مقبول جامعه علمی و کارشناسی
امیر بختیاریان - روزنامه‌نگار و حسابرس وزارت دارایی «دنیای اقتصاد» توانسته است گروه‌های متنوعی از جامعه را به‌عنوان مخاطب جذب کند. این پیروزی مدیون رویکرد تحلیلی و آینده‌نگرانه‌ روزنامه است. رسانه‌ «دنیای اقتصاد» در طول 12 سال فعالیت موفق شده است بخش قابل توجهی از جامعه علمی را که در زمینه‌های مختلف اقتصادی فعالیت می‌کنند به سمت خود بخواند، اعتماد آنها را جلب کند و با مشارکت آنان جایگاه نشریه را از روزنامه‌ای صرفا خبری به رسانه‌ای تحلیلی ارتقاء دهد. بخش مهمی از جامعه‌ علمی ما قلم زدن در مطبوعات را دون شأن خود می‌دانند و تن به نوشتن در مطبوعات نمی‌دهند. این بخش، تولیدات خبری و حتی تحلیلی روزنامه را به‌عنوان کالایی می‌شناسند که مصرف روزانه دارد و تناسبی با یافته‌های علمی ندارد. رسانه دنیای اقتصاد با تنوع موضوعی، تعداد قابل توجه صفحات و رویکرد تحلیلی به اقتصاد، توانسته است در راه اقناع این قشر توفیق کم مثالی داشته باشد. نتیجه این توفیق آن است که روزنامه به جد مورد توجه جامعه علمی داخل و خارج قرار گرفته است و این موضوع را می‌توان در تعداد فرهیختگانی که با روزنامه و سایر رسانه‌های تولیدی دنیای اقتصاد همکاری می‌کنند، مشاهده کرد. در عین حال تعداد بالای صفحات به روزنامه این اجازه را داده است که در یک طبقه یا گروه از مخاطبان خاص متمرکز نشود و بسیاری از کسانی را که دغدغه‌ امور اقتصادی دارند از هر سطح و طبقه به‌عنوان خواننده جذب کند. به همین دلیل غنای مشارکت‌کنندگان هم در طیف نویسندگان و هم خوانندگان در حدی است که روزنامه به‌عنوان رسانه‌ای اثر‌گذار در ایران شناخته می‌شود، طوری که اقبال طیف وسیعی از تولید کنندگان کالا و خدمات را نیز به سمت خود جلب کرده است و این موضوع در تنوع سفارش دهندگان آگهی مشهود
است.
مجموعه سرمایه اجتماعی حاصل از این حضور موجب شده است که نقش دنیای اقتصاد در زمینه سیاست‌گذاری پررنگ باشد و مسائل مطرح شده در آن خواست و نظر اقشار وسیعی از جامعه اقتصادی کشور را نمایندگی کند. حاصل جمع این شرایط برای دنیای اقتصاد اعتباری ویژه را رقم زده است.
دنیای اقتصاد برای حفظ جایگاه باید همچنان در مدار بی‌طرفی و نقد مستمر پیش برود. در عین حال باز شدن صفحات جدید با موضوعاتی که تا‌کنون کمتر بر آن متمرکز شده است جایگاه روزنامه را تقویت
می‌کند.
در همین راستا در روزنامه جای صفحه‌ای برای توجه ویژه به نظام اداری ایران خالی است. نظام اداری ایران به دلیل حجم و تنوع در وظایف و ماموریت‌ها موضوعی است که در صفحات مختلف دنیای اقتصاد همیشه به آن پرداخته شده است، اما این مساله نیازمند تمرکز بیشتر در قالب یک صفحه و گروه رسانه‌ای است تا به‌صورتی متمرکز به آن توجه شود.
موضوع نظام اداری از دغدغه‌های جدی سیاست‌گذاران و مردمی است که با آن روبه‌رو‌یند. طرح موضوع و پرداختن به آن از زوایای مختلف می‌تواند به غنای دنیای اقتصاد کمک کند، مخاطب بیشتری را جذب کند و در سیاست گذاری موثر باشد.