این زن مشکلات مالی‌تان را حل می‌کند!
آزاده اتحاد فرنوش ترابی روزنامه‌نگار، شخصیت تلویزیونی و متخصص مسائل مالی است که می‌تواند به شما بگوید چطور می‌توانید با درآمد پایین احساس ثروتمندی کنید یا اینکه چطور هم زن باشید هم تک‌نان‌آور خانه. فرنوش ترابی در سال 1359 از پدر و مادری ایرانی اما در ووستر ایالت ماساچوست آمریکا به دنیا آمده، در فیلادلفیا به دبیرستان رفته و تحصیلات آکادمیک خود را در دو رشته ادامه داده؛ اول از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا مدرک کارشناسی ارشد در رشته بازار بین‌المللی را دریافت کرده و بعد به دانشگاه کلمبیا رفته و در رشته روزنامه‌نگاری مقطع کارشناسی ارشد را به پایان رسانده. ترابی کار حرفه‌ای خود را از سال 2003 به عنوان محقق و خبرنگار در مجله «پول» آغاز کرد. از سال 2004 تا 2006 در نیویورک زندگی کرد و در آن مدت هم به عنوان خبرنگار فعالیت می‌کرد. از سال 2006 تا 2009 خبرنگار اعزامی حوزه اقتصادی در برنامه تلویزیونی TheStreet.com جیم کرامر، مجری معروف تلویزیونی آمریکایی بود. در این میان در سال 2008 به‌عنوان خبرنگار اعزامی حوزه اقتصادی به برنامه تلویزیونی Real Simple, Real Life هم پیوست. در سال 2009 به‌عنوان مجری تلویزیونی برنامه‌ای به نام «بانک مادر و پدرها» که با اقتباس از یکی از برنامه‌های تلویزیونی شبکه بی‌بی‌سی ساخته شده بود، آغاز به کار کرد و نشریه نیویورک‌تایمز برنامه او را «کاملا کارساز و موثر» خواند.ترابی از سال 2008 به انتشار کتاب روی آورد. اولین کتابش را با عنوان «شما خیلی هم پول دارید: ثروتمندانه زندگی کنید، حتی وقتی ثروتمند نیستید» با تمرکز بر مشاوره‌ها و پندهای اقتصادی برای جوانان منتشر کرد. در سال 2010 باز با تمرکز بر همین موضوع کتابی را با عنوان «خودتان را ثروتمند بدانید» روانه بازار کرد.ترابی اما در آخرین کتاب خود زمینه کاری‌اش را عوض کرد؛ او در کتابی که به تازگی هم منتشر شده، به سراغ یکی از معضلات اصلی زندگی‌های زناشویی در این دوره رفته؛ معضل زنانی که شاغل هستند و درآمدشان از همسران بیشتر است.ترابی متاهل است و شوهرش هم درست مثل او در کار خودش موفق و ظاهرا تمام این دستاوردها در زندگی شخصی این دو اختلالی به وجود نیاورده؛ چرا که خانم ترابی جدا از انتشار کتاب و فعالیت‌های بی‌شماری که انجام می‌دهد؛ اغلب در برنامه‌های تلویزیونی معروف اقتصادی در شبکه‌های سی‌بی‌سی و ام‌اس‌ان‌بی‌سی آمریکا به‌عنوان مهمان حضور پیدا می‌کند و برای نشریه‌های معتبری چون نیویورک‌پست و وال‌استریت‌ژورنال هم ستون مشاوره اقتصادی می‌نویسد.اما یکی از ویژه‌ترین فعالیت‌های ترابی راه‌اندازی وب‌سایتی به نام «farnoosh.tv» است که در آن با مخاطبان خود ارتباط مستقیم برقرار می‌کند.
ترابی در قسمت «درباره» این وب‌سایت به قدری صادقانه با مخاطب خود حرف می‌زند که محال است کسی تحت تاثیرش قرار نگیرد و به دنبال کتاب‌هایش نرود. او با این کار ثابت کرده که نه فقط یک نویسنده و مشاور مالی بلکه فعالی اجتماعی است که به خاطر تجارب تلخ مالی که خودش در زندگی‌اش داشته حالا کمک به مردم را وظیفه خود می‌داند.
ترابی در این قسمت از زندگی شخصی خودش می‌گوید و اینکه چطور در 22 سالگی در نیویورک «با یک مدرک کارشناسی و 18 دلار در ساعت درآمد داشته، 30 هزار دلار بدهی داشته و مجبور بوده در اغذیه‌های مترو ساندویچ بخورد و از دیگران لباس قرض بگیرد.»
اما اوضاع به همین منوال باقی نمانده و ترابی توانسته اولین کتابش را برای جوانانی بنویسد که تشنه استقلال هستند و به این ترتیب رابطه بسیار خوبی را از همان ابتدا با مخاطبانش آغاز کرد.
تازه بعد از نوشتن کتاب اولش بود که متوجه شد نمی‌توان صرفا به مردم یاد داد که چطور پول پس‌انداز کنند. او فهمید که موانع روحی، روانی و احساسی بر سر راه افراد وجود دارد که یا نمی‌دانند چطور باید پول دربیاورند یا نمی‌دانند چطور باید پولشان را مدیریت کنند.
به همین دلیل تحقیقاتش را در این زمینه آغاز و کتاب دومش را با تمرکز روی همین موضوع منتشر کرد.
خودش می‌گوید: «وقتی دیدگاه تازه‌ای به مساله پول پیدا کردم و جوانب دیگرش را کشف کردم، تازه به بلوغ رسیدم و دیگر آن زنی که صرفا به مردم مشاوره می‌داد چگونه درآمدشان را خرج و پس‌انداز کنند، نبودم. حالا زنی بودم که می‌خواست با مردم ارتباط عمیقی برقرار کند و از آن طریق بتواند مشکلات مالی‌شان را حل کند.»
ترابی معتقد است تمام مردم جهان در سال‌های اخیر وارد مرحله تازه‌ای از زندگی خود شده‌اند. بحران اقتصادی که تقریبا گریبان کل دنیا را گرفته بود، چنان مردم را درگیر خود کرده که به تعداد مشکلات‌شان افزوده است. ترابی در این مرحله از زندگی بیشتر به زنانی کمک می‌کند که می‌خواهند مستقل باشند و روی پای خودشان بایستند. زنان بلندپروازی که همیشه در مراحل مختلف زندگی‌شان با موانع بزرگی مواجه می‌شوند، اغلب نمی‌دانند چطور باید از این موانع بگذرند و در نتیجه باید بهای بلندپروازی‌شان را بپردازند.ترابی معتقد است که بلندپروازی و میل به استقلال مالی در زنان نباید منجر به ایجاد اختلال در زندگی عاطفی‌شان بشود. شواهد گواه آن است که مردان تاب زندگی با زنان قدرتمند و مستقل را ندارند؛ در بعضی کشورها حتی جامعه هم ظرفیت تحمل چنین چیزی را ندارد و عده‌ای حتی پیدایش این روند را «ناهنجاری» می‌دانند.
اما ترابی به عنوان زنی موفق و قدرتمند ازدواج کرده، همسرش را دوست دارد و با وجود اینکه نسبت به همسرش درآمد بیشتری دارد، اما به گفته خودش از زندگی کاملا سالم و شادی برخوردار است. او در این باره می‌گوید: «خب این که زن درآمدی بیشتر از مرد داشته باشد، عادی نیست. البته که این روزها مرسوم‌تر شده اما در واقع هیچ‌کس درباره‌اش حرفی نمی‌زند.»
ترابی کتاب آخرش «وقتی زن بیشتر از مرد پول درمی‌آورد: ۱۰ قانون برای زنان نان‌آور» را همان طور که از عنوانش پیداست، به این موضوع اختصاص داده و سعی داشته که با استفاده از تجارب شخصی و دانش خودش به زنان و البته مردان بگوید چطور می‌توانند مشکلات مالی خود را به راحتی حل کنند، بدون اینکه به رابطه‌شان ضربه‌ای وارد شود. حتی در رابطه‌ای که زن و مرد نقش‌‌های سنتی خود را ایفا نمی‌کنند.
ترابی در پایان مقاله خود می‌گوید: «زن بودن در این زمانه می‌تواند هیجان‌انگیز باشد. این که هم عاشق باشی و از یک زندگی زناشویی خوب لذت ببری، هم کار کنی و موفق باشی، می‌تواند لذت و هیجان زیادی را با خود به همراه داشته باشد اما خانم‌ها باید مراقب باشند. این رویای شیرین می‌تواند به کابوس تبدیل شود اگر بین زندگی کاری و عاطفی و رابطه فرد با پول تعادل به وجود نیاید.»ترابی در پایان از مخاطبان خود می‌خواهد که در وب‌سایت او ثبت‌نام کنند و به صورت رایگان از مشاوره‌های او بهره ببرند. کاربران بعد از ثبت‌نام، ایمیلی را دریافت خواهند کرد که شامل سه پیام است. در پیام اول ترابی یک هدیه به کاربران می‌دهد، در پیام دوم مژده می‌دهد که از این پس در ایمیل خود مشاوره‌های او را دریافت خواهند کرد و در پیام سوم از مخاطبان خود می‌خواهد که با پاسخ دادن به همان ایمیل ارسالی خودکار به شخص او ایمیل بزنند و جزئیات بیشتری را از خودشان در اختیارش بگذارند تا بتواند شناخت بهتر و عمیق‌تری نسبت به مخاطبان خود پیدا و بالطبع با دانش و اطلاعات بیشتری آنها را راهنمایی کند.