ضرورت برقراری ارتباط میان شهرداری و وزارت راه و شهرسازی
اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران 25 نفر هستند که 11 نفر آنها رشته عمران، 20 نفر معماری، سه نفر مکانیک، دو نفر برق و رشته‌های ترافیک، شهرسازی و نقشه‌برداری هستند و از هر کدام یک نفر عضویت دارند. هفت گروه تخصصی نیز داریم که هر کدام ، 7 نفر عضو دارد که سه نفر آنها از اعضای هیات مدیره و چهار نفر دیگر در انتخاباتی که برگزار می‌شود، انتخاب می‌شوند. همه اینها جزو ارکان فنی و تخصصی سازمان هستند. این مطلب را مهندس کاظمی رییس دوم سازمان نظام مهندسی استان تهران در گفت وگو با دنیای اقتصاد بیان کرد. وی در باره ارکان و اجزای سازمان متبوع خود ادامه داد: در سازمان یک کمیسیون به نام کمیسیون تلفیق داریم که شامل دبیرهای این هفت رشته تخصصی است که ریاست سازمان نیز در این کمیسیون حضور دارد و در مجموع این کمیسیون هشت نفر عضو دارد. علاوه بر اینها، کمیسیون‌های دیگری هم داریم که کارهای مرتبط با اعضا را انجام می‌دهند.
وی گفت: به دلیل عدم وقت کافی گروه‌های مختلف در رسیدگی به امور و برگزاری جلسات، شش زیرکمیته تشکیل شده شامل طراحی، نظارت، اجرا، گودبرداری، خدمات آزمایشگاهی و مصالح ساختمانی، برنامه‌ریزی و افزایش ظرفیت اشتغال که زیرمجموعه خدمات آزمایشگاهی و مصالح ساختمانی چند کمیته دیگر نیز طراحی شده است، شامل کمیته مصالح استاندارد، بتن، کمیته جوش و کمیته ژئوتکنیک. از انجمن‌های ساختمانی نیز تعدادی به عنوان نماینده در کمیته‌ها فعال اند و اخیرا در کمیته مصالح استاندارد، دو تفاهم‌نامه با انجمن سازه‌های فولادی و انجمن بتن اتوکلاوه شده به امضا رسیده است.
وی تصریح کرد: همچنین در بخش ساختمان بخش‌های زیادی دخیل هستند، شامل سازندگان مصالح ساختمانی، شرکت‌های حمل و نقل، نیروهای فنی مهندسی، شهرداری‌ها، بیمه‌ها و بانک صادرات.
مهندس کاظمی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه باید ساز و کارهای کشورهای دیگری که شرایط اقلیمی و فرهنگی و اقتصادی مشابه ما را دارند و در ساخت و ساز موفق هستند را بررسی کنیم، گفت: قبل از عید از شهر استانبول بازدید داشتیم و شرایط آنجا را مورد بررسی قرار دادیم. کشور ترکیه در بحث ساخت و ساز بسیار موفق عمل کرده است.
به اعتقاد وی، در بخش ساخت و ساز حلقه‌های مجزا از هم وجود دارد که در ساخت و ساز دخیل هستند، اعم از مسئولان وزارت راه و شهرسازی در تصمیم‌گیری‌های کلان این بخش، شهرداری‌ها، بانک‌ها، بیمه‌ها و نظام مهندسی. این مجموعه‌ها باید ارتباط تعریف شده و مشخص داشته باشند تا این حلقه‌های زنجیر به هم متصل شود. رییس دوم سازمان نظام مهندسی استان تهران خاطرنشان ساخت که سالانه حدود 130 تا 140 هزار میلیارد تومان در بخش ساخت و ساز شهری و صنعتی در کشور سرمایه‌گذاری می‌شود و اگر با استفاده از فناوری‌های نوین ساختمان بتوانیم طول عمر ساختمان‌ها را بالا ببریم، رقم قابل ملاحظه‌ای در سرمایه ملی کشور صرفه‌‌جویی خواهد شد.
وی افزود: نکته‌ای که پیگیر آن هستیم و در قانون نظام مهندسی هم آمده، این است که ما می‌توانیم پروانه بهره‌برداری صادرکنیم؛ یعنی عضو سازمان که دارای پروانه اشتغال است می‌تواند درخواست پروانه بهره‌برداری بدهد و این پروانه اشتغال به شرکت‌هایی که در زمان بهره‌برداری از پروژه، خدمات تعمیر و نگهداری ارائه می‌دهند، تعلق می‌گیرد.
مهندس کاظمی تاکید کرد: باید یک ارتباط منطقی بین این اجزا ایجاد شود، زیرا پروسه ساخت و ساز مانند یک زنجیر از اعضای مختلف تشکیل شده است و قدرت آن را هماهنگی این زنجیر تعیین می‌کند.
رییس دوم سازمان نظام مهندسی استان تهران، سپس به مشکلات پیش روی این سازمان اشاره کرد و مهمترین مشکل را عدم تعریف ارتباط صحیح بین اجزای یاد شده دانست.
وی گفت: یک کمیسیون پنج نفره در استان داشتیم که بعد از گذشت شش دوره از سازمان نظام مهندسی، برای اولین بار هفته گذشته تشکیل جلسه داد. این کمیسیون شامل شهردار تهران، اداره کل مسکن و شهرسازی، معاونت عمران استانداری، رییس نظام مهندسی و معاون وزیر راه و شهرسازی است.
مهندس کاظمی با تاکید براینکه برای مطرح کردن مشکلات نیاز مبرم به برقراری ارتباط میان شهرداری و وزارتخانه داریم، افزود: مهندس ناظر ساختمان چون قدرت اجرایی ندارد، نیازمند نیروی اجرایی شهرداری برای برخورد با متخلفین است.
وی گفت: اگر در این زنجیره هر کسی وظایف خود را دقیقا بداند، آن وقت هر کس پاسخگوی مسئولیت خود خواهد بود. مشکل عمده، نبود تعامل و ارتباط تعریف شده است. ارتباط میان شهرداری و وزارتخانه، باید تعریف شده و استاندارد باشد.