زمینه سرمایه گذاری شود، به نفع ملت ایران است. ذخایر گازی که توسط کشورهای عربی استخراج و استفاده می شود و ما همچنان به نظاره آن می نشینیم را می توان به کشور منتقل کرده و موجبات پیشرفت را فراهم کنیم .
2- در کشورهای صنعتی، بانکها با نیم الی دو درصد نرخ کارمزد وامی که به واحدهای تولیدی اعطا می کنند باعث پیشرفت این واحد ها می شوند. در ایران این عمل برعکس است، طوری که عامل اصلی ایجاد عقب ماندگی صنایع مختلف و تعطیلی کارخانه ها بانک ها هستند.
۳- حق بیمه باید از ۳۰ درصد به ۵ درصد کاهش یابد و کلیه خدمات درمانی باید به صورت مطلوب ارائه شود تا مردم رضایتمندی کامل از این خدمات داشته باشند.
4- تمامی سربازان وظیفه باید بعد از گذراندن آموزش دوره نظامی در واحدهای تولیدی مشغول خدمت شوند. این امر به سود ملت وآینده کشور و موجب ایجاد درآمد برای سرباز و خانواده های آنها است.
۵- دولت به جای فروش مواد خام باید این مواد را در داخل کشور به کالا تبدیل نموده و به صورت آماده به کشورهای دیگر صادر کند. این امر موجب ارز آوری و افزایش درآمد کشور می شود . به عنوان مثال ۲۷ درصد اقتصاد فنلاند از شرکت نوکیا تامین می شود . در این زمینه توانایی ما از کشورهای اروپایی بیشتر است.
6- اجرای قوانین در رابطه با عوارض شهرداری برای همه واحدهای تولیدی یکسان باشد.
توانایی شرکت شمادر تولید فرآورده‌های پلاستیکی چگونه است؟
این شرکت با حدود 600 نوع تنوع قالبی، در دنیا بی نظیر است. ایجاد قفس های پرورش ماهی و میگو در آب های آزاد دراین شرکت، در جهان بی سابقه است .
این شرکت توانایی برطرف کردن تمامی نیازهای شهردارهای کل کشور در زمینه لوازم بازی کودکان در پارک‌ها و و سایل ایمنی و همچنین در جاده ها و بزرگراههای کشور را داراست. همچنین قادر به تولید سرسره های آبی در اندازه های مختلف است.
انتظار داریم ارگان های دولتی به خصوص شهرداری ها، لوازم و ابزار های پلاستیکی خود را از خارج وارد نکنند.
برتری محصولات ایران پاش در مقایسه با نمونه خارجی این است که دارای استاندارد ملی و جهانی و دارای گارانتی است.این در حالی است که کالای وارداتی استاندارد و گارانتی ندارد.
به عنوان رییس روتاری در ایران مهم ترین مشکلات این صنعت در ایران چیست؟
اینجانب به عنوان رییس روتاری در ایران از وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت انتظار دارم در رابطه با تغذیه مواد اولیه انتظار دارم با تغذیه مواد اولیه این صنعت برنامه ریزی روتین داشته باشند. چرا ما با داشتن امکانات وسیع در داخل کشور باید نیاز داشته باشیم که از خارج مواد اولیه را وارد کنیم؟
مدیریت در این زمینه بسیار ضعیف است. مواد روتاری در ایران به صورت خام به کشورهای خارجی صادر می‌گردد اما واحدهای پایین دستی مجبورمی‌شوند مواد را از خارج وارد کنند. در صحبت‌های قبلی اشاره کردیم که به جای خام فروشی محصول نهایی را صادرنماییم. اینگونه کار کردن‌ها به نفع ملت نیست و ما صاحبان کارخانه‌های روتاری آماده‌ایم محصولات نهایی را در اختیار دولت قراردهیم تا ارزش افزوده آن به نفع وزارت مربوطه محسوب شود.