انتخابات 24 خرداد اعتماد به دولت را بازسازی کرد
دنیای اقتصاد،گروه سیاسی-همایش امید و انتظار به مناسبت نخستین سالگرد حماسه 24 خرداد و جشن نیمه شعبان با حضور محمدعلی نجفی و محمد عطریانفر در تالار رازی دانشکده علوم پزشکی مشهد برگزار شد.در این همایش چند هزار نفری، محمد علی نجفی با دفاع از عملکرد دولت در حوزه داخلی و خارجی به تشریح دستاوردهای انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری پرداخت، از عملکرد مخالفان دولت انتقاد کرد و در حالی که در طول مدت سخنرانی اش بارها شعارها و ابراز احساسات حاضران صحبت هایش را قطع کرده بود ابراز امیدواری کرد مجلس آینده نیز در راستای انتخابات 24 خرداد تشکیل شود.
در ۸سال گذشته اعتماد به دولت از بین رفته بود
محمدعلی نجفی، مشاور رئیس جمهور که سخنران ویژه این همایش بود با بیان اینکه سرمایه اجتماعی اعتماد مردم به دولت و نظام در حماسه انتخابات خرداد 92 بازگردانده شد، اظهار کرد: در 8 سال دولت‌های نهم و دهم، سرمایه اجتماعی اعتماد مردم به دولتمردان و نظام کم شده بود که البته این بی‌اعتمادی وسیع، ناشی از عملکرد و شعارهای غیرعلمی و غیر واقع بینانه رئیس جمهوری سابق بود.
محمدعلی نجفی گفت: همه به خاطر دارند که رئیس‌جمهور سابق در آذر ماه سال ۸۹ وعده ریشه‌کن کردن بیکاری ظرف ۲ سال را داد و معاون اول او در فروردین سال ۹۰ قول داد مشکل مسکن را طی همین مدت حل کند و احمدی‌نژاد نیز بحث واگذاری زمین‌هایی برای خانه‌های ویلایی ۵۰۰ تا هزار مترمربع برای هر ایرانی را مطرح کرد.
وی تصریح کرد: این وعده‌ها در حالی بود که آنها نه تنها از پس حل آن مشکلات برنیامدند، بلکه بحث مدیریت بر جهان را نیز مطرح کردند که این شعارها برای انحراف افکار عمومی و از سر ناتوانی آنها در حل مشکلات داخلی بود.
نجفی ادامه داد: این شعارها از روی تعقل و تجربه نبود و متاسفانه اعتماد مردم به عنوان سرمایه اجتماعی به نظام را خدشه دار کرد اما انتخابات ۲۴ خرداد باعث شد تا آن بی‌اعتمادی‌ها رنگ ببازد.
این عضو کابینه دولت‌های سازندگی و اصلاحات خاطر نشان کرد: متاسفانه عملکرد دولت قبل باعث شد تا جامعه ما از جامعه‌ای کنشگر، توسعه‌گر و تلاشگر به جامعه‌ای تماشاگر تبدیل شود.
وی افزود: کشور در آن مقطع از یک طرف با یک جریان اقتدارگر و تندرو که هر مخالفتی با دولت را با توهین و تهمت ساکت می‌کرد و از سوی دیگر یک جریان برانداز روبه‌رو بود و از این جهت است که درک و تحلیل انتخابات ۲۴ خرداد اهمیت دارد.
نجفی در مورد سیاست خارجی دولت‌های نهم و دهم گفت: عملکرد این دولت‌ها باعث شده بود تا کشورمان در انزوا و در برابر کشورهای دیگر دنیا قرار گیرد تا جائی که عده ای می گفتند آمریکا بعد از تجربه افغانستان و عراق به ایران حمله نظامی خواهد کرد که البته طبق اسناد، این نگرانی در داخل و خارج کشور خیلی هم بیهوده نبوده است.
وزیر آموزش و پرورش دولت سازندگی در مورد بخش اقتصادی دولت گذشته، اظهار کرد: وقتی دولت تدبیر و امید شروع به‌کار کرد، تورم ۴۱ درصد بود و در رده اولین و دومین کشورهای جهان قرار داشتیم. یعنی در بین ۱۶۰ کشور جهان، تنها ۸ کشور تورم دو رقمی داشتند و در این زمینه ونزوئلا اولین و ایران دومین کشور بود.
مشاور رئیس جمهور بیان کرد: همه شاهد بودند که دولت گذشته در بخش فرهنگ چه بلایی بر سر اساتید دانشگاه و دانشجویان که منتقد بودند آورد و 3 هزار بورسیه دکترا را در اختیار کسانی که صلاحیت علمی لازم را نداشتند، قرار داد.
وی با اشاره به وضعیت کشور پیش از انتخابات گفت: آش آنقدر شور شده بود که حتی اعضای جریان افراطی اقتدارگرایی که خودشان دولت نهم و دهم را روی کار آورده بودند نیز در تبری جستن از آن دولت از یکدیگر سبقت می‌گرفتند.
نجفی ادامه داد: مردم به دنبال راه حل و رفع بحران بودند که خوشبختانه با درک منافع ملی، ائتلاف بزرگ در سراسر کشور شکل گرفت و آن حماسه را خلق کردند که البته پیام ابتدای سال مقام معظم رهبری و انتظار ایشان از خلق یک حماسه سیاسی بود که محقق شد، یکی از فاکتورهای بسیار موثر بود.
وی با اشاره به شخصیت خود دکتر روحانی و مناظره‌هایی که انجام شد در جذب اقبال مردمی اظهار کرد: مردم ثابت کردند دوران سیاه پوپولیسم اقتصادی و سیاسی تمام شده و دولتی باید روی کار آید که مبتنی بر عقل، منطق و خرد سیاسی است.
عضو کابینه دولت اصلاحات ادامه داد: مجموعه اصلاح‌طلبان و همراهان این تفکر از این انتخابات، سه خروجی انتظار داشتند که خروجی اول آن تلطیف فضای بین‌المللی و تعامل سازنده بر اساس احترام متقابل با دنیا بود که خوشبختانه با عملکرد دولت این انتظار کم و بیش در حال محقق شدن است. البته طیف مخالف، دستاوردهای دولت را زیر سوال می‌برند و چنین وانمود می‌کنند که این مذاکرات و تعامل شکست‌خورده است و بحث دلواپسی را مطرح می‌کنند، اما نمی‌دانند که دلواپسی به وسواس می‌انجامد و وسواس یکی از شایع‌ترین بیماری‌های روانی امروز جامعه ماست.
نجفی خروجی دوم انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ برای اصلاح‌طلبان را بازگرداندن آرامش و ایجاد فضای امید و اطمینان به‌ویژه برای نسل جوان و کنشگران سیاسی دانست و افزود: این آرامش در کشور و کشورهای همسایه به‌وجود آمده و کارنامه دولت در این بخش نمره قبولی می‌گیرد.
وزیر آموزش و پرورش دوران سازندگی، برقراری یک گفتمان ملی برای پیشرفت و توسعه بر اساس خردورزی را خروجی سوم مورد انتظار از انتخابات سال گذشته عنوان کرد و گفت: تلاش مخالفان این است که به این گفتمان اجازه شکل گیری ندهند و در این راستا از هر ابزاری علیه عقل و منطق استفاده می‌کنند.
وی افزود: نتیجه انتخابات مجلس فعلی به کام این گروه شیرین آمده و لذا تلاش می‌کنند در انتخابات آینده نیز نتیجه آن را حفظ کنند، لذا ما باید از همین الان به فکر این باشیم که یک مجلس بر اساس عقلانیت و خردورزی و در راستای انتخابات خرداد ۲۴ تشکیل شود.
نجفی اظهار کرد: مخالفان دولت می‌دانند که موفقیت دولت باعث تنگ‌تر شدن فضای سیاسی برای آنهاست و شیشه عمر آنها در دست دولت دکتر روحانی است و اتفاقا نگرانی آنها هم از این موضوع است که احساس می‌کنند شیشه عمر سیاسی آنها به لرزه درآمده است.
مشاور رئیس جمهور گفت: من از این آقایان می‌پرسم اکنون که مواضع صهیونیست‌ها در مورد لزوم شکست مذاکرات هسته ای کشورمان و مواضع شیوخ مرتجع عرب درباره برقراری ارتباط ایران با غرب دقیقا مطابق مواضع این آقایان است، چه جوابی دارند؟
وی افزود: جالب است که درحالی‌که گفتمان قبل از انتخابات سال 92 و سیاست توزیعی دولت‌های نهم و دهم با 700 میلیارد دلار درآمدهای نفتی شکست خورده است، باز هم مخالفت می‌کنند. جواب این مخالفت‌ها کاملا روشن است، موفقیت این دولت و دلگرمی مردم و جوانان به معنای خروج این طیف از صحنه سیاسی کشور است.


۲۴خرداد روز فریاد ملت ایران
شهناز رمارم، مسئول برگزاری همایش «امید و انتظار» در آغاز مراسم با ادای احترام به مقام شهدا و امام راحل اظهار کرد: در اینجا باید یاد امام خمینی(ره) را گرامی داشت که به ما خواستن و توانستن را آموخت و به ما گفت، نباید زیر بار ظلم و ستم رفت، امامی که منشا مشروعیت بود، اما میزان را رای ملت می‌دانست.وی ادامه داد: همچنین باید ادای احترام کرد به مقام معظم رهبری که رای مردم را حق‌الناس خواندند، ایشان نقش بی‌بدیلی در تحقق حماسه سیاسی سال 92 داشتند.رمارم با اشاره به پیروزی دولت تدبیر و امید در انتخابات یازدهم، خاطرنشان کرد: اگر این پیروزی رخ نمی‌داد، مشخص نبود چه بلایی بر سر ما می‌آمد، 24 خرداد آمد تا فرهنگ، اقتصاد و... نفس بکشد، فریب و ریا جمع شود و دوباره میزان رای ملت شود.
مسئول برگزاری همایش «امید و انتظار»، ۲۴ خرداد را پایان فردمحوری و آغاز کار تیمی دانست و افزود: ۲۴ خرداد، روز فریاد ملتی است که از تحقیر به تنگ آمده و اقتدار خود را احیا کرده است، ملتی که پیش از این با شعار «گفت‌وگوی تمدن‌ها» بر بام جهان ایستاده بود.
وی با بیان اینکه ما 24 خرداد را جشن می‌گیریم تا به روحانی عزیز بگوییم، پای آرمان‌های انقلاب ایستاده‌ایم، تا بگوییم سختی کار را می‌دانیم، تاکید کرد: ما دلاوریم نه دلواپس.
پس از وی در حالی که حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی غیبی به نمایندگی از ستادهای انتخاباتی دکتر روحانی در شهرستان‌ها به عنوان دومین سخنران پشت تریبون رفته بود و می خواست بگوید حامل پیامی برای مخالفان دولت است، حاضران با قطع صحبت های او و سر دادن شعار مانع از ادامه سخنرانی وی شدند.
وی سپس خطاب به دلواپسان گفت: زمانی که اختلاس 3 هزار میلیاردی صورت گرفت، نمایندگان مجلس و مخالفان امروز دولت کجا بودند، زمانی که افرادی مانند بابک زنجانی اختلاس می‌کردند، چرا شکایتی نمی‌کردند، زمانی که این همه تحریم علیه کشور ما در شورای امنیت تصویب شد، چه می‌کردند؟
غیبی که با تشویق حضار مواجه شده بود در ادامه با اشاره به سخنرانی دکتر روحانی در جشن امید و انتظار در تهران، خاطرنشان کرد: صداو سیما پس از سال ها نتوانست صدای شعار حاضران را قطع کند.
شعارهای حاضران دوباره مانع ادامه سخنرانی وی شد، شرکت‌کنندگان شعار «روحانی دلاور، تشکر تشکر» سرمی‌دادند.
غیبی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری تاکید کرد: ایشان فرمودند هر دولتی که برآمده از رای مردم باشد، قانونی است و هر که در برابر آن بایستد، فتنه‌گر است. اما چند سالی است که به ما فتنه‌گر می‌گویند، با این حال رای مردم مشخص است. جالب اینجاست که در استان خراسان رضوی با وجود دو نامزد مشهدی، باز هم روحانی بیشترین رای را از آن خود کرد. غیبی در پایان گفت: ما تا آخر پای رای خود ایستاده‌ایم، پیام ما همان تغییرات است. پیام ما این است که تا آخر پای رای خود ایستاده‌ایم و هیچکس نمی‌تواند ما را از مسیرمان منحرف کند.
در حاشیه
جمعیتی بیش از دوبرابر ظرفیت سالن برای شرکت در همایش به سالن رازی آمده بودند و بسیاری به صورت ایستاده در داخل و بیرون از سالن، مراسم را دنبال می کردند.
در طول مدت سخنرانی حاضران با سردادن شعارهایی همچون «روحانی زنده باد، اصلاحات پاینده باد» سخنرانان را همراهی می کردند.
حاضران بارها در طول مدت برگزاری همایش با شعارهای «روحانی دلاور، تشکر تشکر» سر دادند.
درابتدای سخنرانی محمد علی نجفی حاضران شعار «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» سر دادند.
این سخن نجفی که انتخابات در کشور ما کارکردی امیدبخش داشته و مردم می‌توانند خواسته‌های خود را مطرح کنند. با تشویق حاضران مواجه شد و سپس نجفی در واکنش به شعار «موسوی کروبی آزاد باید گردند»، گفت: انشاا... همینطور خواهد شد.
رونمایی از تمبر «حماسه تغییر» با دعوت مجری برنامه از محمد عطریانفر و محمد علی نجفی و حضور آنها بر روی سن انجام شد.