تقویت جایگاه صنعت برتر کشور در پارلمان بخش خصوصی
مهتاب رحمتعلی: انتخابات اتاق بازرگانی امسال شاهد حضور چهره‌های جدیدی است. فعالانی از صنایع مختلف برای قرار گرفتن در مکانی تاثیرگذار و مشارکت بخش‌خصوصی در تصمیم‌گیری‌های جدی پا به عرصه رقابت گذاشته‌اند و خود را آماده می‌کنند. در این میان صنعت پتروشیمی نیز برای نخستین بار نمایندگانی را برای کاندیداتوری در اتاق بازرگانی معرفی کرده است؛ نمایندگانی که در بازار سرمایه نقش چشمگیری داشته و تلاش دارند جایگاه صنعت پتروشیمی به‌عنوان یکی از ارکان اقتصاد غیر نفتی را در فعالیت‌های پارلمان بخش خصوصی تقویت نمایند.
درهمین‌راستا روزنامه دنیای اقتصاد میزگردی با حضور کاندیداهای صنعت پتروشیمی در انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی برگزار کرد که به بررسی دیدگاه‌های این نمایندگان که ۲۵ درصد بازار سرمایه را شامل می‌شوند، بپردازد. این میزگرد با حضور مهندس نژاد سلیم، مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس که یکی از عظیم‌ترین هلدینگ‌های پتروشیمی بازار سرمایه محسوب می‌شود؛ مهندس عزیزی، مدیرعامل شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان به‌عنوان دومین هلدینگ بزرگ پتروشیمی در بازار سرمایه، مهندس سلیمانی، مدیرعامل «هلدینگ غدیر»، مهندس رجالی، بنیانگذار نخستین واحد پتروشیمی خصوصی کشور و مهندس امامی، معاون مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس که سوابق خوبی در صنعت پتروشیمی کشور داشته است، برگزار شد.
دکتر مهدوی، دبیر انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی در این جلسه دلایل حضور نمایندگان صنعت پتروشیمی در اتاق را تشریح کرد.
وی گفت: پس از ۸۰ سال تجربه اقتصاد دولتی، حال که امکان حضور بخش‌خصوصی در مدیریت‌های اقتصادی کشور وجود دارد باید بتوانیم از طریق یک پارلمان قوی در بخش خصوصی مسائل مربوط به هر صنعت را مطرح کنیم.وی افزود: حضور افراد کارآمد، قوی، با تجربه و متخصص در اتاق بازرگانی می‌تواند این هدف را تقویت کند.
وی ادامه داد: نمایندگان صنعت پتروشیمی پس از حضور در اتاق، نگاه بخشی نخواهند داشت، بلکه با در نظر گرفتن شرایط کلی اقتصاد و بهبود فضای کسب و کار، تعامل با دولت در راستای ایجاد بخشنامه‌های مناسب و رفع موانع تولید، اجرای مصوبات مجلس و ... فعالیت خواهند داشت.دبیر انجمن کارفرمایان صنعت پتروشیمی با اشاره به سهم بالای پتروشیمی در اقتصاد کشور گفت: باید نمایندگانی از این صنعت برای رفع مشکلات پتروشیمی در اتاق حضور داشته باشند.
وی بااشاره به اینکه پتروشیمی صنعت برتر کشور است، گفت: براساس گزارش BP انگلستان، سهم کشور ما در منابع گازی اول است.
وی همچنین با اشاره به سهم بالای صنعت در بازار سرمایه گفت: جلوگیری از خام‌فروشی از اهداف اصلی صنعت پتروشیمی است و با قرار گرفتن در جایگاه اصلی خود به چشم‌انداز 20 ساله خواهیم رسید.
مهدوی اضافه کرد: در حال حاضر ۷۰ طرح پتروشیمی هنوز به جایی نرسیده و در صنایع پایین دست نیز با مشکل مواجه هستیم، بنابراین باید زنجیره‌های تولید در پایین دست را توسعه دهیم. آنچه در پی می‌آید، خلاصه‌ای از این نشست سه‌ساعته‌است.