گام نخست برای اصلاحات در شورا
محمدحقانی
رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران
اگرچه مجلس با هدف کارآمد کردن فعالیت شوراهای شهر به بررسی چنین طرحی پرداخته است، اما به نظر می‌رسد تعیین شرایط احراز برای ورود اعضا به شورای شهر می‌تواند اولین اقدام برای جهت دهی به فعالیت‌های شورای شهر باشد.

برای بسیاری از انتخابات کشور از جمله انتخابات مجلس خبرگان، مجلس شورای اسلامی و... شرایطی برای احراز نمایندگی همچون سطح تحصیلات، سوابق کاری و... قائل می‌شوند. اگر این شرایط احراز برای انتخابات شوراهای شهر نیز در نظر گرفته شود به نظر می‌رسد بخش عمده مشکلات موجود در فعالیت‌های شورای شهر مرتفع شود.همانطور که وقتی قرار است فردی به‌عنوان شهردار انتخاب شود معیارهای متعددی از جمله سوابق اجرایی، سوابق تحصیلی و... مدنظر قرار می‌گیرد برای کاندیدا شدن شهروندان در انتخابات شورای شهر نیز باید قانونگذار شرایط ویژه‌ای را تعیین کند. این مساله باعث می‌شود تا انتخابات در مسیر مشخص‌تری حرکت کند.

در دوره چهارم ۲۵۰۰ شهروند تهرانی برای کاندیدا شدن در انتخابات شورای شهر نام‌نویسی کردند و از این تعداد ۱۷۰۰ نفر مورد تائید قرار گرفتند، اما از این تعداد در واقع شهروندان چه تعدادی را با شناخت کامل توانستند انتخاب کنند. حتی مقام معظم رهبری که به تمامی مسائل اشراف کامل دارند نیز در این خصوص فرمودند فقط عده محدودی از ثبت‌نام‌کنندگان را می‌شناختند و برای انتخاب سایر افراد لیست ۳۱ نفر شورا مجبور شدند به اسامی مراجعه کنند. بنابراین به نظر می‌رسد بهتر باشد تا دایره ورود شرکت‌کنندگان به انتخابات شورای شهر نیز محدودتر شود وگرنه همه شهروندان تمایل دارند به عضویت شورای شهر منتخب شوند.

شخصا اعتقاد دارم برای آنکه شورای شهر بتواند در شهری به گستردگی تهران عملکرد بهتری در تمامی مناطق ۲۲گانه شهر ایفا کند باید درمرحله نخست به تشکیل شورا‌های منطقه اقدام کرد. به این صورت که ۲۲ شورای منطقه (هر شورا متشکل از حداقل ۴ نماینده) برای بررسی مسائل محلات شهر با کمک شورایاری‌ها داشته باشیم و از مجموعه شورای‌های مناطق، شورای شهر تهران منتخب شود. از این طریق نمایندگان مناطق مختلف می‌توانند به شکلی در شورای شهر حضور داشته باشند و از حقوق منطقه خود دفاع کنند.

ازاین رو بنده به‌عنوان یک عضو شورای شهر تهران با کاهش تعداد اعضا به 21 نفر به شدت مخالف هستم و معتقدم در دوره جدید شورای شهر تهران افزایش تعداد نفرات شورا تاحدودی توانسته به افزایش نظرات کمک کند، از طرف دیگر افزایش تعداد اعضا می‌تواند از تالی فاسد هم جلوگیری کند و منجر به اتخاذ تصمیم‌گیری‌های تخصصی خواهد شد. شیوه پیشنهادی برای تغییر روش استیضاح شهردار نیز کارشناسی نیست، چراکه چگونه شهردار استیضاح شده توسط شورا از سوی یک نهاد دیگر تبرئه شود و مجددا با همان اعضای شورا همکاری کند.