رشد اقتصادی جهان  خبری خوب برای ایران
دکتر موسی غنی‌نژاد دکتر اقتصاد و کارشناس اقتصاد بین الملل رشد اقتصاد جهان به نسبت سال گذشته بهتر شده است؛ به‌ویژه کشورهای پیشرفته مثل آمریکا و اروپای غربی رشد اقتصادی بهتری پیدا کرده‌اند، اما اطمینانی نیست که این رشد پایدار باشد؛ یعنی خروج از رکودی که از سال 2008 شروع شد هنوز مساله اصلی است. به این معنی که هیچ‌یک از کشورهای پیشرفته هنوز به یک رشد پایدار بالای 2 درصد نرسیده‌اند و در رشد اقتصادی کشورها افت و خیز دیده می‌شود. پیش‌بینی‌های رشد اقتصادی کشورهای پیشرفته برای سال 2014 نسبت به سال گذشته بهتر است؛
اما برخی اقتصادهای نوظهور در آفریقا و آسیا نسبت به کشورهایی که به‌طور سنتی رشد اقتصادی بالایی داشتند، وضعیت بهتری خواهند داشت. در مورد چین، رشد اقتصادی این کشور به 5/7 درصد کاهش پیدا می‌کند که نسبت به میانگین سه دهه گذشته که 10 درصد بوده پایین‌تر است؛ اما باید توجه کرد که چین کم‌کم به اشباع ظرفیتش نزدیک می‌شود و در چنین شرایطی طبیعی است که نرخ رشد اقتصادی این کشور پایین بیاید. هرچه قدر که به اشباع ظرفیت نزدیک شویم، رشد اقتصادی پایین خواهد آمد.
به‌طور مثال کشورهای پیشرفته صنعتی غربی نیز در گذشته رشد بالایی داشتند، اما وقتی رشد به حد اشباع می‌رسد، بیشتر از آن نمی‌توانند رشد کنند، مگر در دوره‌های استثنایی. برای مثال ایالات متحده در دهه ۱۹۹۰ به‌دلیل رشد صنعت انفورماتیک و دات‌کام‌ها به رشد بالای ۳ درصد رسید؛ اما در حالت طبیعی و در صورتی که رویداد خاصی رخ ندهد معمولا رشدها در بهترین حالت در حدود ۳ درصد خواهد بود. البته بهبود رشد اقتصادی جهان در سال‌جاری برای اقتصاد ایران خبر خوبی است؛ چون هر چه رشد اقتصادی افزایش یابد تقاضا برای انرژی و نفت بیشتر می‌شود؛ در نتیجه قیمت نفت افزایش پیدا می‌کند. با افزایش قیمت نفت درآمدهای ارزی ایران بیشتر می‌شود. از این نظر می‌توانیم بگوییم که هرچقدر عملکرد رشد اقتصادی جهانی بهتر باشد، از جهت درآمدهای نفتی به سود اقتصاد ایران است.