تلاش های بخش خصوصی را زیر سوال نبرید
خلیلی به نمایندگی از صنعت غذا، از تلاش های سازمان ملی استاندارد به ویژه در حوزه صنعت غذا، تقدیر و از افرادی که عملکرد این سازمان را زیر سوال می برند، انتقاد کرد و گفت: شاید ملایمت در گفتار و اعتدال در رفتار رییس سازمان استاندارد است که سبب شده، برخی افراد به راحتی، عملکرد سازمان متبوع وی را زیر سوال ببرند، اما تلاش در جهت برون سپاری و تقویت بعد نظارتی سازمان استاندارد و ایجاد یک سازمان نظارتی پویا از جمله فعالیت های سال های اخیر «نظام الدین برزگری» است. در این مسیر، کانون انجمن های صنایع غذایی با عقد تفاهمنامه ای با سازمان ملی استاندارد توانست بیش از صد استاندارد ملی در حوزه صنایع غذایی را تدوین کند و گام موثری در توسعه فرهنگ استاندارد بردارد. بر همین اساس است که سازمان ملی استاندارد اکنون یکی از مدافعان اصلی کیفیت مواد غذایی در کشور است.
«صنایع غذایی به عنوان موتور توسعه پایدار کشور در برنامه‌های توسعه ملی دیده شده است، اما نباید از نظر دور داشت که مباحث مربوط به تحریم‌ها، پویایی این صنعت را کاهش داده و در این مسیر، دولتمردان باید زمینه فعالیت های بخش خصوصی را بیش از گذشته، تسهیل کنند.»

ابوالحسن خلیلی، عضو هیات مدیره کانون انجمن های صنایع غذایی ایران، ضمن بیان این مطلب، می‌گوید: «‌صنعت غذا و دارو مطابق بخشنامه‌های سازمان ملل از دایره تحریم‌های بین‌المللی مستثنی شده، اما اثرات ثانویه تحریم‌های بانکی، حمل و نقل و بیمه بر سر این صنعت سایه افکنده و حتی در صورت بهبود شرایط سیاسی، سال‌ها طول خواهد کشید تا اثرات تحریم‌ها بر این صنعت از بین برود؛ در این شرایط برخی با نادیده انگاشتن تلاش های بخش خصوصی کشور، به جای حمایت از این بخش که بیشترین سهم را در تامین سبد غذای خانوارها دارد، با اظهارات غیرکارشناسی، ناخودآگاه، تلاش‌های بخش خصوصی را تضییع می کنند.»
اشاره این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به اظهارات «حسینعلی شهریاری»، رییس کمیسیون بهداشت مجلس است که در همایش روز جهانی غذا، استاندارد و کیفیت برخی محصولات غذایی کشور را زیر سوال برد خلیلی تاکید کرد: بخش خصوصی در شرایط سخت اقتصادی، چرخ های تولید صنعت غذای سالم کشور را می چرخاند و باید در این مسیر، از صنعتگران کشور به خوبی حمایت کرد.
وی البته فرصت برگزاری همایش بزرگداشت روز جهانی غذا برای بیان نظراتی این چنین و البته دریافت پاسخ های منطقی از سوی مسوولان ذیربط و فعالان بخش خصوصی را غنیمت شمرد و در گفت وگویی با خبرنگار «دنیای اقتصاد» یادآور شد: همایش بزرگداشت روز جهانی غذا در سطحی بالا برگزار و تبدیل به تیریبونی برای بیان نظرات و دیدگاه های بخش خصوصی شد؛ در عین حال مشارکت فعال دولت در برگزاری این همایش، الگوی موفقی از تعامل دولت و بخش خصوصی در اقتصاد کشور به دست داد که بر اساس این الگو و تسری آن به سایر حوزه ها، می توان بسیاری از اهداف اقتصادی کشور ا پیش برد.

پتانسیل بالای ایران در صنعت غذا
خلیلی در عین حال از جمله صنعتگران و فعالان بخش خصوصی است که معتقد است: ایران دارای پتانسیل بالایی در حوزه صنایع غذایی است و برخی کارشناسان، از ایران به عنوان امید غذای خاورمیانه یاد می‌کنند. در حال حاضر در این صنعت در زمینه‌های کاهش ضایعات تولید، فرآوری محصولات، انبار و نگهداری، ایجاد سیستم‌های توزیع متمرکز و... فرصت‌های مناسب و سودآوری به منظور سرمایه‌گذاری ایجاد شده است که کاهش تحریم‌ها روند فعالیت در این حوزه را آسان‌تر خواهد کرد. خلیلی همچنین یادآور شد: از آنجا که سازمان ها و وزارتخانه های متعددی در موضوع ایمنی غذا و تغذیه در کشور دخیل هستند، بر اساس قوانین مصوب و ساختار سازمانی خود در این حوزه فعالیت دارند و معمولا به شکل کاملا مستقل و جزیره ای در ارتباط با شبکه گسترده ایمنی غذا و تغذیه در کشور برنامه‌ریزی و اقدام می کنند؛ در این شرایط، وجود یک ساختار تشکیلاتی که این واحدهای مستقل را در شبکه غذا به هم ارتباط دهد، ضروری است.
خیلیل همچنین بر لزوم بروزرسانی قوانین و قواعد کاربردی صنایع غذایی تاکید کرد و خواستار بازنگری در برخی قوانین دست و پاگیر و زائد در حوزه صنایع غذایی شد.