المپیک زمستانی این روزها در شهر سوشی روسیه در حال برگزاری است و هر خبری که از این کشور می‌آید به رنگ سفید است و نامی از یخ و برف و تپه و شیب و اسکی و هاکی و اسکیت دارد و البته نارسایی‌های بسیار در نحوه برگزاری و کمبود امکانات در نقاط برگزاری مسابقات و نیز محل اسکان بازیکنان و شرکت‌کنندگان و مهمانان این روزهای روسیه هم چاشنی همیشگی این خبرها بوده است. روسیه، اما برای مهمانانش چیزهای دیگری هم برای نمایش دارد، به‌خصوص هر آنچه یادآور دوران کمونیسم باشد در حد جاذبه‌ای توریستی برای خارجی‌ها جلب توجه خواهد کرد و در این میان چه نمادی بهتر از خودروهای روسی! خودروهایی که شاید بدون وجود آن‌ها المپیک سوشی ممکن نمی‌شد، خودروهایی که برخی از آن‌ها نایاب و برخی هنوز در قید حیات هستند و مسافران سوشی شاید این شانس را بیابند که نمونه‌هایی از آ‌ن‌ها را در این شهر پیدا کنند.



موسکویچ ۴۰۸
pic۱
موسکویچ ۴۰۸ خودرویی است که حقیقتا تعریف چندانی ندارد. این سواری کوچک ملغمه‌ای بود از فیات و پژو دهه ۶۰ میلادی. با وجود ظاهر بلاتکلیفش، مدل جدیدتری که با یک موتور ۵/۱ لیتری روانه بازار شد، توفیق بیشتری یافت و هنوز می‌توان آن را در باریک‌راهه‌ها یا بلوارهای پهن کشورهای بلوک شرق و حتی پارکینگ‌های هاوانا، پایتخت کوبا، یافت.

احتمال مشاهده در سوشی: نه زیاد و نه کم



ترابانت ۶۰۱
pic۲
خودروی اصلی مردم ساکن بلوک شرق اروپا ساخت روسیه نیست، اما به واسطه تعداد بسیار زیادش به معروف‌ترین خودروی دوران سلطه کمونیسم تبدیل شده است. کارخانه‌ای در شهر Zwickau آلمان بین سال‌های ۱۹۶۳ تا ۱۹۹۰ -پایان سلطه کمونیسم بر شوروی و آلمان شرقی سابق- ۳ میلیون دستگاه از این پادوی خستگی‌ناپذیر تولید کرد و هنوز هم تعداد قابل‌توجهی از آنها در خیابان‌های کشورهای اروپای شرقی در رفت و آمدند.

احتمال مشاهده در سوشی: نه کم و نه زیاد



گاز چایکا (GAZ Chaika)
pic۳
قایقی لوکس را تصور کنید که هویتی روسی دارد و روی یک کادیلاک دست‌ساز الدورادو ساخت ۱۹۵۷ سوار شده؛ خودرویی بزرگ، مجلل و منزوی که بین سال‌های ۱۹۵۹ تا ۱۹۸۱ میلادی تنها ۳ هزار و ۱۰۰ دستگاه از آن تولید شد؛ بنابراین واقعا کمیاب است. این خودرو مدت‌های طولانی محبوب سیاستمداران و دولتمردان و البته گانگسترهای روسی بود. این خودروی چشمگیر در بخشی از افتتاحیه بازی‌های المپیک سوشی هم خودنمایی کرد.

احتمال مشاهده در سوشی: صفر



لادا نیوا ۴X۴
pic۴
خودروی کند دیگری ساخت Avtovaz که از زمان ساختش در سال ۱۹۷۷ تعداد بسیاری از آن به کشورهای دیگر صادر شده است. لادا نیوا گاهی وقت‌ها هم همچون یک سرباز روسی به پوشش خودروهای دیگر هم فرورفته، مثلا یک خودروی ساخت برند شورولت.

احتمال مشاهده در سوشی: بسیار بالا


لیموزین Zil
pic۵
Zavod imeni Likhachova که به ZiL معروف است، در اصل یک سازنده اتوبوس و خودروهای سنگین بود، اما از سال ۱۹۳۶ تولید یک سری خودروهای لوکس دست‌ساز را آغاز کرد؛ لیموزین‌هایی غول‌پیکر و کاملا رسمی که خودروی رسمی تقریبا همه رهبران روس از زمان استالین به این سو بوده‌اند. آخرین خودروی ZiL در سال ۲۰۰۲ ساخته شد و امروز اغلب آنها بازنشسته شده‌اند.

احتمال مشاهده در سوشی: کم


GAZ Tigr
pic۶

این خودروی ۴X۴ که مستخدم رسمی ارتش شوروی بود، اولین و سرشناس‌ترین خودروی جنگی بود که همه‌جا می‌رفت و هر کاری می‌کرد. این خودروساز دولتی بعدها مدلی نرم و راحت و البته بسیار گران‌قیمت از این خودرو را هم تولید کرد که برای سفر به مناطق صعب‌العبور و دیدنی روسیه کاملا مناسب بود؛ جایی درست مانند سوشی.

احتمال مشاهده در سوشی: بسیار بالا


لادا ریوا
pic۷
معروف بود که این خودرو را می‌توان در یک وجب جا راند. لادا ریوا که با الهام از فیات ۱۲۴ و بسیار شبیه به آن ساخته شده، از هر نظر به عنوان خودرویی بی‌کیفیت شناخته شده است: دینامیک، کیفیت ساخت، اطمینان و ایمنی و هر چیز دیگر. با این حال Avtovaz ظرف ۴۰ سال گذشته ۱۸ میلیون دستگاه از آن ساخته و حالا در هر گوشه و کنار سرزمین پهناور روسیه به چشم می‌آید.

احتمال مشاهده در سوشی: بسیار بالا


ماروسیا B۲ (Marussia)
pic۸
یک ابرخودروی روسی که در فنلاند ساخته شد و یک موتور V۶ ساخت انگلیسی‌ها روی آن سوار شد و به همین دلیل به مانیفست تجارت خارجی روسیه تبدیل شد.

احتمال مشاهده در سوشی: نزدیک به صفر