اثرگذاری «دنیای اقتصاد» بر تصمیم‌سازی‌ها
مسعود سلطانی‌فر - معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بدون شک مهم‌ترین عامل در موفقیت یک رسانه، علاوه بر پایبندی به معیارهای حرفه‌ای، توجه به نیاز مخاطب است. روزنامه دنیای اقتصاد با برخورداری از نیروهای توانمند و حرفه‌ای، مدیریت و سیاست‌گذاری درست، در سایه برنامه‌ریزی هوشمندانه و معطوف به اهداف روشن، توانسته است جایگاهی ویژه در میان مخاطبین و به ویژه تصمیم‌سازان و فعالان اقتصادی کشور پیدا کند. این روزنامه با شناخت صحیح از نیازها و خلأ‌های موجود در عرصه اقتصاد کشور، وظیفه تخصصی خود در حوزه اطلاع‌رسانی را به خوبی ترسیم و تعریف کرده است؛ ضمن اینکه در کسب و دروازه‌بانی اخبار، پردازش آنها و ارائه به مخاطبین، از دانش روز و فنون روزآمد روزنامه‌نگاری بهره می‌برد.
پرهیز از یکسو‌نگری و قضاوت‌های متکی به نظرات صرفا شخصی، خودداری از نگاه جناحی، اتکا به داده‌های علمی و استفاده از نظرات متخصصین حتی در نگارش مطالب کاملا انتقادی، از ویژگی‌های بارز دنیای اقتصاد است که در موفقیت این رسانه موثر بوده است. رسانه‌ها وجدان بیدار و دیده‌بان هوشیار جامعه هستند و به‌عنوان مهم‌ترین نقطه اتصال و ارتباط مردم و مسوولان عمل می‌کنند. دنیای اقتصاد بر اساس باور به این رسالت و کارکرد، در ۱۲ سال گذشته روند روبه رشدی را طی کرده و هم‌اکنون به بلوغی کامل به‌عنوان یک رسانه تاثیر گذار رسیده است.
بدون شک مطالعه این روزنامه در دستور کار روزانه بسیاری از تصمیم‌گیران کشور اعم از نمایندگان محترم خانه ملت، اعضای خدوم دولت و فعالان عرصه‌های کلان اقتصادی است و چنین جایگاهی، با توجه به ویژگی اقناعی رسانه، نقشی موثر در نگرش‌ها و تصمیمات مسوولان دارد. روشنگری‌های روزنامه دنیای اقتصاد در این زمینه، هر چند نامحسوس و غیرمستقیم، اما کیفی و عمیق، بر روند سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها تاثیر‌گذار بوده است.
رمز ماندگاری رسانه و استمرار اثرگذاری آن بر مخاطب و مسوولان، حفظ و توسعه اصولی است که موجب موفقیت آن رسانه شده است. رعایت امانت، صداقت و قواعد حرفه‌ای در عرصه اطلاع‌رسانی، شناسایی و بهره‌گیری از دانش روز و فنون جدید روزنامه‌نگاری، ارائه الگویی کارآمد از یک رسانه حرفه‌ای و اخلاق مدار به سایر رسانه‌ها، رصد دائمی تحولات داخلی و خارجی و انعکاس مناسب آن به مخاطب، نقد دلسوزانه تصمیم‌ها و برنامه‌های دولت و مجلس، گسترش ارتباط با مردم و مسوولان برای تحقق هرچه بهتر ویژگی پاسخگویی در جامعه، همه و همه مواردی است که مسوولیت آن رسانه را در قبال جامعه و نظام، بیشتر و حساس‌تر می‌کند. امید که در استمرار رسالت روشنگرانه و ارزشمند خود بیش از پیش موفق و موید باشید.