اضطراب، یکی دیگر از هیجانات ما است. اضطراب از ترس ناشی می‌شود. زمانی که می‌ترسیم دچار اضطراب و واکنش‌های مربوط به آن می‌شویم اما از طرفی دیگر، عادت به اضطراب و نگران بودن نیز ترس‌های ما را افزایش می‌دهد. یکی دیگر از عوامل ایجاد استرس، اضطراب و نگرانی، «سرکوب»‌های احساسی و ذهنی ما هستند. جمع شدن اضطراب در ما باعث می‌شود که ترسو شویم، زود از کوره در برویم، غالبا کلافه باشیم و بسیاری از فرصت‌های رشد و پیشرفت را از دست بدهیم. استرس بیش از حد و اضطراب انرژی ذهنی و جسمی ما را می‌بلعند و میزان خستگی ما را بالا می‌برند. جمع شدن استرس و اضطراب در ما منجر به خستگی مزمن در بدن می‌شود.

یکی از مهم ترین اقداماتی که برای رهایی از استرس و اضطراب می‌توانید انجام دهید این است که از افرادی که پر تنش و پر از استرس هستند فاصله بگیرید. هیجانات دیگران بر ما تاثیر‌گذار است. افراد پر‌استرس افرادی هستند که ترس زیادی از آینده و ناشناخته‌ها دارند. این افراد غالبا چارچوب محدودی را از دنیا برای خود ساخته‌اند. معاشرت مداوم با هر نوع شخصیتی، ناخودآگاه بر ما تاثیر می‌گذارد، بنابراین اگر با افراد پر استرس معاشرت مداوم داشته باشید هیچ جای تعجب نیست که پس از مدتی خود شما نیز دچار استرس شوید.

افراد استرس‌زا افرادی هستند که هر جایی می‌روند استرس را نیز همراه خود به آن‌جا می‌برند. چگونه؟ به‌طور مثال:

• لحن صدا و صحبت آنها سریع، فشرده و گاهی نابهنجار و تهاجمی است.

• هنگام گوش دادن به حرف دیگران زیاد به اطراف نگاه می‌کنند و کم تحمل هستند.

• انجام کار و غذا خوردنشان با سرعت زیاد است.

• سریع راه می‌روند.

• حرکات و حالت‌های تهاجمی یا تدافعی بدن، مخصوصا، در حرکات دست خود دارند. (مثلا، هنگام صحبت کردن دست به‌سینه می‌ایستند)

• از بسیاری مسائل شکایت می‌کنند.

• صحبت دیگران را قطع می‌کنند.

• عقاید ثابت و خشکی دارند و با تعصب از آنها دفاع می‌کنند.

• صورت‌ آنها با حالت‌های عصبی همراه است (مثلا، اخم).

• اصطلاحا، از این شاخه به آن شاخه می‌پرند یا کاری را شروع نمی‌کنند.

• با صدای خیلی بلند صحبت می‌کنند.

• تمسخر و تحقیر دیگران، خودآگاه و ناخودآگاه، از جمله عادت‌های آن‌هاست.

• زود از کوره در می‌روند.

• برخی از آنها بدقول هستند.

• و...

راهکار بعدی این است که از شرایط غیر ضروری و استرس‌‌زا تا حد امکان دوری کنید. به‌عنوان مثال، زمانی که می‌دانید انجام کاری شما را آشفته و مضطرب می‌کند تمرین کنید که آن را انجام ندهید. زمانی که می‌دانید مکان خاصی به شما استرس وارد می‌کند و حضور شما در آن جا ضروری نیست، رفت و آمد خود به آن مکان را مدیریت کنید. زمانی که می‌دانید شرایطی که در آن هستید فوق العاده استرس زا است، برای بهبود آن قدم بردارید یا بر بهبود شرایط موجود تمرکز کنید. راهکار سوم این است که کاری را انجام ندهید که شما را مضطرب کند. به‌طور مثال، اگر امتحان دارید و درس نخوانده‌‌اید، هیچ چاره‌ای ندارید جز اینکه شروع به درس خواندن کنید، مهم نیست چقدر بخوانید و کتاب را تمام کنید یا نه، فقط شروع به خواندن کنید. یا اگر دروغی گفته‌‌اید و دچار اضطراب شده‌ اید، بهترین راه را برای اعتراف پیدا کنید و با یک اعتراف ساده بار سنگین آن را از روی دوش خود بردارید. اگر کنترل کردن کسی شما را مضطرب می‌کند، دست از کنترل دیگران بردارید. برخی از شرایط ذاتا استرس ‌زا هستند و نمی‌‌توانیم از آنها اجتناب کنیم. مانند مرگ عزیزان، مصائب طبیعی، گاهی هم مواردی مانند طلاق و جدایی، ورشکستگی مالی، اخراج شدن از کار، بیماری (که البته می‌توانیم پیشگیری یا مهار کنیم)، مهاجرت، شروع کار جدید، بارداری و... برای کاهش استرس ناشی از این مصائب می‌توانید از حمایت یک مشاور کاردان استفاده کنید.

راهکار چهارم، اگر خسته هستید حتما استراحت کنید. خستگی مفرط نه تنها یکی از نتایج استرس زیاد است بلکه یکی از دلایل آن نیز هست. به‌طور مثال، کار زیاد موجب خستگی و فرسودگی می‌‌شود و به تبع آن، خستگی نیز بر میزان استرس و اضطراب می‌‌افزاید. خستگی مفرط سیستم روانی و ایمنی بدن را تضعیف می‌کند و فرد را در حالت استرس قرار می‌‌دهد. در مقابل، استرس‌‌های حل نشده نیز موجب خستگی مفرط می‌‌شود. برای جلوگیری از خستگی مفرط باید به علائم بروز آن خوب توجه کنیم، از جمله: کلافگی، ناآرامی، عدم تمرکز، بدن درد، کاهش خلاقیت، افزایش میزان خشم، از دست دادن اشتها، بی‌ خوابی، سردرد، بدبینی، افزایش ترس، ناامیدی، احساس خستگی یکسان پیش از خواب و پس از خواب، افسردگی. راهکار پنجم، خود را سرزنش نکنید. سرزنش خود به افزایش استرس منجر می‌شود. همچنین، سعی کنید خود یا دیگران را به خاطر استرس‌ و به منظور کاهش یا فرار از استرس سرزنش نکنید. سرزنش خود یکی از رفتار‌های بسیار منفی و از مهم ترین عوامل رفتار‌های منفی بعدی است و سرزنش دیگران نیز یکی از آفت‌های رابطه سالم و اثر بخش است. راهکار ششم، آرزو یا توقع بیش از حد ممنوع! آرزو‌های زیاد و دست نیافتنی یا توقعات افراطی از افراد و زندگی باعث افزایش اضطراب در شما می‌شود. اگر می‌‌خواهید از میزان استرس‌ تان کاسته شود توقعات خود از دیگران و از هستی را مورد بررسی قرار دهید و آنها را تعدیل کنید.

راهکارهایی عملی برای کاهش اضطراب

راهکارهایی عملی برای کاهش اضطراب