فرهنگی

خوانش متفاوت نیکبخت

محمود نیکبخت از اهالی قلم اصفهان، زاده اولین سال دهه 30 خورشیدی، ترجمه می‌کند چون شعرو زندگی جوزپه اونگارتی یا از فروغ، مانند از گم شدگی تا رهایی؛ همچنانکه مشکل شاملو در شعر را با کتابِ "از اندیشه تا شعر" از دیدگاه خود نوشت. بوطیقای بوف کور او، چندی پیش منتشر شد، جایی که نیکبخت، خوانشی متفاوت از شاهکار صادق هدایت به دست می‌دهد. در این اثر وی ضمن بررسی نقدهای دیگر از این کتاب، به نکته‌ای مغفول در برداشت‌های مختلف اشاره می‌کند، هیچ کدام از خوانش‌ها بر اساس نسخه دستنویس هدایت انجام نشده! او به سابقه روایت شناسی و زبان شناسی رمان در دنیا اشاره می کند و دلیل بی‌بهره ماندن ما از آن را زحمتی که تدقیق و تحقیق واقعی می‌برد، می‌داند!

همنشین احمد اخوت، کیوان قدرخواه و یونس تراکمه در جُنگ اصفهان؛ چندی سردبیری جُنگ پردیس را در دهه هشتاد برعهده داشت. محمود نیکبخت حضورش در جُنگ اصفهان را زمینه ای برای پی بردن به ضرورت نقد صحیح آثار ادبی می‌داند و قائل به تفکیک بین قلمروهای فرهنگی است، یعنی جداکردن حوزه روزنامه نگاری با حوزه های اصیل و آکادمیک.

ورزشی

روحانی دوچرخه سوار

انتخابات هیات دوچرخه سواری اصفهان در چند روز گذشته اولین ها را برای این هیات و همچنین برای حجت السلام منوچهر مهروی پور رقم زد وسرانجام لیمویی پس از چهار سال کنار رفت تا مهروی پور این هیات را چهارسال اداره کند. این روحانی جوان که به عنوان اولین رییس روحانی یک هیات ورزشی در اصفهان دست یافته، کار خود را از دفتر حمیدرضا فولادگر -نماینده مردم اصفهان- شروع کرد و در آنجا مسئولیت سایت اطلاع رسانی را بر عهده داشت. وقتی که وی به عنوان رییس مجموعه فرهنگی تخت فولاد معرفی شد در مصاحبه ای از تخت فولاد به عنوان وادی السلام ثانی نام برد.

او که به جای فردی بر روی صندلی ریاست هیات نشسته که خود سال ها قهرمان دوچرخه سواری بوده؛ مدیریت هیاتی را در اصفهان به دست دارد که از ورزش های پرحاشیه اصفهان محسوب می شود. اصفهان شهر دوچرخه ها است و پس از پیاده راه شدن چهارباغ عباسی و سه شنبه های بدون خودرو، دغدغه سوار شدن بانوان بر دوچرخه در این شهر دوباره دامن زده شد و انتقاداتی نیز در این زمینه متوجه مدیریت شهری و نیز بانوان دوچرخه سوار شد تا تیغ شهرداری در یکی از طرح های عامه پسند آن همچنان کند باشد.

سیاسی

فرماندار موفق نایین در نجف آباد!

وزارت کشوری کهنه کاری که موفق ترین فرماندار اصفهان لقب گرفت؛ سرانجام از نایین به نجف آباد رفت تا سکان مدیریت شهرستان استراتژیک غرب استان را در دست بگیرد. سهراب مظفر نجفی که پس از محمودی اصولگرا پا به فرمانداری نجف آباد 300 هزار نفری گذاشته، بدون کمترین حاشیه در نایین، جامعه مدیریتی را دگرگون ساخت و کارنامه موفقی در فرهنگ و سیاست و اقتصاد آن شهرستان برجا گذاشت. هرچند نجف آباد به عنوان سیاسی ترین شهرستان و دروازه ورودی غرب کلانشهر اصفهان حساسیت های فراوانی به خصوص بعد از انقلاب اسلامی رقم زده و آن را متمایز و متفاوت ترین بافت سیاسی و مذهبی لقب داده است اما پس از آنکه فشار وزارت کشور بر تغییر چند فرماندار بازنشسته اصفهان افزایش یافت، سیروس محمودی که از فرمانداران به جا مانده از فرمانداران اصولگرای برجا مانده از دولت احمدی نژاد بود پس از نزدیک به چهل سال فعالیت، بازنشسته شد و سهراب مظفر نجفی، به سمت فرماندار ویژه و معاون جدید استاندار در این شهرستان معرفی شد. نجفی پیش از این کارشناس فرمانداری و استانداری، بخشدار، شهردار، معاون فرماندار و فرماندار در حدود سه دهه خدمت خود در وزارت کشور بوده و از نظر فکری به اصلاح طلبان و از نظر اجرایی به طیف مستقل اعتدالگرا نزدیک است و زرگرپور در معارفه نجفی از او به عنوان فردی که هر سه اصل اعتدال،تخصص و تجربه را دارد؛ یاد کرد.

اقتصادی

پا به رکاب تولید وطنی

کارآفرین عهد قجر و دوست‌دار وطن، از دوره تحریم تنباکو پا در رکاب تولید وطنی گذاشت. حاج محمدحسین کازرونی، تاجری خود ساخته که محمد حسین نام داشت به حاج کاکا حسین مشهور بود و باغ بزرگی در شهر اصفهان به نام باغ کازرونی داشت. رابطه اش با حاج آقای نجفی زبانزد بود و هرگاه حاج کاکا حسین می‌گفت برای اهداف عالیه اسلام، کار اقتصادی لازم است، آقانجفی فی‌المجلس حاضر بود و از سرمایه و احیانا فتوا دریغ نمی‌کرد.

از شرکت مسعودیه برای اتحاد تجار تنباکو بگیر تا شرکت اسلامیه در ترویج کالای وطنی و منع محصولات دولت‌های کفر. در تاسیس بانک ملی هم جزو امضا کنندگان عریضه ای بود که از نمایندگان مجلس شورای ملی تقاضای تاسیس بانک وطنی را داشتند. کازرونی از اعضای فعال انجمن تجار اصفهان بود و از سوی آنان به عضویت انجمن ایالتی و ولایتی آن روزها درآمد. او که پس ملک التجار دومین فرد ثروتمند اصفهان بود، کارخانه وطن را خرید و توسعه داد؛ همچنین دروازه دولت به همت او دارای ساختمان ها و ابنیه بسیار شد که پاساژ کازرونی باقیمانده آن است. او مانند امین الضرب یا کاشف السلطنه از رشدیافته‌های دورانی بود که پس از خوابی گران، می‌خواستند که این وطن، وطن بشود.

اجتماعی

کاشف آثار صفویه

فریدون الهیاری که در آستانه چهارمین سال مدیریتش بر میراث فرهنگی میراثی ترین استان را سپری می کند، همچنان از کشف آثار تاریخی خبر می‌دهد، در دوران مدیریت او بود که پایه‌های کاخ جهان نمادر حفاری های مترو نمایان شدند، و پس از آن ساخت ایستگاه‌های حساسیت برانگیز دروازه دولت و انقلاب باعث شد تا او حرکت مترو اصفهان را کند و همه چیز را پا به پای باستانشناسان پیش ببرد.

تخریب حمام حاج کاظم و نامه‌های اصفهان‌دوستان در یکی دو سال پایانی نشان از این دارد که اصفهان در حوزه میراث فرهنگی پر از حواشی است، اما پیدا شدن آثار دوره صفویه و ثبت های متعدد جهانی و انتخاب اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی در کارنامه مدیریتی او ثبت شده است، آنچه امروز او را به صفحه چهرهها هفته کشانده، کشف یک تونل تاریخی در زیر مسجد امام(ره) است.

فریدون الهیاری از این تونل صفوی به عنوان یک راهرو یا آب بر نام می‌برد و معتقد است که منطقه میدان نقش جهان و کاخ چهلستون همچنان می‌تواند آثار جدیدی در دل خود داشته باشد و از این رو کاوش‌ها در این مناطق بسیار دقیق و آرام پیش می‌رود. با این حساب جدال اصفهان برای ماندن در موزه صفویه هنوز ادامه دارد.