تلاش، تخصص و کیفیت خوب، راز رهایی از اقتصاد تک محصولی
تاسیس شرکت میکائیلیان به اوایل قرن حاضر بر می گردد زمانی که در سال 1310 شمسی مهاجران ارمنی ( خانواده میکائیلیان) با تاسیس فروشگاه و کارگاهی در خیابان قوام السلطنه سابق (جمهوری، 30تیر کنونی) اقدام به تهیه، فرآوری، تولید و فروش انواع گوشت های فر آوری شده، دودی و پخته شده و انواع ژامبون، سوسیس و کالباس نمودند، میکائیلیان از اولین بنیانگذاران صنایع غذایی در ایران است و زمانی که شروع به فعالیت نمود غذاهای آماده و مدرن در ایران یا وجود نداشت و یا بسیار نایاب و محدود بود. انتخاب این شرکت به عنوان برند برتر دهمین جشنواره ملی قهرمانان صنعت ایران، بهانه ای بود تا مصاحبه ای را با مهندس غوکاسیان مدیرعامل شرکت میکائیلیان انجام دهیم که در ادامه ملاحظه می نمایید. عملکرد جشنواره قهرمانان صنعت را چگونه ارزیابی می کنید؟
جشنواره قهرمانان صنعت از جمله جشنواره های خوبی است که در ایران بر گذار می گردد و با تلاش ۱۰ ساله دست اندرکاران آن به جایگاه مناسبی رسیده است، شایسته است که مسئولان عالی رتبه کشور از آن حمایت بیشتری به عمل آورند زیرا بزرگان صنعت ایران که بار بزرگی از تولید کشور بر دوش آن هاست در آن شرکت می کنند.
برند چه اهمیتی برای شرکت ها دارد؟ چگونه می توان متوجه شد که یک شرکت برند شده است؟
برند به عنوان یک دارایی نا مشهود مانند سرقفلی است که مغازه داران برای مغازه خود می گیرند، در شرکت های بزرگ و شناخته شده بین المللی ارزش برند در بسیاری موارد تا ۹۰ درصد ارزش کل آن ها را شامل می گردد و کارخانه و تجهیزات آن ها سهم بسیار کوچکتری از آن را تشکیل می دهند، با تبلیغات نمی توان برند شد، بلکه با تداوم فعالیت، کیفیت خوب و یکنواخت و سال ها تلاش و حضور در بازار می توان به آن دست یافت. زمانی که اسم یک شرکت خاطرات خوب، اطمینان و لبخند رضایت را بر چهره مصرف کننده بنشاند آن شرکت برند شده است.
یکی از مهم ترین دلایل شهرت محصولات شما حفظ کیفیت از ابتدای تاسیس تاکنون است، چگونه به این مهم دست یافته اید؟
میکائیلیان شرکتی خانوادگی است که از ۸۳ سال پیش تاکنون در خدمت جامعه ایرانی است، بسیاری از محصولات رایج کنونی توسط شرکت میکائیلیان برای اولین بار تولید و به هم وطنان ارائه شده است، با وجود تاسیس شرکت ها و کارخانجات بسیار زیاد در صنایع مختلف غذایی و به ویژه فرآوری گوشت، میکائیلیان همواره بر حفظ اصالت و کیفیت محصولات خود اصرار داشته و آنچه را که شایسته جامعه ایران است تولید و عرضه می کند، ما در شرکت میکائیلیان بیش از ۸ دهه است که انحصارا و به طور تخصصی تنها به تولید انواع گوشت، کالباس، سوسیس و ژامبون می پردازیم و این تخصص و تجربه سالیان سال ما، دلیل کیفیت و طعم منحصر به فرد ماست، میکائیلیان از کارخانجاتی است که دانش فنی و تولیدی آن انحصاری و کاملا توسط خود کارخانه طی سالیان به دست آمده و بهبود یافته است و بر خلاف بسیاری از کارخانجات دیگر عوامل خارجی نقش و تاثیری بر تولیدات و کیفیت آن نداشته و به صورت یکنواخت با فرمولاسیون و دانش فنی خود کار می کند.
محصولات با توان و دانش نیروهای داخلی تولید می شوند؟
ماشین آلات و تکنولوژی شرکت میکائیلیان همگی اروپایی بوده و هر چند وقت یکبار با نمونه ها و مدل های جدید تر تعویض می گردند، اما فرمولاسیون و روش های تولید و طعم های ما که بارها مورد تقدیر قرار گرفته اند کاملا انحصاری و توسط خود ما تولید می گردند. میکائیلیان از جمله کارخانجات ایرانی است که با تکیه بر چند نسل تجربه و دانش تولیدی قادر به تولید انواع محصولات و رقابت با بهترین های دنیا در صنعت خود است.
تامین مواد اولیه به چه نحوی انجام می شود؟
بخشی را از داخل تهیه کرده و مابقی مواد اولیه مورد نیاز خود را از طریق واردات مواد با کیفیت خارجی تامین می کنیم.
در زمینه صادرات هم فعال هستید؟
از اهداف مهم شرکت میکائیلیان تشویق مصرف کننده داخلی به خرید محصولات با کیفیت است، محصولات با کیفیت طبیعتا از انواع بی کیفیت گران تر هستند اما مصرف آن ها به سلامتی انسان ضرر نمی زند و در بلند مدت بسیار مقرون به صرفه هستند، محصولات ما به کشور امارات متحده عربی صادر می گردد.
ارزیابی خود از صنایع غذایی کشور را بیان نمایید؟
صنایع غذایی کشور در طی ۲۰ سال اخیر رشد بسیار چشمگیری را تجربه کرده است. بسیاری نام های جدید آمدند اما نماندند و حتی نام های قدیمی از بین رفتند اما آن ها که ماندند و اکنون شناخته شده اند تلاش بیشتری کردند، سرمایه و دانش بیشتری داشته اند. در حال حاضر ورود به صنعت غذایی و بزرگ شدن و ماندن در آن بسیار دشوار است و در بسیاری موارد مقرن به صرفه نیست، این کار عشق، تعصب، دانش و سرمایه بسیار می طلبد.
یکی از مشکلات این صنعت وجود بسیاری از شرکت های تولیدکننده محصولات بی کیفیت است که به اعتبار صنایع غذایی کشور لطمه می زند، از مسئولین چه انتظاری در این خصوص دارید؟
چرا محصولات معروف خارجی را می خریم؟ به دلیل کیفیت بهتر، طراحی زیباتر و دوام بیشتر و حاضریم بسیار بیشتر هزینه کنیم. در صنعت مربوط به ما مهم ترین دلیل شکاک بودن جامعه به آن وجود تولید کنندگان بی کیفیت و وجود مشتریان بسیار برای آن محصولات است، مشتریانی که می خواهند فرآورده های گوشتی را به قیمت ارزان بخرند و پس از خرید از کیفیت بد آن شکایت می کنند. محصولات گوشتی مرغوب به قیمت گوشت و حتی گران تر از آن تمام می شود و مصرف کنندگان حتما باید از خرید محصولات گمنام و ارزان اجتناب نمایند. به عقیده اینجانب کارخانجات فرآوری گوشت متخلف در ایران بایستی تعطیل شوند تا همانند سال های دور اطمینان مصرف کنندگان به این محصولات دوباره جلب شود اگر برند های معتبر باقی بمانند فضای رقابتی بسیار بهتر خواهد شد و این صنعت به یکباره رشد چشمگیری خواهد کرد زیرا پتانسیل لازم برای اینکار در بین کارخانجات شناخته شده وجود دارد اما تا زمانی که کارخانجات گمنام و بی کیفیت که فراوان هم هستند با فروش محصولات بی کیفیت به مغازه داران باعث شوند که آن ها این محصولات را با قیمت های بالا و هم قیمت برند های قدیمی و معتبر بفروشند وضع به همین منوال خواد بود. تقاضای من از مسئولین محترم این است که جدیت و سخت گیری بیشتری به خرج دهند و با وضع استاندارد های سخت تر و همچنین نظارت بر قیمت ها و تخفیفات از ورود محصولات ارزان و بی کیفیت به بازار جلوگیری کنند.
تنها با سعی و تلاش، تخصص و کیفیت خوب است که می توانیم آینده ای روشن تر داشته باشیم و از وابستگی به اقتصاد تک محصولی رهایی یابیم.